2024. április 25. Csütörtök, Márk.
 
Így kaphat vissza ezreket, tízezreket a bankjátólForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-05-08 10:08:50
Sok banki ügyfél számláján már április végéig több ezer, esetenként akár több tízezer forintot írt jóvá a bankja, megfelelve az MNB korábbi döntésének. De hogyan jutnak pénzükhöz azok, akik idõközben bankot váltottak vagy megszüntették számlájukat?

Többmilliárdos nagyságrendben, kamatostól kapnak vissza banki ügyfelek százezrei bankjuktól, számlavezetõ takarékjuktól olyan, korábban felszámított díjakat, amelyeket az MNB késõbb jogellenesnek minõsített. A jegybank a hitelintézeti szektor 33 szereplõjét kötelezte erre, a kifizetések határidejét egy hónappal május végére tolta ki, de több érintett már április végéig utalt az ügyfeleknek. Annak is utánajártunk, hogy mit kell tennie annak, aki idõközben bankot váltott.

Mennyi pénzrõl, hány bankszámláról van szó?

Bár arról részletes adatok egyelõre nem állnak rendelkezésre, hogy összesen hány ügyfélszámlára mekkora visszatérítés érkezhet - az érintett hitelintézetek, takarékszövetkezetek jelenleg végzik az erre vonatkozó összesítéseket - az MNB becslése szerint összességében tízmilliárdos nagyságrendû összeg visszafizetésére kerülhet sor, több százezer ügyfélszámlára. (A jegybank hasonló információkat közölt március közepén is, azóta tehát nem érkeztek be friss statisztikák.)

Hogy jut a pénzéhez, aki idõközben bankot váltott vagy megszüntette a számláját?

A jegybank arról tájékoztatta a Napi.hu-t, hogy a pénzügyi szervezetek kötelezettsége a jogszabálysértõen felszámított díjak valamennyi érintett fogyasztó számára történõ visszatérítése.

A beszedett díjaknak a pénzügyi szervezetnél már folyószámlával nem rendelkezõ fogyasztók számára történõ visszatérítése - a fogyasztó folyószámlaszámának, biztos lakcímének ismerete hiányában - nehézségekbe ütközhet, melyek megoldására a pénzügyi szervezetek eltérõ megoldásokat dolgoztak ki.

Amennyiben a fogyasztó az elmúlt idõszakban az eljárásokkal érintett bankok/takarékszövetkezetek valamelyikénél vezetett számláját megszüntette, és nem kapott még visszatérítést, értesítést a régi szolgáltatótól, úgy javasolt, hogy a fogyasztó a korábbi szolgáltatójánál tájékozódjon a visszatérítés menetével kapcsolatban, illetve az ahhoz esetlegesen szükséges további adatokat megadja a volt szolgáltatója számára.

Van-e folyamatban hasonló, több bankot érintõ, egyéb lakossági díjakat, piaci magatartást érintõ MNB-vizsgálat?

Az MNB a fogyasztók védelme érdekében további piaci szereplõknél vizsgálja a 2012. januárjától 2013 év végéig terjedõ idõszakban a pénzforgalmi szolgáltatásokra (azaz pl. számlavezetési díj, utalási és bankkártyás költségek) vonatkozóan egyoldalúan bevezetett, ügyfelek számára hátrányos díjmódosításokat. A jegybank várhatóan 2014 nyarán zárja le az ezzel kapcsolatos vizsgálatokat. Ezen túl, amennyiben szükséges, a 2014-ben eddig meghirdetett és ezután meghirdetésre kerülõ hirdetményeket, szerzõdés- módosításokat, magatartásokat is kiemelten vizsgálja majd az MNB - közölte lapunkkal a jegybank.

Mit léptek eddig a bankok?

Összességében elmondható, hogy a bankok sem közlik, mekkora összeget utaltak vissza és hány számla érintett. Az egyes bankokról a következõket lehet tudni:

A Citibank szerdán küldött e-mail értesítést arról az ügyfeleinek, hogy április 28-án visszautalta a kérdéses díjakat - olvasóink jelzései alapján akár a 20 ezer forintot is meghaladhatta a hó végén jóváírt tételek összege.

