2024. március 29. Péntek, Auguszta.
 
10 új áramkutat nyit hamarosan Magyarországon az ElmûForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-01-21 15:39:41
Az év elsõ negyedében tíz új elektromos autó töltõ pontot telepít az Elmû Nyrt., jelentette be Bessenyei Tamás, a társaság mûszaki támogatási igazgatója. Négy töltõoszlop már áll, kettõben pedig áram is van.

A társaság jelenleg nyolc hasonló berendezést üzemeltet közterületen. Berendezéseivel 1,5-6 óra alatt tölthetõ fel egy e-autó attól függõen, hogy milyen az autó akkumulátora, milyen a töltõkábele és mekkora a töltõoszlop teljesítménye. Egy feltöltéssel általában 400-500 kilométer tehetõ meg. Az Elmû-Émász csoport 2010 óta partnercégekkel közösen népszerûsíti az elektromos mobilitást. Partnerei egy része vállalta, hogy elektromos jármûveket vásárol és használ, a többiek anyagilag támogatják a kezdeményezést. E közösség tagjai (vagyis szinte mindenki) ingyen használhatja 2014 végéig az Elmû és az Émász áramkútjait. „Még nem dõlt el, hogy ekkortól a cégcsoport hogyan képezi az e-autó áramának tarifáját.

Piaci áron ma 700-800 forintba kerül 100 kilométer megtételéhez elég villamos energia” – válaszolt Boross Norbert, az Elmû-Émász csoport szóvivõje. A vételezés ára megjelenik majd a vételezõ tulajdonosának áramszámlájában. Egy ilyen oszlop telepítése 400 ezer forinttól néhány millió forintig terjed, a költség meghatározó részét a nagyfeszültségû csatlakozás megteremtése jelenti. Boross Norbert szerint mintegy 20 e-autó fut a hazai utakon, mások úgy vélik, hogy a hibrid üzemûeket is figyelembe véve már 30-40. Akár több száz jármûrõl is beszélhetünk, ha figyelembe vesszük az egyedi átalakítású autókat, és például az Electroauto Kft. termékeit is.


Az Elmû-Émász mellett az E.On is több hazai helyszínen kínál töltési lehetõséget az e-autósoknak. Ám míg az elõbbi cégpáros Budapestre és Miskolcra összpontosít, az utóbbi a fõváros mellett az M7-es és az M1-es autópályára. „A töltõpontok kihasználtsága viszonylag alacsony, a frekventáltabb helyeken havi 2-3 töltés fordul elõ, esetenként 500-1000 forintért. Az E.On egyelõre – teljes saját finanszírozásban – nem tervez újabb töltõoszlopokat telepíteni” – mondta Egyházi Nikoletta szóvivõ. A cég a töltõoszlopokat elsõsorban termékként/szolgáltatásként szeretné értékesíteni ügyfeleinek, az egyik hazai telefonszolgáltató megrendelésére rövidesen telepít is egyet Budapesten.

A normál töltõk mellett már megjelentek a gyorstöltõk is. A fejlesztésükben élen járó ABB magyarországi leányvállalata is mûködtet egy ilyet egy budapesti Mol benzinkúton. Egyenáramú rendszerei körülbelül negyed óra alatt képesek újratölteni az elektromos jármûvek akkumulátorait, míg váltóáramú megoldással ugyanez nyolc óráig is eltarthat. Ám itthon még nem üzlet töltõoszlopokat telepíteni a magas beruházási költségek és az alacsony kihasználtság miatt. Az sem tudható, hogy melyik autótöltõ szabvány lesz a preferált változat a jövõben.

Az E-Mobilitásról

E-Mobilitás (vagy elektromos mobilitás) alatt általánosságban az elektromos közúti közlekedést értjük. Ennél azonban sokkal átfogóbb módon érdemes tekintenünk e fogalomra: ide tartozik egyebek mellett a szükséges infrastruktúra, a töltõberendezések hálózatának kiépítése, a technológia folyamatos fejlesztése, az elhasználódott akkumulátorok újrahasznosítása, a megfelelõ finanszírozási feltételek megteremtése vagy az elektromos közlekedési módokkal kapcsolatos ismeretterjesztés és –bõvítés. Látható tehát, hogy a mindennapi közlekedésen túl az e-mobilitás tágabb értelemben egy eszme, egy újfajta „iskola”, amely a korábbi, kõolajra alapozott motorizáció alternatíváját jelentheti.

Magyarország számára az Európai Unió Megújuló Energia Irányelve (RED – Renewable Energy Initiative) 2020-ra – jogilag kötelezõ módon – legalább 13 százalékban állapította meg a megújuló energiaforrásokból elõállított energia bruttó végsõ energiafogyasztásban képviselt részarányát. A 2011 elején nyilvánosságra hozott Megújuló Energia Hasznosítási Cselekvési Terv ennél is optimistább, legalább 14,65 százalékos célt tûzött ki célul. A dokumentum külön fejezetet szentel a közlekedésben felhasznált, alternatív forrásból származó energia felhasználásának, amely ebben az esetben elsõsorban a különbözõ bioüzemanyagokat takarja.


Az utóbbi idõk tapasztalatai szerint ugyanakkor a fenntartható közlekedés szempontjából egyre fontosabb szerepet játszanak a részben vagy teljes egészében elektromos meghajtású közúti jármûvek is. Mivel az elektromos áram nem pusztán fosszilis energiahordozók elégetésével termelhetõ meg, hanem tisztán, károsanyag kibocsátása nélkül is (például megújuló energiaforrások felhasználásával is), ezért környezetünk megóvásában is fontos szerepet fog játszani ez az új technológia.

A legtöbb nyugat-európai országban komoly erõfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy népszerûsítsék az elektromos árammal hajtott autókat, és hogy elõsegítsék annak elterjedését az Európai Unióban is. A legtöbb országban adókedvezményeket kapnak az elektromos és hibrid meghajtású autók, mint például Ausztriában és Belgiumban. Az autóipar is innovatív – és egyre életképesebb – technológiákkal áll elõ a hibrid és „plug-in” rendszerû elektromos meghajtások területén. Hazánkban az ELMÛ-ÉMÁSZ társaságcsoport élen jár az e-autózást lehetõvé tevõ infrastruktúra kiépítésében és a technológia népszerûsítésében. Egyelõre távolinak tûnik az idõ, amikor minden autó elektromos árammal mûködik majd, az ELMÛ azonban messzemenõkig elkötelezett a tiszta, közvetlen károsanyag-kibocsátás nélküli városi közlekedés iránt.

Élhetõbb városi környezet

Sokszor hangoztatott tanács, hogy a mindennapi közlekedés során – amikor csak alkalmunk nyílik rá – válasszuk a tömegközlekedési eszközöket, amelyek a forgalom sûrûsége és a levegõ minõsége szempontjából is elõnyösebbek az egyéni autózásnál. Ha azonban kénytelenek vagyunk ez utóbbinál maradni, a jól megtervezett és minimálisra csökkentett autóhasználattal tehetünk a mérsékeltebb zajártalom és légszennyezés érdekében.

Az elektromos jármûvek széles körben történõ elterjedésének számos kézzelfogható eredménye közül az egyik legfontosabb a tisztább, kellemesebb városi lét megteremtése lehet. A kizárólag elektromos árammal hajtott jármûvek közvetlen károsanyag-kibocsátás nélkül mûködnek és a belsõ égésû motorokkal szemben szinte hangtalanok. Mindez pedig nem csak a települések lakóira, hanem valamennyi élõlényre, a természetes és épített környezetre nézve is elõnyös.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!