2024. április 19. Péntek, Emma.
 
Új magyar mentõautók: gyorsabban és biztonságosabbanForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-03-08 08:05:06
A kormány 2012 szeptemberében indította el uniós finanszírozással azt a programot, amelynek célja a magyarországi mentés fejlesztése. Hétfõn tíz új mentõautót kapott az Országos Mentõszolgálat.

Az új jármûvek 21. századi csúcstechnológiával készültek: gyorsabbak és biztonságosabbak a korábbiaknál. Nagyon fontos, hogy ezekben a kocsikban már biztonsági öv-bekapcsolást visszajelzõ lámpa van, bukókeret, ami megvédi a hang- és hõszigetelt betegteret egy borulásnál - nyilatkozta Gyõrfi Pál, az Országos mentõszolgálat szóvivõje. Magyarországon a mentõk évente több mint harminchét-millió kilométert tesznek meg. Az új autók nemcsak gyorsabbak és hatékonyabbak, hanem biztonságosabbak is. Az autókat új mentésirányítási rendszerrel szerelték fel, és többféle biztonsági berendezéssel is ellátták, minden jármûben van például légterelõ, ami városon kívül megvédi az erõs oldalszéltõl - magyarázta Ingo Fröhlich, a Mercedes-Benz Hungária Kft. ügyvezetõ igazgatója.

Szócska Miklós egészségügyért felelõs államtitkár pedig arról beszélt, hogy a magyar mentõszolgálat a nehézségek ellenére is jobban teljesít, mint a gazdagabb országok szolgálatai. A mentés gyorsabbá, hatékonyabbá és biztonságosabbá válásáról a kormány egyik stratégiai partnere, a Daimler gondoskodik - ezt már a külügyi és külgazdasági államtitkár mondta. A magyar gazdasági növekedés zászlóshajója egyértelmûen az autóipar, ezért is fordít kiemelt figyelmet a magyar kormány az autóipari befektetések ösztönzésére, és ezért is rendkívül fontos, hogy a mai napon a Daimlerrel, illetve a Mecedes-szel közösen ünneplünk egy sikert - jelentette ki Szijjártó Péter. A kormány 2012 szeptemberében indította el uniós finanszírozással azt a programot, amelynek célja a magyarországi mentés fejlesztése. Ennek keretében 200 új autó kerül a mentõszolgálathoz.


Új Mercedes-Benz Sprinterek a Mentõszolgálatnál

Négy évtizede, 1973 óta folyamatosan megtalálhatók a Mercedes-Benz modelljei az Országos Mentõszolgálat jármûparkjában. Az egyedülálló tradíció 2014-ben új Mercedes-Benz Sprinterek forgalomba állításával folytatódik: az új jármûvek között mentõgépkocsik és eset-rohamkocsik egyaránt megtalálhatók, bizonyos esetekben összkerék-meghajtással.

Február végétõl újabb Mercedes-Benz Sprinter mentõautók érkeznek az Országos Mentõszolgálat megújuló jármûparkjába. Az új Sprinterek között megtalálhatók a leggyakrabban használt mentõgépkocsik és az átfogóan felszerelt eset-rohamkocsik is, bizonyos esetben összkerék-meghajtással. A Mercedes-rohamkocsik egyedülálló története 1973-ban indult a 309-es típus beszerzésével, ami- az Országos Mentõszolgálat mûködésének 25. jubileumi évében kezdte meg szolgálatát a Markó utcai Központi Mentõállomáson.

A négy évtizedes történet során az Országos Mentõszolgálat Mercedes-Benz 309-es, 308-as, 310-es és különbözõ Sprinter modelleket egyaránt forgalomba állított, amelyek között gyári építésû és - a történet korai szakaszában - társadalmi munkában átépített autók is helyet kaptak. A mentés hazai történetében nincs még egy márka, ami olyan hosszú ideje elsõszámú beszállítóként az Országos Mentõszolgálat partnere lehet.


"A mentõk kiemelkedõen fontos munkaeszköze az autó, amivel a lehetõ leggyorsabban, de ugyanakkor maximális biztonságban kell helyszínre érkezni, illetve a beteget kórházba szállítani. Fontos számunkra, hogy miközben a legmagasabb szintû betegellátásra törekszünk, mindebben a legjobb és legkorszerûbb jármûvek vannak segítségünkre" - mondta Dr. Burány Béla, az Országos Mentõszolgálat fõigazgatója.

Egy jármûgyártó számára az Országos Mentõszolgálat hosszú távú, magas színvonalú kiszolgálása kiemelkedõen értékes referencia. A Szolgálat országszerte évente kilométerek ezreit teszi meg jármûveivel, olykor nehezen megközelíthetõ helyeken, viszontagságos útviszonyok közepette. A mentõszolgálat jármûveinek rendelkezésre állása tervezhetõ és zavartalan kell, hogy legyen, ami mind mûszaki szempontból, mind a szervizháttér és az alkatrészellátás tekintetében is komoly kihívást jelent.

