2024. április 20. Szombat, Tivadar.
 
Megújult hangos utastájékoztatás és LED kijelzõk a KeletibenForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-06-14 16:49:54
Az elmúlt hetekben teljesen megújult a Budapest-Keleti, az ország legforgalmasabb pályaudvarának vizuális és hangos utastájékoztatási rendszere.

A régi lapozós táblák helyett korszerû TFT monitorok és – a korábbi férfi helyett – nõi hangos tájékoztatás. A MÁV üzembe helyezte az egyik legforgalmasabb pályaudvara, a Budapest-Keleti jelentõsen megújult audiovizuális utastájékoztató-rendszerét, a napi akár hatvanezer utazó megfelelõbb kiszolgálása érdekében.

A MÁV-csoport – a szolgáltatási színvonalának folyamatos emelése keretében – kiemelten kezeli a fedélzeti és az állomási utastájékoztatás fejlesztését. A cél, hogy az utasok felé minden esetben és minél gyorsabban biztos, hiteles, friss információkkal szolgáljon a vasúttársaság – mind a menetrendszerû közlekedés, mind pedig a haváriahelyzetek esetén. Vonatkozik ez az állomási kijelzõkre, a háttér informatikai, távközlési rendszerekre, de természetesen a személyes és telefonos ügyfélszolgálatra, valamint nem utolsó sorban az utazószemélyzet általi tájékozódásra is.


Számítógép által generált beszéd, jobb hallhatóság a Keletiben

Az elmúlt hetekben teljesen megújult a Budapest-Keleti, az ország legforgalmasabb pályaudvarának vizuális és hangos utastájékoztatási rendszere. Az állomásra korszerû, új audiovizuális gépi vezérlõberendezést telepítettek a távközlési szakemberek, amelyben (az élõszavas tájékoztatás mellett) a „standard” hanganyag elõállítása úgynevezett TTS (Text To Speech) rendszerre épül. Beszédszintetizátor – amelyet a Budapesti Mûszaki és Gazdaságtudományi Egyetem fejlesztett ki (a neve ProfiVox-Korpusz) – által mûködtetett, nõi hang alapú rendszer tájékoztatja az utasokat.

Az elõállított tájékoztató az állomási környezetben is jó minõségben és érthetõen hallható. Ezt segítve a Keletiben modern hangtechnikát is kialakítottak: lecserélve a régi hangszórókat. Új, irányított hangsugárzókat telepítettek, amelyekkel az állomási környezetben, az utasvárócsarnokban, a peronokon a beszéd érthetõsége jelentõsen javult, miközben a külsõ környezeti zajszennyezés csökken. Egységes országos hanganyagot kíván a vasúttársaság bevezetni és alkalmazni valamennyi állomáson, a TTS technológiára alapozva.

Azonnali és bõvebb információk TFT kijelzõkön

A Keleti vágányainak végén lévõ, 1997-ben telepített táblákat korszerû kijelzõk váltották fel. Ezek egyebek közt az adott vágányról induló vonatok összeállításáról, késõbbiekben pedig még az egyes kocsik elhelyezkedésérõl is tájékoztatást adnak majd, valamint a hangos utastájékoztatás részletes szövegét írásban is megjelenítik. A mechanikus vizuális utastájékoztató-berendezésének cseréje azért is indokolt volt, mert a régi lapozós táblák karbantartása, frissítése jelentõs költségeket igényelt. Olyan megoldást választott a vasúttársaság, amely az elõzõnél informatívabb, és a vonatadatok aktualitása is nyomon követhetõ. Emellett az utasáramlási irányok figyelembe vételével 140 cm (55”) és 107 cm (42”) méretû, ún. valós idejû menetrendi összesítõ kijelzõk is kerültek az állomásra.

Keleti pályaudvar utastájékoztatásAlapesetben menetrendi információkat (illetve a késõbbiekben akár utazási vagy egyéb reklámokat) jelenítenek meg, rendkívüli helyzetekben a késési adatokat, haváriahelyzetre vonatkozó információkat, alternatív utazási lehetõségeket (pl. pótlóbusz) mutatnak, így nyújtva a jelenlegi lehetõségekhez képest többlet-információkat az utasok számára. A pontmátrix LCD kijelzõk és a grafikus TFT LCD kijelzõk hatékonyan, látványosan és rugalmasan adnak információkat. A pályaudvar fõbejáratánál lévõ nagy induló és érkezõ összesítõ táblák cseréje pedig már korábban, pár éve megtörtént, ez összehangoltan mûködik az új berendezésekkel.


További állomásokon is megújul az utastájékoztatás

A MÁV célja, hogy a korszerû, integrált utastájékoztató-rendszerek minél szélesebb körû alkalmazásával megteremtse az egységes arculatú, kulturált és megbízható tájékoztatást a normál és rendkívüli helyzetekben egyaránt. A MÁV-csoport minden utastájékoztatást is érintõ futó, illetve újonnan induló projektben (vonalrekonstrukciók, új kiépítések, saját beruházások stb.) érvényesíti ezen elveket.

Kelenföld állomáson az M4 metróval érkezõ utasok tájékoztatására az új aluljáróban elektronikus vizuális utastájékoztatási rendszert alakítottak ki MÁV beruházásban, amely népszerû az utasok körében. Következõ lépésként a Budapest-Nyugati pályaudvaron már megkezdõdött, valamint Debrecenben és Füzesabonyban indul hamarosan a komplex utastájékoztatási fejlesztés.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!