2024. március 28. Csütörtök, Gedeon, Johanna.
 
Elindult a 2-es villamos, ünnepel DebrecenForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-02-27 09:12:16
Címkék: Bihari hírek
Az új, spanyol gyártmányú villamosok átadásával 11 évre csökkent a debreceni villamosok átlagéletkora, a kocsik 95 százalékát mozgáskorlátozottak is tudják használni.

Az ünnepség után már a debreceniek is felszállhattak a 2-es villamosra. Öt napig ingyenes az utazás. Kósa Lajos megköszönte a debreceniek türelmét. Szerdán délelõtt elindult a 2-es villamos, most már felszállhatnak rá a debreceniek, és az elsõ napokban, március 2-a üzemzárásig nem kell rá jegyet váltani; az utasok egy emlékjegyet kapnak. A DKV azt kéri az utasoktól, érvényesítsék az emlékjegyeket, hiszen ezzel is tesztelik a jegykezelõ rendszert. Három napig, március 1-jéig a 2-es villamos vonala mellett haladó buszok (így a 31-es és a 32-es) is járnak majd, március 1-jétõl azonban ezeket a buszokat kiveszik a forgalomból, és érvénybe lép az új menetrend. Szerda délelõtt fél tízre felsorakoztak a villamosok a sétálóövezetben, és egyre gyûltek az érdeklõdõk is.

A tíz órakor kezdõdõ ünnepségen Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter köszöntõ beszédében elmondta, egy modern városhoz hozzátartozik, hogy korszerû, kényelmes jármûveken közlekedhessenek az emberek. Debrecenben ez eddig is adott volt, hiszen a jármûvek jóval fiatalabbak, mint az országos átlag, és ez most javul is a 2-es villamos elindításával. A kötött pályás jármûvek átlagéletkora 11 évre csökken. A miniszter kiemelte, hogy az összes új villamos könnyen használható a mozgáskorlátozottak számára is. Németh Lászlóné szólt arról is, hogy a 2-es villamos mellett több kormányzati program segíti a közlekedést a megyében élõk számára. Fõ- és mellékutakat újítanak fel, illetve Szajol és Püspökladány között megújul a vasúti pálya. A kormány a 2014-ben megnyíló európai uniós forrásokból is támogatni fogja a hazai kötött pályás közlekedési fejlesztéseket - jelentette ki Németh Lászlóné. Megjegyezte, hogy Debrecenben az országos átlagnál korszerûbbek a tömegközlekedési eszközök, a 140 autóbusz átlagéletkora például mindössze 5 év.

 

Kósa Lajos polgármester ünnepi beszédében visszautalt arra, hogy nagyon sok nehézséggel kellett megküzdeni a 2-es villamos programban, ezért most végtelenül örül, hogy elkészült. Köszönetét fejezte ki az Európai Uniónak a támogatásért, illetve a magyar kormánynak is, hiszen a pálya környezetének rendbe tételére az unió nem biztosít forrást, a faltól falig felújítást állami forrásból végezheti el Debrecen. Azt ígérte, a környezet rendbetételével júniusban végeznek.

Külön örült annak a polgármester, hogy nagy érdeklõdés kísérte a 2-es villamos projektet. Mint megjegyezte, kiderült, hogy a focihoz és a villamospálya építéséhez minden debreceni ért. Kiemelte, mostanság beszédtéma, hogy a kanyarban hangos a villamos. Azt mondta: ez addig fog tartani, amíg össze nem kopik a kerék és a sín. Ezt a folyamatot egy olajozórendszer is segíti, tehát meg fog szûnni. Hozzátette: a környezet rendbetételénél, ahol szükséges, oda zöld zajvédõ falakat fognak telepíteni.

 

Kósa Lajos elmondta azt is, nagyon fontosnak tartja, hogy sok helyi vállalkozó dolgozott a 2-es villamoson. Megköszönte a kivitelezõ, a Keviép hozzáállását, mert mint mondta, végül kiderült, hogy a debreceni vállalat viseli igazán szívén a 2-es villamos sorsát. Legvégül pedig megköszönte a debreceniek türelmét, és azt kívánta, leljék örömüket a 2-es villamoson való utazásban.

Jesus Esnaola, a villamosokat gyártó CAF vezérigazgatója magyarul köszöntötte a debrecenieket. Arról beszélt: örülnek, hogy egy ilyen csodás városnak építhettek villamosokat. Kiemelte, hogy a debreceni villamosok olyan technológiára épületek, melyek már bizonyítottak a világ számos városában. A köszöntõk után a Bíró József, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnökhelyettese átadta az engedélyeket a 2-es villamos pályájára Nagy Attilának, a DKV vezérigazgatójának. Ezután pedig felszállhattak az utasok a villamosra, ahol az ingyenjegyeket osztják. Az érdeklõdés nagy volt, az elsõ pár villamos teljesen megtelt.

A tervek szerint a Doberdó utca és a Nagyállomás közötti szakaszon a csúcsidõben 4-6 percenként járnak majd a villamosok. A spanyol CAF-tól megrendelt 18 jármû 100 százalékban alacsonypadlós, így a mozgáskorlátozottak, valamint a babakocsival közlekedõk is kényelmesen utazhatnak majd rajtuk. A légkondicionált, tágas utastérben egyszerre 223 utas, azaz 2 csuklós autóbusznyi ember tartózkodhat egyszerre. Debrecenbe eddig 15 új villamost szállítottak le a spanyolok, a legutolsót hétfõn. Ezek közül tizenhárom már levizsgázott, ennyi jármûvel a DKV tájékoztatása szerint már biztosítható az utasforgalom.

 

A közlekedési vállalat tájékoztatása szerint a 2-es villamos több közoktatási intézményt (Dózsa György Általános Iskola, Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és AMI, Árpád Vezér Általános Iskola, Dienes László Gimnázium és Egészségügyi Szakközép Iskola, Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium), bevásárlóközpontot (Malompark, Piac) és egészségügyi intézményt (Tüdõgondozó) érint, és követlen átszállás nélküli kapcsolatot teremt a belváros és a lakótelepek (Nyulas, Sestakert, Újkert, Vénkert) között. A 2-es villamos menetrendjét itt érhetik el, a nyomvonaltérképet pedig itt találják.

A DKV-nál arra kérik az autósokat és a gyalogosokat, hogy fokozott figyelemmel közlekedjenek a 2-esvillamos vonalán. A következõ napokban a villamos vezetõk is óvatosabban haladnak majd.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!