Az Országos Mentõszolgálat új Mercedes-Benz Sprinter jármûvei között mentõgépkocsik és eset-rohamkocsik is megtalálhatók, egy részük összkerék-meghajtással szerelt. A Mercedes-Benz Sprinter mentõautók átadása kapcsán a Mercedes-Benz Hungária Kft. stratégiai partnere, a drivingcamp Hungary 10 mentõ-gépkocsivezetõnek vezetéstechnikai kurzust biztosított. Európa egyik legkorszerûbb közlekedésbiztonsági és vezetéstechnikai központjában a hagyományos szimulációs megoldások helyett az "éles helyzeteket" a gyakorlatban, valós körülmények között lehet gyakorolni. A legmodernebb technológiával készült hidraulikai elemeket tartalmazó tanpálya óriási segítséget nyújt minden közlekedési résztvevõnek, így a megkülönböztetõ jelzést használó jármûvek, például mentõgépkocsik vezetõinek is.


A Mercedes rohamkocsi program története az Országos Mentõszolgálatnál

Már több mint négy évtizede folyamatosan megtalálhatók a Mercedes-Benz modelljei az Országos Mentõszolgálat jármûparkjában. Az egyedülálló történet során az OMSZ kezdve a Mercedes-Benz 309-es típusával a csillagos márka szinte minden transzporterét szolgálatba állította egészen a napjainkban az utcákon látható Sprinterekig. A történelmi jármûvek 1-1 példánya manapság is megtalálható az OMSZ gyûjteményében, és külön tárlatként az Országos Mentõszolgálat Kresz Géza Mentõmúzeumában láthatók. A Mercedes rohamkocsi program történetét Debrõdi Gábor történész foglalta össze a 2012-ben megjelent, "A magyarországi mentésügy története (1769-2012)" címû könyvében.

Az 1970-es évek közepétõl - az eset- és szállítókocsikhoz hasonlóan - a rohamkocsi-szolgálatnál is megkezdõdött a homogén jármûállomány kialakítása, Mercedes típusú mentõautókkal.

Az elsõ Mercedes-Benz 309-es az Országos Mentõszolgálat mûködésének 25. jubileumi évében, 1973-ban kezdte meg szolgálatát a Markó utcai Központi Mentõállomáson. A típus meghonosítása a maga nemében példátlan volt a szocialista, KGST-keretekben gondolkodó rendszer gyakorlatában. Az 1973-tól importált, benzinüzemû, 2307 köbcentiméteres, 85 LE-s, 4 sebességes gépkocsik a Mentõszolgálat rohamkocsiparkjának tartós, hosszú életû darabjai lettek.

A betegtere méreteinek, mûszaki paramétereinek és menettulajdonságainak alapján kiváló elismerést kapó jármûvet 1973-ban, a Budapesten megrendezett VI. Nemzetközi Mentõorvosi Kongresszuson mutatták be a szakmai közönségnek.


A 309-es típus betegterét mentõdolgozók társadalmi munkában alakították ki a Markó utcai Központi Javító Mûhelyben. A jármûvek betegterét gépkocsivezetõk és autószerelõk, lakatosok szabadidejükben, éjszaka és hétvégén, vagy szolgálatból történõ lelépés után készítették. A betegtér és a vezetõfülke egy légtérben volt. A sebészeti, belgyógyászati, mérgezési és egyéb felszerelések, valamint a terápiás és diagnosztikai eszközök az e célra kialakított szekrényekben kerültek elhelyezésre.

A következõ években érkezett az újabb generációs modell, a Mercedes-Benz 308-as típusa. Az elsõ példány még eredetiként felszerelve jött, a többi megvásárolt darabot már külsõ mûhelyben alakították át rohamkocsivá. A Mentõszolgálat arculatát oly sokáig meghatározó - a 308-as modellektõl csupán motorteljesítményükben eltérõ - Mercedes Benz 310-esek az 1980-as évek közepén érkeztek.

Az 1990-es évek második felétõl, 1997-tõl egy új formavilág jegyében tervezett, komfortosabb betegterû típus, a Mercedes-Benz Sprinter 314-es állt szolgálatba. 2005 óta a 313-as, 2007 nyarától a 313-as módosított változata, 2008-tól a 315/36 CDI modell rendszeresített darabjai futnak az országutakon az Országos Mentõszolgálat jármûállományában. A Mercedes-Benz Sprinter típusai (313 CDI, 313 4WD, 314, 314 4WD) között a különbözõ útviszonyoknak megfelelõ összkerékhajtású modelleket is találunk.

A rohamkocsikon oxiológus végzettségû mentõorvos irányításával folyik a mentõmunka. Az õ munkáját nagy gyakorlattal rendelkezõ mentõszakápoló és mentõ-gépkocsivezetõ segíti.

Fontos megjegyezni, hogy az Országos Mentõszolgálatnál az 1990-es évek közepétõl a mentõtiszti szolgálatot adó esetkocsiknál is típusváltás történt, Mercedes-Benz 210-es modellekkel bõvítették a teljes állományt. Akárcsak a rohamkocsiknál, itt is szekrényekkel és pulttal kialakított, a beteget két oldalról megközelíthetõ, magas belterû betegtér tette a mentõmunkát még komfortosabbá. Az évtized végétõl a Mentõszolgálat egységesítési törekvése valósult meg azáltal, hogy mind a roham-, mind pedig az esetkocsiknál is Mercedes Benz Sprintereket rendszeresítettek.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!