2024. április 16. Kedd, Csongor.
 
Ezért jó a sárga csekk - így látja a PostaForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-09-22 12:27:49
Számos érv szól a jól bevált sárga csekkek használata mellett, miközben az ellenérvek jó része sem annyira egyértelmû, mint az elsõ pillantásra látszik.

Továbbra is rendkívül népszerû a sárga csekk - hivatalos nevén készpénzátutalási megbízás -, az ügyfelek évente több mint 200 millió befizetést teljesítenek ilyen módon, a lakosság közel 80 százaléka postai csekkel fizeti számláit - hívja fel a figyelmet Szauer Tamás, a Magyar Posta Zrt. általános vezérigazgató-helyettese.

A csekk sokba kerül, az online banki átutalás, csoportos beszedési megbízás, vagy az elektronikus számlabemutató és számlafizetõ rendszeren indított betéti és hitelkártyás fizetés jobban megéri - hangzik az ismert érvelés. Ezzel szemben tény, hogy a készpénzes postai csekkes befizetés a befizetõ számára ingyenes, miközben a banki díjkiegyenlítéshez egyrészt kell valamilyen folyószámlát, hitelkártyát fenntartani, ami a legtöbb esetben pénzbe kerül, éves szinten nem is kevésbe - hangsúlyozza Szauer Tamás. A Magyar Posta Zrt. általános vezérigazgató-helyettese szerint azt sem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a bankok jó része a tranzakciós illetékre válaszul mind drágábban kínálja a számlavezetési szolgáltatást - ezt mutatják a KSH adatai is.

A banki számlacsomagok a tranzakciós illeték bevezetése óta ráadásul egyre kevesebb ingyenes átutalási, csoportos beszedési megbízást kínálnak, illetve mindinkább más feltételek teljesüléséhez - bankszámlaegyenleg, meghatározott összegû jóváírás, kártyás tranzakciók száma, stb. - kötik. Az MNB egyébként 2014 nyarán publikálta legfrissebb tanulmányát a Fizetési Rendszerrõl. Ebben tényszerûen szerepel, hogy a bankok jelentõsen drágították szolgáltatásaikat.

Nem elég, hogy az átutalás nincs ingyen, az elektronikus szolgáltatás igénybe vételéhez szükséges telefon- és/vagy internetelõfizetés is pénzbe kerül. Ezzel szemben a csekkbefizetéshez szükséges készpénzt - havi két alkalommal, összesen 150 ezer forint értékben - ingyen fel lehet venni a bankautomatából. Igaz, ez az ingyenes lehetõség a postahelyi készpénzfelvételre nem vonatkozik, de errõl külön is tájékoztatják a postákon a befizetõket.

Ki fizeti a révészt?

Jó, ha a csekkes befizetés árát közvetlenül nem is a befizetõ állja, attól még a szolgáltatók ezt átterhelik az ügyfelekre - hangzik a másik érv. Ez feltehetõen így is van - ismeri el a Posta vezérhelyettese - mint ahogyan az is vélelmezhetõ, hogy a szolgáltatók minden felmerülõ pénzforgalmi költségüket valamilyen módon beépítenek az árképzésükbe, tehát átterhelik az ügyfelekre.

De mégiscsak egy elavult szolgáltatásról van szó - így szól egy másik, gyakran ismételt vád. Az, hogy elavult, teljesen szubjektív vád, hiszen aki él e szolgáltatás elõnyeivel, nem tekinti elavultnak - hangsúlyozza Szauer Tamás. Természetesen a Magyar Posta nem azt gondolja, hogy a csekk úgy jó, ahogy van, és nem kell rajta változtatni. Ennek a terméknek is fejlõdnie kell. A csekk elfogadott és biztonságos. Ezek a tulajdonságok megõrzendõ értékek, úgy kell tehát megújítani, hogy ezek az értékek megmaradjanak, ugyanakkor reagálni kell a fogyasztói igényekre és elvárásokra is. Dolgozunk ezen - mondja Szauer Tamás.

Biztonsági kérdések

Ráadásul a csekk a legelfogadottabb "bizonylat", mindenki felismeri, bármely szolgáltató elfogadja, míg más típusú bizonylatoknál ez nem feltétlenül automatikus. Gondoljunk csak a reklamációkra. A csekk esetében egyértelmûen és azonnal tudja az ügyfél igazolni, hogy megtörtént a befizetés, a szolgáltatók számára ugyanis maximális garanciát jelent, hogy az állami tulajdonú Magyar Posta az elszámoló szervezet. Továbbá a csekken csak olyan adatok szerepelnek, amelyek az adott szolgáltatáshoz kötõdnek. A Magyar Posta az egyetlen olyan szervezet, amely az összes kibocsátó összes csekkjét elfogadja - hangsúlyozza Szauer Tamás.

Szintén a biztonság témájába tartozik, hogy a csoportos beszedési megbízásokkal ellentétben az ügyfelek minden esetben kontrollálni tudják a fizetendõ összeg nagyságát, jogosságát, szükség esetén felvehetik a kapcsolatot a bizonylatot kibocsátó szolgáltatóval. Mindemellett a csekkes befizetés arra is lehetõséget ad, hogy a fizetõ fél a bevételeihez kapcsolódóan ütemezni és priorizálni tudja - a szolgáltató által megadott határidõn belül - a befizetések idõpontját, vagyis nem fordulhat elõ az a helyzet, hogy a számlájáról akkor is levonják az összeget, ha azt egyéb okok miatt nem szeretné.

Mindenki számára elérhetõ

Nem kell kimozdulni otthonról, sorbanállással tölteni az idõt - érvelnek sokan a csekk ellen. Vannak idõszakos forgalomfelfutások - ismeri el Szauer Tamás -, de ezeket hatékonyabb munkaszervezéssel kívánjuk kezeli. Több mint 100 postán - a legnagyobb forgalmat lebonyolítókon - már mûködik ügyfélhívórendszer. Hozzáteszi: a Magyar Posta belsõ elvárása, hogy az ügyfelek 70 százalékát 7 percen belül kiszolgáljuk, ezt az ügyfélhívóval ellátott posták adatai alapján magasan túlteljesítjük, átlagosan az ügyfelek csaknem 80 százalékát szolgáljuk ki 7 percen belül. Kiterjedt hálózatról van szó: a 2700 fix postahely mellett 500 mobilposta-járaton szintén lehet csekket befizetni, vagyis a legkisebb településen is, mindenki számára azonos feltételek mellett elérhetõ a termék.

Az egyes elektronikus fizetési csatornákon befizethetõ szolgáltatások köre ugyanakkor korlátozott. Ez utóbbi esetben ugyanis csak azon szolgáltatók részére teljesíthetõ befizetés, amelyekkel a szolgáltatást nyújtó leszerzõdött. Ezen kívül a befizetõnek csoportos beszedési megbízás esetén szerzõdnie kell erre a befizetési formára vagy a kibocsátóval, vagy az elektronikus fizetést biztosító szolgáltatóval.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!