2024. március 29. Péntek, Auguszta.
 
Elektromos szemétszállító autót terveztek DebrecenbenForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-09-13 07:24:06
Elektromos hajtású kommunális hulladékgyûjtõ autó prototípusát fejlesztették ki a Debreceni Egyetem mûszaki karán csaknem 440 millió forint európai uniós és hazai központi költségvetési támogatással - jelentette be Szûcs Edit, a kar dékánja.

Az elektromos autó kedden Békéscsabára indul, ahol féléves szemétszállítási ciklusban tesztelik, a gépkocsi egyetlen töltéssel teszi meg a Debrecen-Békéscsaba távolságot - tette hozzá a dékán, amikor újságíróknak bemutatták az elektromos kukásautót.

A kukásautó próbaútján kiderült: a jármû nem csak környezetbarát, hanem csendes is. A 14 és fél tonnás jármû, az elektromos motor miatt szinte hangtalanul közlekedik és a levegõt sem szennyezi. A szemétszállító megépítéséhez a Debreceni Egyetem és egy békéscsabai cég közösen nyert uniós támogatást. A vállalkozás saját erõvel is beszállt a munkába. Így készült el egy év alatt ez a prototípus. A jármûvet feltölthetõ villanymotor hajtja, de napkollektorokkal is felszerelték. Így jó idõben ritkábban kell az akkumulátorokat tölteni. Az elektromos meghajtáshoz teljesen át kellett építeni a hagyományos diezel jármûvet.

A prototípus elõállítását további 200 millió forinttal támogatta a kocsit üzemeltetõ békéscsabai TAPE Kft., s a teljes támogatási keretbõl nemcsak a jármû tervezését és építését oldották meg, hanem felépült a fejlesztéshez szükséges mûhely és kialakították az elektromos hajtású jármûvek tesztállomását is - mondta el Husi Géza dékánhelyettes, a mûszaki kar villamosmérnöki és mechatronikai tanszékének vezetõje. Tájékoztatása szerint a most elkészült prototípuson kívül nincs az országban forgalomban olyan autó, amiben váltóáramú motort hajtanak egyenáramú akkumulátorokkal.



- Városi kis teherjármûvet is fejlesztünk elektromos hajtásra. Illetve nem tettünk még le arról a célunkról, hogy városi közlekedésre alkalmas, kettõ vagy négy személyes személyszállító autót is fejlesszünk – hangsúlyozta Husi Géza, a Debreceni Egyetem Mûszaki Karának dékánhelyettese.

Az új autó használata jelentõs költségmegtakarítást is eredményez: számítások szerint a gázolaj évi 25 millió forintos költsége helyett az elektromos kukásautó mindössze évi 4 millió forintos villamos energiával üzemeltethetõ - jegyezte meg a tanszékvezetõ hozzátéve: a gépkocsi vételi ára sorozatgyártás esetén csak néhány millió forinttal haladná meg egy hasonló diesel jármû árát.

Bartha István mérnöktanár, fejlesztõmérnök a kocsi paramétereirõl elmondta: a gépkocsi villanymotorja 55 kilowattos, az akkumulátorok kapacitása óránként 113 kilowatt. A 600 voltos fõakkumulátor töltését a kocsi tetejére szerelt egyedi gyártású napelem segíti, míg a segédberendezések mûködését biztosító 24 voltos akkuk töltéséhez a kocsi két oldalán elhelyezett napelemek járulnak hozzá - ismertette a szakember. Az elsõ hazai elektromos kukásautót a szélesebb szakmai közönség október 9-én, a DE mûszaki karának szakmai napján ismerheti meg - hangzott el a a sajtótájékoztatón.



- Egy fékrendszert, a kormánynak a mûködését, a motor hajtását kellett átépíteni. És át kellett alakítanunk az elektromos rendszert – mondta el Bartha István. A Debreceni Egyetem mûszaki karán hat éve kezdõdött az elektromos meghajtású jármûvek fejlesztése. Készültek már kisebb versenyautók is. Mivel az igény növekszik a környezetbarát jármûvek iránt, a fejlesztések is tovább folytatódnak.

Az elektromos kukásautó kedden saját kerekein, egy feltöltéssel teszi meg a Debrecen-Békéscsaba közötti 130 kilométeres távot. A héten kezdõdik a féléves tesztüzem, de már ez alatt is gyûjti a hulladékot a békési megyeszékhelyen a jármû.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!