2024. április 25. Csütörtök, Márk.
 
Autósokat érintõ kedvezmények - körvonalazódik a programForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-03-27 18:11:55
Számos országban jelentõs támogatással forgalmazzák a tisztán elektromos, illetve a tölthetõ hibrid jármûveket. A kormány által vázolt Jedlik Ányos program üzenet arról, hogy a környezettudatos autózást pártolják.

Ezt mondta a Kossuth Rádiónak a Magyar Gépjármûimportõrök Egyesületének ügyvezetõ elnöke. A nagyobb nyugati fõvárosokban egyáltalán nem tûnik futurisztikusnak az elektromos jármûvek jelenléte, és az infrastruktúra is kiépülõben van – hívta fel a figyelmet Erdélyi Péter. Hozzátette: a kis szériaszám miatt ezek az autók önmagukban még költségesek, de épp ezért létezik a támogatásuk. Az Európai Unió azt tûzte ki célul, hogy a 2020-as évek közepére 5 millió elektromos autó fusson az utakon – tette hozzá.

Magyarország az elektromos autók vásárlása és üzemeltetése, továbbá a kapcsolódó töltõinfrastruktúra területén nagyon le van maradva, de azért apró támogatások már nálunk is léteznek, ilyen például a regisztrációsadó-mentesség, illetve hogy az önkormányzatok parkolásidíj-mentességet adhatnak ezekre a jármûvekre – folytatta. Egyensúlyt kell teremteni az infrastruktúra, a beszerzés és az üzemeltetés területén, hogy egyáltalán valakinek kedve legyen elektromos autót vásárolni – foglalta össze Erdélyi Péter rámutatva arra is, hogy az infrastruktúra kiépítése a beruházások révén munkahelyeket teremthet, másrészt a lokális környezetvédelmi hatás sem elhanyagolható, „helyben ugyanis nincs kibocsátás”.

Egy hagyományos gépkocsihoz hasonló tulajdonságú elektromos autó – ugyanazzal a karosszériával – legalább 2-szeres szorzó a vásárlásnál – mondta ugyancsak a 180 percben Várkonyi Gábor autópiaci szakértõ. Hozzátette: léteznek a tisztán elektromos hajtású jármûvek, de egyre nagyobb számban terjednek el a hétköznapi autók elektromos változatai. Ezek hatótávban és teljesítményben még közel sem veszik fel a versenyt hagyományos társaikkal – jegyezte meg utalva arra is, hogy a nálunk fejlettebb országokban sem feltétlenül érdeklõdnek még a gazdagabb vásárlók sem az elektromos autók iránt, mert „még a kivárás fázisában vagyunk”. Egy-két kivétel azért akad, Norvégiában például „elképesztõ módon” támogatják az elektromos autókat, ott ugyanis a hagyományos autókra kivetett „brutális mértékû adókat nem kell kifizetni elektromos autók esetében – mondta el.

Német példa

A kormánynak fel kell készülnie, és ki kell alakítania azokat a struktúrákat és támogatási formákat, amelyek révén elõnyt szerezhet egy nemzetgazdaság, ha innovációs ugrás várható a világban - jelentette ki az M1 Ma reggel címû mûsorában a gazdaságszabályozásért felelõs államtitkár. Szatmáry Kristóf kifejtette: számításaik szerint a jármûipart az elektromobilitás forradalmasíthatja, hiszen rohamosan terjednek Nyugat-Európában az elektromos autók. Erre szeretnénk felkészülni, hogy jó pozícióban legyünk, ha bekövetkezik ez az ugrás - hangsúlyozta. Az államtitkár szerint ahhoz, hogy a terv sikeres legyen, megfelelõ infrastruktúra kiépítésére van szükség, ennek hiányában ugyanis elképzelhetetlen a dinamikus fejlõdés. Emellett olyan cégeket kell Magyarországra csábítani, amelyek hasonló jövõben gondolkodnak - jegyezte meg. Kérdésre válaszolva Szatmáry Kristóf kifejtette: a fejlõdést jól szemlélteti, hogy Németországban és Franciaországban három év alatt húszszorosára nõtt az elektromos autók száma. Ha ez a dinamika fennmarad, akkor akár 10 éven belül a jármûvek többsége hibrid vagy teljesen elektromos lesz - mondta a gazdaságszabályozásért felelõs államtitkár a Ma reggelben.

Kövesdi Zoltán, az ELMÛ-ÉMÁSZ társaságcsoport igazgatóságának korábban kijelentette: a magánszemélyek eddig is ingyen használhatták a töltõ oszlopaikat és ez így lesz az év végéig. Jelenleg 20 nyilvános töltõjük üzemel Budapesten, 14 további pedig bevásárlóközpontokban, illetve garázsokban található. A most átadott oszlop az Európai Unió Green eMotion projektjének keretében létesített újabb tíz nyilvános töltõállomás egyike.

