2024. március 29. Péntek, Auguszta.
 
Megérkezett a magyar elektromos buszForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-04-16 19:38:28
Az evopro bemutatta a MODULO buszcsalád elektromos hajtású prototípusát, a MODULO Medio Electric-et, amely a mérnökiroda zéró emissziós városi tömegközlekedési koncepciójának legújabb mérföldkövét képezi.
A 8 méter hosszú, 65 fõs befogadóképességû prototípust a Várban tartott ünnepélyes avatón csodálhatták meg a résztvevõk.

Bemutatásra került a MODULO buszcsalád elsõ tagja, a Medio Electric, mely az utóbbi évek egyik leginnovatívabb magyar fejlesztése a jármûiparban. Elektromos hajtással, null-emisszióval és mintegy 57%-os magyar értékhányaddal rendelkezik. Ultrakönnyû, kompozit szerkezetû: gyûrûszerû, standard modulokból épül fel, melyekkel a jármû hossza és befogadóképessége szabályozható. „A 2014-2020-as ciklus gazdasági stratégiájában kulcsszerepet játszik a zöld közlekedés nagymértékû fejlesztése” – mondta Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára a buszbemutatón.

Dr. Lenner Áron Márk, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára hozzáfûzte: „Magyarország regionális és európai szinten is a jármûgyártás egyik központjának számít. Ezt a vezetõ szerepet mindenképpen szeretnénk megõrizni, ezért az elektromos jármûvek elterjesztése és a hozzájuk kapcsolódó infrastruktúra, kutatás-fejlesztés is kiemelt szerepet tölt be a Kormány jövõbeli politikájában.” Lenner Áron Márk az egy hónapja meghirdetett Jedlik Ányos tervre hívta fel a figyelmet, amely az elektromos mobilitás fejlesztését tûzte ki célul. Kiemelte azt is, hogy a magyar jármûgyártással együtt fejlõdött annak beszállítói háttere, amely kiszolgálja az elektromos jármûgyártást is.

48350_modulo-1.jpg

48350_modulo-2.jpg

48350_modulo-3.jpg

Ezt megerõsíti, hogy Mészáros Csaba, az evopro csoport elnök-tulajdonosa is kiváló lehetõségeket lát a zéró emissziós közlekedés fejlesztésében és, az evoBank Zrt. révén, az innovációs projektek finanszírozásában „Fontos, hogy a mérnöki tudáson felül az üzleti és állami környezet is innovatív legyen. Ezt a MODULO példája jól szemlélteti, ugyanis az ”E-BUS Ready” buszcsalád hagyományos vagy hibrid hajtással is üzembe állítható. Amikor lehetõség nyílik tisztán elektromos jármûvek üzemeltetésre, kevés költségráfordítással lehet õket átállítani, hogy az olcsó paksi energiával közlekedhessünk városainkban” – hangsúlyozta az elnök-tulajdonos. Mészáros Csaba hangsúlyozta, hogy az elektromos jármûgyártásban Magyarország nem marad el a világszinttõl, de fontos, hogy az innovációs lánc ne szakadjon meg a piacképes végtermék létrejötte elõtt.

Bodnár Balázs, az evopro Kft. ügyvezetõje a csoport meghatározó mérnökvállalatának képviseletében hozzátette, hogy az innováció képessége abban rejlik, ha jövõbe tekintõ, újszerû megoldásokat találnak, és azokat piaci sikerre is viszik. A MODULO kapcsán kiemelte, hogy a 20%-kal kisebb össztömeg és 40%-kal nagyobb utaskapacitás mellett nem csak egy standardizált modulokból felépülõ, ultrakönnyû kompozit szerkezetû, alacsony karbantartás-igényû buszról van szó, hanem általa egy teljes közlekedési rendszert kínálnak, példaként említve az utasszámlálást és elektronikus jegyrendszert. A lépéselõny megtartásához elengedhetetlen, hogy a jövõ generációját és az oktatási szereplõket is bevonják a fejlesztésbe.

48350_modulo-4.jpg

48350_modulo-5.jpg

48350_modulo-6.jpg

Ezt igazolta beszédében a Mûszaki Egyetem Közlekedésmérnöki és Jármûmérnöki Karának dékánja, Dr. Varga István is: „Kifejezetten fontos, hogy az ipari szereplõk új és érdekes feladatokkal keressék meg az oktatási intézményeket és együttmûködés jöjjön létre a kutatás-fejlesztési projektek során, hogy az elméleti tudás és piaci igények közös nevezõjeként piacképes innovációk születhessenek.” Ennek megerõsítéseként Wahl István, a MABI-BUS Kft. ügyvezetõje elárulta, hogy az innovációs projekt eredményeként megszületõ MODULO buszcsalád keleti piacra történõ termelésérõl már elõrehaladott tárgyalások folynak. Az amerikaiaktól visszavásárolt NABI gyár múltjára és tapasztalatára alapozva a következõ fejlesztési fázisban már a szériagyártáshoz szükséges lépéseket tervezik.

A bemutatott busz teste mindössze 1200 kilogramm, és a kompozit szerkezete miatt a 8-10 év múlva esedékes nagy átvizsgáláskor nem kell korrózió okozta hibát javítani rajta - errõl Wahl István, a bemutatott buszt elõállító Nabi-Busz Kft. ügyvezetõ igazgatója beszélt a tájékoztatón. A cég két nap alatt képes egy buszt elõállítani akkor, ha sorozatgyártásra lesz megrendelése. A fejlesztésben részt vett a Budapesti Mûszaki és Gazdaságtudományi Egyetem is.

A bemutatott busz tiszta elektromos hajtású, de készülhet hibrid és gázüzemû változatban is, s már tervezik trolibusz változatát. A jármû hossza 8 méter és 65 fõt szállít, tiszta elektromos hajtással mintegy 100 kilométer a hatótávolsága. A karosszéria hossza változtatható és a súlycsökkenést miatt kisebb kerekek kerültek alá. A mérnöki kutatás-fejlesztéssel, teszteléssel, tervezéssel, kivitelezéssel, üzembe helyezéssel, karbantartással foglalkozó evopro csoport 32 céget tömörítõ magyar tulajdonú multinacionális cég. Központja a budapesti székhelyû evopro Holding Zrt. A múlt évi árbevétele 72 millió euró volt, alkalmazottainak száma meghaladta az ezret. Magyarországon 300 mérnököt alkalmaznak. Telephelyei vannak a következõ államokban: Németország, Románia, Dubai, Norvégia, Ausztria és Törökország. Hat kontinens több mint 40 országában fut projektjük az autóipartól kezdve az automatizáláson át a repülõtéri logisztikáig.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!