Az Erste Bank a múlt hónapban a Budapesti Értéktõzsde honlapján közleményben jelentette be, hogy az ügyfeleknek április 30-ig visszafizetik az MNB határozatában szereplõ, jogsértõnek minõsített díjtételeket.

Az OTP Bank arról tájékoztatta a Napi.hu-t, hogy az eredeti határidõig visszautalta ügyfeleinek a jogsértõnek minõsített díjakat.

Az MKB kedden azt közölte: továbbra is kitart azon meggyõzõdése mellett, hogy a tranzakciós illeték áthárítására a törvényi lehetõség - akár egyoldalú szerzõdésmódosítás keretében is - adott volt, illetve a bank ezt az ügyfelek számára legátláthatóbb módon tette meg. A bank ugyanakkor "az ügyfelek érdekeit szem elõtt tartva úgy döntött: nem támadja meg a felügyeleti döntést a bíróság elõtt, és erre való tekintettel az eredeti határidõre, tehát április 30-án visszafizeti a határozat által jogszerûtlennek ítélt díjakat". A banknál élõ bankszámlával rendelkezõ ügyfelek egyösszegû visszautalással, automatikusan jutnak az õket megilletõ összeghez. Azoknak pedig, akik jelenleg már nem ügyfelei a banknak, de az érintett idõszakban - azaz 2013. január 7-e és 2014. március 13-a között - még azok voltak, a visszatérítés érdekében célszerû felvenniük a kapcsolatot a bankkal a [email protected] mailcímen vagy a 06 40 333 666-os telefonszámon.

A Budapest Bank arról tájékoztatta a Penzcentrum.hu-t, hogy a határozatban foglaltakat teljesítve a bírságot befizette, illetve az MNB által kifogásolt díjakat május 31-ig visszafizeti az érintett ügyfeleknek. (BB-ügyfél kollégánk ennek megfelelõen arról számolt be, hogy nem is jött még a számlájára pénz a banktól. Az ügyfeleknek itt sincs teendõjük, amennyiben érintettek, a visszatérítést a határidõig automatikusan jóváírják számláikon. Az idõközben bankot váltott ügyfeleknek postai úton, a rendelkezésre álló levelezési címre juttatják el a visszatérítést.

A CIB Bank esetében a "visszafizetendõ díjak tranzakció típusonként egy összegben kerülnek jóváírásra az érintett ügyfelek bankunknál vezetett bankszámláján. A visszatérített díjak után járó, a díjak terhelése napjától a jóváírás napjáig számított kamat szintén egy összegben, külön tételként kerül jóváírásra az ügyfelek számláján." Azon ügyfeleknek, akiknek a díjvisszafizetés idõpontjában nincs a CIB Banknál vezetett bankszámlája, a határidõig postai kifizetési utalványon fizetik vissza a felszámított díjtöbbletet, illetve az az után járó kamatot.

Mi ez az egész?

Amint arról beszámoltunk, az MNB Pénzügyi Stabilitási Tanácsa 35 pénzügyi szervezetre csaknem 1,2 milliárd forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki. A csütörtöki bejelentés indoklása szerint a pénzügyi szervezetek jogszerûtlen módon emelték meg a fogyasztók díjait és költségeit. A jegybank megtiltotta az érintett szolgáltatóknak a jogsértés folytatását, a jogtalanul elvont díjtöbbletet pedig 33 szolgáltatónak április 30-ig vissza kell fizetniük az ügyfeleknek. A pénzintézeteknek a határozatok teljesítésérõl május 15-ig be kell számolniuk az MNB-nek. Az Azenpenzem.hu szerint több érintett is bíróságon támadhatta meg az MNB-határozatot.

A megbírságolt pénzügyi intézmények közül 14 bank (összesen 823 millió forint bírság), 20 takarékszövetkezet (351 millió forint bírság), 1 pedig pénzügyi vállalkozás (12 millió forint bírság). A bankok esetében 7 millió forint, a takarékszövetkezetek esetében 2 millió forint volt a legalacsonyabb bírság, a legmagasabb pedig 98 millió (ennyit három bankra szabtak ki), illetve 35 millió forint (egy takarékszövetkezetet sújtott). Utóbbi azt jelenti, hogy öt szereplõ viseli a bírságteher mintegy 40 százalékát.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!