2024. április 15. Hétfő, Anasztázia, Tas.
 
Ezek a legjobb ételek fejfájás ellenForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-03-09 09:06:41
Tudatosan összeállított étrenddel jó eséllyel csökkenthetõ a fejfájás kialakulásának gyakorisága. Bár az itt felsorolt ételek nem csodaszerek, egyes kutatási eredmények mégis azt sugallják, hogy szerepük lehet a migrénes rohamok megelõzésében

Egyénenként változó, hogy kinél mitõl alakul ki fejfájás vagy migrénes roham, de a szakemberek egyetértenek abban, hogy a fejfájás megelõzésének kiemelten fontos eleme a kiváltó ok(ok) felismerése. Korábbi vizsgálatokból kiderült, hogy bizonyos ételek és italok fogyasztása után gyakrabban jelentkezik fejfájás vagy migrén: ide tartoznak például a csersav-tartalmú italok (pl. vörösbor vagy tea), a magas tiramin-tartalmú élelmiszerek (például hosszan érlelt sajtok és egyes feldolgozott húskészítmények), valamint az adalékanyagoktól (aszpartám, nátrium-glutamát, nitrit) hemzsegõ készítmények.

Természetesen nem csak fejfájást okozó ételek léteznek, vannak olyanok is, amelyek épp ellentétes hatásúak, azaz segítenek annak megelõzésében. Az itt felsorolt élelmiszerektõl a fejfájás várhatóan nem múlik majd el nyomtalanul, de ezek fogyasztásával jó eséllyel csökkenthetjük a migrénes rohamok gyakoriságát.

Spenót és más leveles zöldségek

A leveles zöldségek, például a spenót riboflavinban (B2-vitaminban) igen gazdag, és kutatási eredmények szerint a riboflavin nagy dózisban (400 mg/nap) jelentõsen csökkenti a migrénes rohamok kialakulásának gyakoriságát. (Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a riboflavin már kialakult migrén esetén nem mérsékli a fájdalom intenzitását vagy a roham idõtartamát).

Magas zsírtartalmú halak

A lazac, a makréla vagy a hering fogyasztása a bennük lévõ, gyulladáscsökkentõ hatással is bíró omega-3 és omega-6 zsírsavaknak köszönhetõen a krónikus fejfájást is enyhítheti – állapította meg egy tavalyi kutatás.

Görögdinnye

Amennyiben a fejfájás kialakulásának hátterében dehidratáció áll, a megfelelõ vízpótlás mellett érdemes - fõleg szezonban – görögdinnyét is fogyasztani. A dinnye az elveszített ásványi anyagok, például a magnézium és a kálium pótlására is kiváló.

Burgonya

A kálium segíthet a fejfájás csillapításában is, ezért a visszatérõ fejfájás ellen érdemes bevetni a káliumban gazdag zöldségeket és gyümölcsöket. A banán közismert kálium-bomba, azonban a burgonyát is célszerû evidenciában tartani: egy közepes méretû héjában sült burgonya a banán kálium-tartalmát is felülmúlja.

Magnéziumban gazdag ételek, például mandula

A kálium mellett szakemberek a magnézium szerepét is vizsgálták a fejfájás csillapításában, és volt olyan eredmény, amely szerint a magnézium bizonyos esetekben segíthet a migrén megelõzésében, igaz közepesen erõs fejfájásnál inkább hatástalannak tûnik. Ennek ellenére a magnéziumban gazdag élelmiszerek fogyasztása (például napi egy-két adag mandula) nem ellenjavallt, de korai lenne kijelenteni, hogy a magnézium lesz a fejfájósok megmentõje.

A túlzásba vitt koffein többet árt, mint használ

Hasonló a helyzet a koffeinnel is: ha nem visszük túlzásba, csillapíthatja a fejfájást. Ugyanakkor a koffein az egyik leggyakoribb „bûnös” a migrén kialakulásában, így a napi 500 milligrammot meghaladó (kb. 4-5 kávénak megfelelõ) koffein-mennyiség fejfájásra hajlamosaknak inkább árt, mint használ.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!