2024. április 19. Péntek, Emma.
 
Ez egy ingyenes és gyors eljárás - lerövidíti a vitátForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-02-14 17:59:21
Az eljárás ingyenes és gyors, Budapesten például 40 napon belül befejezõdnek az ügyek - hívta fel a figyelmet a 180 percben Budapesti Békéltetõ Testület elnöke.

Egyre több fogyasztó és vállalkozás keresi meg országszerte a bíróságok helyett a (fogyasztóvédelmi tanácsokat is adó) békéltetõ testületeket – mondta a 180 percben Baranovszky György, a Budapesti Békéltetõ Testület elnöke. A Kossuth Rádió reggeli mûsorában hangsúlyozta: az EU határozottan támogatja, az uniós eljárási szabályok pedig egyértelmûen meg is határozzák az alternatív vitarendezési fórumokat, amelyek kialakítását, mûködését a magyar kormány is segíti. Az elnök szerint fontos feladat most a fogyasztóknál elérni, hogy ne rögtön az amúgy is túlterhelt bíróságokhoz forduljanak, hanem keressék bátran a béketestületeket, amelyek igyekeznek munkájukat hétköznapiassá tenni. A magát becsapottnak érzõ fogyasztónak elsõ körben a vásárlók könyvébe kell beírnia vagy megkísérelni a problémát más módon megoldani a céggel. Ha valaki nem kap érdemi választ, akkor írásbeli kérelemmel lehet fordulni a békéltetõ testülethez, amelynek eljárása ingyenes és gyors, Budapesten például 40 napon belül befejezõdnek az ügyek.

Tavaly 3239 ügy érkezett a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara mellett mûködõ Budapesti Békéltetõ Testülethez, ez 3,3 százalékkal több az egy évvel korábbinál, országosan pedig közel 8500 ügy indult – sorolta korábban az adatokat Baranovszky György. A legtöbb ügy, 1398, a kereskedelemmel volt kapcsolatban, és a testület elé került ügyek egyharmadában a fogyasztónak kedvezõ döntés született – mondta az elnök. Az egyéb okból megszüntetett ügyek aránya 42 százalék volt, és ezek nagy része is a fogyasztóra nézve kedvezõen alakult, mivel az eljárás megindítása után sikerült megegyezni a bepanaszolt céggel. A kereskedelmi ügyekben a panaszok leggyakoribb oka egyébként a szavatossági, illetve jótállási igények elutasítása, például a javítások után újra és újra elromló drága mobiltelefonok cseréjét nehéz elérni.

Sok panasz érkezik a termékbemutatókkal kapcsolatban is. Sok kiszolgáltatott fogyasztót vesznek rajtuk rá vásárlásra, holott ilyen szándékuk nem is volt. Baranovszky György megjegyezte: idõközben a jogszabály úgy módosult, hogy a termékbemutatókat a szervezõknek be kell jelenteniük a helyi jegyzõnek. Az egyéb szolgáltatások miatt érkezett 1325 panaszból kiemelkednek a hírközléssel és a közlekedéssel kapcsolatosak. Például a parkolásnál eddig nem sikerült elérni a bírság elengedését méltányosságból. (Ilyen például, amikor az autós az utca túlsó oldalán lévõ automatából vált ki parkolójegyet, de az másik szolgáltatóhoz tartozik.) A tömegközlekedésben a késések miatti kártalanítás okoz gondot, bár sok fogyasztó azt sem tudja, hogy ilyenre igényt tarthat. A légi utasok már jobban ismerik a jogaikat, ott viszont a társaságok vonakodnak fizetni késéskor.

A kuponos vásárláskor a fogyasztó a kupon kibocsátójával áll jogviszonyban, a szolgáltatást viszont egy harmadik féltõl veszi - vagy venné - igénybe. Például, ha a szálloda nem tud arról, hogy kedvezményre szerzõdött volna a kupon kibocsátójával, akkor a félrevezetett fogyasztó ez utóbbihoz fordulhat - mondta el a Budapesti Békéltetõ Testület elnöke. Az országosan keletkezõ békéltetõ ügyek egyharmada a budapesti testületnél indul. Január 13-ától már az országban bárhonnan fordulhatnak a fogyasztók ehhez a testülethez, ahol az ajánlás megszületéséhez 40 napra van szükség - ismertette Baranovszky György.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!