2024. április 19. Péntek, Emma.
 
Érdemes figyelni rá: ilyenkor is jár kártérítésForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-02-20 08:51:38
Egy szeptemberi uniós bírósági ítélet értelmében már vis maior esetén sem mentesül a vasúttársaság az átalány-kártérítési kötelezettség alól – mondta Szabó Anett, a MÁV-START szóvivõje a Kossuth Rádióban.

Az átalány-kártérítéseket az Európai Unió utasjogi rendelete és egy hazai kormányrendelet szabályozza. Egy tavaly szeptemberi uniós bírósági ítélet értelmében már vis maior esetén sem mentesül a vasúttársaság az átalány-kártérítési kötelezettség alól. Ilyen esetnek számítanak a szélsõséges idõjárási körülmények, olyan vasútüzemen kívüli mûködés, amely elhárítása nem várható el a MÁV-tól – magyarázta Szabó Anett, a MÁV-START szóvivõje a Kossuth Rádió 180 perc címû szerdai mûsorában.

Hozzátette: a kártérítés abban az esetben jár, ha feláras vonat késik. Ezek az InterCity, az EuroCity, a Railjet és tavaly május óta azok a gyors- és sebesvonatok is, amelyekre gyorsvonati pótjegyet kell váltani a menetjegyen felül.

Szabó Anett felhívta a figyelmet arra is, hogy a vasúttársaság korábban csak a pót- és helyjegy árát térítette vissza, jelenleg azonban ha 30 percen túl késik egy feláras vonat (pót- és/vagy helyjegyköteles), akkor 119 percig bezárólag a teljes költség (menetjegy, pót- és helyjegy) 25 százaléka jár vissza, 120 perctõl kezdõdõen pedig az 50 százalékot téríti meg a MÁV.

Az utasnak a vonat beérkezése után a pénztárnál kell jeleznie a késést, ki kell töltenie egy nyomtatványt és csatolnia kell a jegyeket. A pénztárosnak az igény jelzésétõl 30 perce van a megfelelõ információk begyûjtéséhez, és akár a helyszínen visszafizetheti az összeget. Az utasnak 14 napja van az átalány-kártérítési igénye jelzésére, ha nem közvetlenül a beérkezés után teszi meg – mutatott rá a szóvivõ.

Felmerülhet tényleges kártérítési igény is, például ha az utas a vonatkésés miatt lekési az induló repülõgépét – hangoztatta. Ebben az esetben nem jár automatikus kártérítés, jogászok általi vizsgálat jár vele, az utasnak be kell bizonyítania, hogy a MÁV hibájából történt a késés – magyarázta el Szabó Anett. A kártérítési plafont jogszabály határozza meg: késés esetén a menetjegy árának három-ötszöröse a felsõ határ, ha pedig kimarad egy vonat, a tizenötszöröse. Az eljárást ugyanúgy kell megindítani, mint az átalány-kártérítést – emelte ki a szóvivõ a 180 percben.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!