2024. április 19. Péntek, Emma.
 
Te se dobj ki havonta százezreket: ezek a legnagyobb cégcsapdákForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-04-20 11:03:36
Egyre több cég ellen indul csõdeljárás országszerte. A kudarcot elkerülendõ érdemes több erõt és energiát fektetni a válságkezelésbe.

Precíz pénzügyi tervezéssel és piackutatással azonban elkerülhetõ, illetve csökkenthetõ a kockázat. A megfelelõ munkatársak kiválasztása is segíthet: sok felesleges teher lekerülhet a vállunkról. A magyarországi kis- és középvállalkozásoknak számos nehézséggel kell szembenézniük nap mint nap. Sikerük azon múlik, hogyan tudják legyõzni a külsõ (például nem várt környezeti vészhelyzet), vagy belsõ (adminisztrációs, vagy munkaerõ gondok, stb.) problémákat.

Mi jelenthet igazán nagy veszélyt?

Egy tavalyi kutatás szerint inkább ezek a belsõ tényezõk jelentenek igazán nagy veszélyt a vállalkozásokra. A megkérdezettek szerint az értékesítésbõl és a vállalatirányításból fakadó problémák a legnehezebben kezelhetõek. Az RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. 2013-as kutatásából az is kiderül, hogy sokan a gazdasági válság óta úgy érzik, nehezebb egy saját vállalkozást vezetni a pénzügyi lehetõségek megváltozása miatt.

A nem megfelelõ válságkezelés könnyen a vállalkozás végét jelentheti. Az Opten Informatikai Kft. adatai szerint igen magas a felszámolási eljárásokat lezáró cégtörlések száma. Az elmúlt évben nõtt a felszámolások, illetve a kényszertörlések száma is, sõt az elmúlt tizenkét hónap a valaha volt legtöbb megszûnést hozó idõszaknak számít.

Nem ritka ezek szerint, hogy egy cég nem tudja leküzdeni nehézségeit. Az Opten-beszámoló szerint a magyarországi cégek üzletpolitikai és stratégiai felkészültsége hiányos, és egyebek mellett ez is hozzájárul a magas felszámolási arányokhoz. A frissen alapított cégek várható élettartama alig 8-9 év, az aktív mûködési idõ pedig ennek csak töredéke.

Nincs nyereség, mi az oka?

Persze ahány cég, annyi probléma merülhet fel, azonban vannak olyan problémacsoportok, amik általában visszatérõ "vendégek" a legtöbb vállalkozónál. Ilyen például, hogy túl kevés a nyereség, kicsi a forgalom, nem érkezik elég vevõ. A nyereség hiánya több mindenen is múlhat, például lehet, hogy ugyan nagy a forgalom és az árrés is megfelelõ, de a kiadások nagyok, így a nyereség alacsony lesz. Vagy akkor is lehetünk veszteségesek, ha ugyan nagy a forgalmunk, kicsik a mûködési költségeink, de alacsony az árrés is, amivel dolgozunk.

Kellõ részletességû tervezéssel, precíz költségvetéssel valószínûleg sok efféle gond kiiktatható. Szigorú ellenõrzés alá kell vonni a pénzügyeket, a forgalmat és a beszerzést. Az értékesítést, az árakat és az árréseket úgy kell kalkulálni, hogy termékünk eladható legyen, és egyben megfelelõ mennyiségû nyereséget is termeljen. Érdemes felmérni a piacot, tanulmányozni a hasonló szolgáltatást vagy terméket kínálókat, és hozzájuk mérten belõni az árakat. Emellett ha a költségvetés engedi, hosszú távon valószínûleg kifizetõdõ lehet egy marketingstratégia kidolgozása is. A túl kicsi forgalom fakadhat a termék nem megfelelõ eladási stratégiájából is. Egy értékesítési szakember hatékonyabbá teheti az eladást is.

A legfontosabb: a pénzügyek rendezése

Igen nehéz feladat a pénzügyi stabilitás kialakítása is. Ehhez megfelelõ ellenõrzésre van szükség, megbízható pénzintézetre, pontos adatokra a pénzmozgásokat illetõen, a kiadások és bevételek összegzésére. A vállalkozások jelentõs hányada például többet fizet a banki szolgáltatásokért, mint kellene, ezért érdemes megkeresni a cég cash-flow-jához (pénzáramlásához), illetve utalási szokásaihoz illõ legjobb konstrukciót. Elérhetõk ma már például testreszabott megoldások, amelyeknél a számlacsomaghoz több kedvezményelem is tartozik, amelybõl az ügyfél választhatja ki a cége aktuális igényeihez a legmegfelelõbb verziót (ilyenek például az UniCredit A la Carte és A la Carte Plusz csomagjai). Akik pedig már túlnõttek azokon a kereteken, hogy ezt figyelemmel kísérjék, és az a fontos, hogy az egyre növekvõ forgalmuk után egyre kedvezõbb díjakkal utaljanak, azoknak is van már megfelelõ alternatívájuk. Így egy lépéssel közelebb kerülünk a pénzügyi tudatosság kialakításához, tudjuk majd, mi mennyibe kerül, és könnyebben felmérjük majd, min tudunk spórolni, melyik az a kiadás, amirõl le tudunk mondani.

Ha pénzügyi gondok adódnak, érdemes kivizsgálni, hogyan lehetne a költségeket csökkenteni. Az esetleges adósságok átütemezésével haladékot kaphatunk. A felesleges eszközök eladásával átmenetileg pénzhez juthatunk, és ugyanígy azzal is, ha kintlevõségeinket, azokat az összegeket, amikkel nekünk tartoznak, behajtjuk. Ezek mellett a felesleges munkaerõtõl is meg kell válni, sõt érdemes személyi és szervezeti változásokat eszközölni annak érdekében, hogy kevesebb kiadásunk és kisebb munkaerõ-igényünk legyen. Az is gondot okozhat, ha egy cégvezetõ nélkülözhetetlenné válik a vállalkozásában. Ha nincsenek meg a megfelelõ megbízható emberei, akkor úgy érzi jobb, ha minden feladatot õ végez el. De ez nem mehet így a végtelenségig, mert elõször is fizikai képtelenség mindig ott lenni, másodszor pedig senkinek nem jó, ha éjjel-nappal dolgozik, nincs szabadsága, nem pihen. Ez elõbb vagy utóbb a kreativitás, a problémamegoldó készség és a gyors döntéshozatal rovására fog menni.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!