2024. március 29. Péntek, Auguszta.
 
Átadták az elsõ Budapestet szolgáló elektromos autótForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-09-23 10:50:22
Pokorni Zoltán polgármester szerdán átvette Budapest elsõ, városüzemeltetési célokat szolgáló elektromos autóját, aki kipróbálta, azt mondta, kényelmes, és olyan, mint egy ûrhajó.

Az Európai Mobilitási Hét keretében megrendezett Magyar Elektromobilitás Napján elektromosautó tesztvezetéssel és kiállítással egybekötött sajtótájékoztatón adták át a Hegyvidéki Önkormányzat számára Budapest elsõ városüzemeltetési célokat szolgáló elektromos autóját.

A jármûvet a Magyar Rádió munkatársa is kipróbálhatta, és azt mondja, csendes, jól kilátni belõle, olyan, mint egy kisebbfajta ûrhajó, kellemes vezetni, a városban ennél jobb nem is kell. A gépjármû-értékesítõ az üzemeltetési költségeket emelte ki: a masina egy töltéssel nagyjából 1200 forintnyi áramot fogyaszt el, azaz 5-6 forintba kerül egy kilométer megtétele, ami nagyon kedvezõ érték.

A sajtótájékoztatón Glattfelder Béla, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságszabályozásért felelõs államtitkára és dr. Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára a magyarországi elektromobilitásról, a Jedlik Ányos Program aktuális állásáról, Pokorni Zoltán polgármester a Hegyvidék zöld programjáról adott tájékoztatást. A társadalmi szervezetek, az NFM és az NGM közötti egyeztetések eredményeként körvonalazódik a Jedlik Ányos Terv, amely meghatározza az elektromobilitás magyarországi elterjedéséhez szükséges szabályozási és támogatáspolitikai keretet.


A Jedlik Ányos Terv egyik legfontosabb célkitûzése az elektromos autózás infrastruktúrájának megteremtése, ezzel összhangban az intézkedéscsomag az országos töltõhálózat kiépítését uniós forrásokból és a szén-dioxid kvóták értékesítésébõl befolyó összegek felhasználásával finanszírozza, valamint jogszabályi ösztönzõkkel segíti elõ.

Az elektromos autózás elterjesztését a Jedlik Ányos Terv a jogi és adózási feltételek egyszerûsítésével is támogatja. A tervezett intézkedések között szerepel az ún. zöld rendszám bevezetése, a buszsáv használata az elektromos autók számára, az ingyenes parkolás biztosítása a töltõhelyeken, valamint az adókedvezmények kiszélesítése. A Jedlik Ányos Terv kiemelt hangsúlyt fektet az elektromobilitás elterjesztésére a közösségi közlekedésben, illetve a közösségi közlekedést kiegészítõ szolgáltatások körében is – például elektromos buszok forgalomba állításának, elektromostaxi-szolgáltatás, illetve elektromos bérautórendszer kiépítésének ösztönzésével.

A rendezvényen a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke azt hangsúlyozta, az elektromobilitás nem valamilyen távoli, futurisztikus dolog, hanem egy nagyon is közeli lehetõség. Néhány éve még a mobiltelefont is úgy képzeltük el, hogy felül van egy nagy képernyõ, alul pedig valamilyen gombrendszer, mostanra pedig a készülékek több mint felén nem találni fizikai gombokat – emlékeztetett Stekl László. Hangoztatta azt is, el kell elfelejteni végre, hogy az elektromos autók valamilyen „egyedi kinézetû”, bumfordi jármûvek lennének, mostanra bárki bele tud már szeretni egy ilyen masinába, amelynek ára - a teljes üzemeltetési költségeket nézve - már kedvezõbb hagyományos versenytársaiénál. Az a 150-450 kilométer pedig, amit mostanra egy ilyen elektromos jármû egy töltéssel meg tud tenni, tökéletesen alkalmassá teszi ezeket az autókat a városi közlekedésre – tette hozzá a szakember.


A rendezvényen a Budapest XII. kerület Hegyvidéki Önkormányzat Pokorni Zoltán polgármester részvételével átvette elsõ, városüzemeltetésben használt elektromos autóját. A Hegyvidék a fõváros legzöldebb kerülete, ahol az átlagos zöld közterületek százalékos aránya 48,7%. Pokorni Zoltán a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a Hegyvidéki Önkormányzat számára éppen ezért kiemelten fontos a környezet védelme. Hagyományosan elkötelezettek a környezettudatosság mellett, ennek keretében 2011-ben átfogó környezetvédelmi program indult azzal a céllal, hogy a Hegyvidék – a kerületben élõk aktív bevonásával – minél zöldebb, tisztább és takarékosabban mûködtethetõ legyen.

A Zöld Hegyvidék Program keretében az önkormányzat több fontos lépést tett a környezet védelme érdekében. Többek között eddig 689 db, összesen 1151 m2 napelemet telepített az önkormányzat számos intézményein, szennyvízhõt használnak a MOM Kulturális Központ hûtés-fûtésére, a fõvárosban elsõként indította el a házhoz járó szelektív hulladékgyûjtést, szinte teljesen kiváltotta a klór használatát az UV-s csíramentesítõ berendezésekkel a kerületi uszodákban, illetve számûzte a PET palackokat a polgármesteri hivatalból. Az önkormányzat több, a környezetet óvó szolgáltatást ingyenesen biztosít a kerületben élõk számára: eddig több mint 1200 komposztálót osztottak ki, valamint rendszeresen szerveznek akkumulátor- és elektronikaihulladék-gyûjtést. Ennek a szemléletnek a folytatásaként döntött az önkormányzat az elektromos autó beszerzésérõl, úttörõ szerepet vállalva a környezet védelme érdekében tett önkormányzati lépésekben.



Az új, Nissan Leaf típusú autó Budapest elsõ városüzemeltetési célokra használt elektromos autóját a Hegyvidéki Önkormányzat munkatársai a kerület útjainak ellenõrzésére használják a jövõben. Az autót Gablini Gábor, a Nissan Gablini tulajdonosa adta át Pokorni Zoltán polgármesternek. Elmondta, hogy az elektromos jármûvek kiemelkedõ gyorsulása, nagyobb nyomatéka és utazósebessége a benzinmotoros és dízel jármûvek jellemzõivel vetekszik, mindezt azonban csendesebb üzemmód, alacsonyabb fenntartási költségek és jóval alacsonyabb környezetszennyezés mellett, kipufugógáz nélkül érik el.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!