Villanyos vízió: Jedlik-program

A kormány környezetvédelem iránti elkötelezettségének egyértelmû üzeneteként értékelik az autópiac szereplõi a készülõ Jedlik Ányos-programot, azonban az elektromos autók magyarországi elterjedésében a különféle kedvezmények és megfelelõ töltõállomás-hálózat mellett meghatározónak tartják azt is, hogy milyen áron lehet e-autót, illetve hozzá áramot vásárolni. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter nem rég jelentette be, hogy intézkedéscsomag készül az elektromos autók elterjedésének támogatására, amelynek keretében adókedvezményekkel, támogatásokkal, parkolási és közlekedési könnyítésekkel ösztönöznék a környezetbarát modellek használatát. A Nemzetgazdasági Minisztérium célja, hogy ehhez 2020-ig körülbelül 68 ezer töltõállomás is létrejöjjön.

Erdélyi Péter, a Magyar Gépjármûimportõrök Egyesületének (MGE) ügyvezetõ elnöke elmondta: nagyon fontos lépésnek tartják a program kidolgozását, amelyet õk maguk is szorgalmaztak. Emlékeztetett arra, hogy az MGE korábban már javaslatot tett ilyen támogatási rendszerre, és a készülõ programhoz is szeretnék szakmai észrevételeiket hozzátenni. Az elnök reményét fejezte ki, hogy a program hatására lendületet vehet az e-autók kereskedelme és használata, rámutatott azonban arra, térhódításukat jelenleg még számos probléma nehezíti. Ezek egyike, hogy az elektromos autók ára a hagyományos üzemanyagot használó modellekhez képest magas, ugyanakkor használhatóságuk több szempontból is korlátozottabb. Ezért átgondolt kedvezményekre van szükség, amelyek kellõen ösztönzõek a vevõk számára.

Hasonlóképpen meghatározó az üzemanyagvételi infrastruktúra megteremtése, valamint az áram ára. E-autóból jelenleg 2-3 típushoz lehet hozzájutni Magyarországon, a kínálat véleménye szerint bõvülni fog az ösztönzõ program hatására. Magyarországon és Európában elsõként az Opel jelentkezett a mindennapi használatra alkalmas, kiterjesztett hatótávolságú elektromos autóval, az Amperával. Az MTI-vel a cégnél közölték: üdvözölnek minden olyan kezdeményezést, amely elõsegíti az elektromos autók elterjesztését. Rámutattak: a rendkívül környezetbarát, de ma még drága technológia térnyerése jelenleg nem lehetséges állami támogatás nélkül. Amperából Magyarországon eddig minimális darabszámban értékesítettek, ámbár egyik példánya éppen a környezetvédelmi államtitkárság szolgálati autójaként járja az utakat.

A legnagyobb magyarországi importõr cég, a Volkswagen csoport márkáit forgalmazó Porsche Hungaria szintén üdvözölte a kormány törekvését a környezetbarát motorizáció támogatására. A Volkswagen AG ugyan azon az állásponton van, hogy az e-autó mint tömegtermék ideje még nem jött el, de szintén rendelkeznek már hibrid-technológiával. A nyáron Magyarországra is megérkezik az e-Golf, majd az Audi3 e-tron - jelezték. Magyarországon 2010-ben adták át az elsõ elektromos töltõállomást, azóta néhány tízes nagyságrendben nyíltak elektromos autók töltésére alkalmas állomások. Ezekbõl kilencet mûködtet az Elmû, amely így akart részt vállalni a környezetbarát közlekedés népszerûsítésében. Ezeknél a kutaknál 2014. végéig ingyen tankolhatnak az elektromos autók.

Boross Norbert, az Elmû-Émász csoport szóvivõje szerint a kísérleti üzemben mûködõ kutak tapasztalatai azt mutatják, hogy az ingyenes tankolás nem elég ösztönzõ az e-jármûvek érzékelhetõ szaporodásához. Amíg egy középkategóriás e-jármû ára 10 millió forint körül alakul, nem térülhet meg a tulajdonosa számára. Meghatározó tényezõnek nevezte az áram árát is. Rámutatott: még nem lehet tudni, hogyan alakítja a kormány a késõbbiekben az áram mint üzemanyag árát, miután nem háztartási áramról van szó, és hogyan viszonyul majd ez a többi üzemanyaghoz, terheli-e például jövedéki adó. Boross Norbert jelezte: az Elmû az idén még kilenc töltõállomány nyitását tervezi, ezek kiépítése néhány százezer forinttól több millióig terjed. A kutak fizetõssé tételével a cégnek számlázási és tarifarendszert is ki kell alakítania - tette hozzá.

Az elektromos autók villanymotorral hajtott jármûvek, amelyeknek fõ erényük, hogy szennyezõanyagot nem bocsátanak ki és csöndesek, emiatt a városi közlekedésre rendkívül alkalmasak. Az energiát az autók számára jellemzõen újratölthetõ nikkel-fém hidrid vagy lítium-ion akkumulátorok biztosítják, amelyek viszonylag drágák. Ez az autó árában is megmutatkozik, amely akár 50-80 százalékkal is magasabb lehet, mint egy hasonló kategóriájú hagyományos üzemû jármûé. További költséget jelent, hogy akkumulátorának élettartama 3-5 év, tehát cserélni kell.A jelenlegi e-modellek egy töltéssel átlagosan 100-200 kilométer megtételére képesek. Hátrányuk, hogy feltöltésük idõigényes, a töltõ típusától függõen 1-8 óráig is eltarthat.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!