Utolsó módosítás: 2014-10-09 10:40:30 |
|
És jövõ januárig 28 ilyen jármû áll forgalomba az 5-ös, a 7-es és a 9-es busz vonalán - jelentette be a nemzeti fejlesztési miniszter. Folytatódik a Tarlós István fõpolgármester programja szerint megindult jármûpark-fejlesztési program: Dr. Seszták Miklós, nemzeti fejlesztési miniszter és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója ünnepélyes keretek között bemutatta a Rába-Volvo vadonatúj, Euro6 normál szerinti, hibrid, dízel-elektromos hajtású autóbuszát, amelybõl novembertõl 28 darab érkezik Budapestre. A vadonatúj autóbuszoknak köszönhetõen hamarosan a magyar fõvárosban fog üzemelni az egyik legnagyobb, Európában is egyedülálló hibrid buszflotta.
2014. október 5-én mutatták be a Rába-Volvo típusú hibrid-autóbuszcsalád egyik elsõ Euro6 normáknak megfelelõ dízel-elektromos hibrid hajtású példányát, amelybõl 28 darab érkezik idén novembertõl 2015 februárjáig fokozatosan Budapestre. Dr. Seszták Miklós, nemzeti fejlesztési miniszter nyitóbeszédében elmondta: a jövõépítést szolgálja a Rába és a Volvo közötti megállapodás, s ennek is köszönhetõ, hogy újabb 28 új busz állhat forgalomba Budapest utcáin.
Tarlós István fõpolgármester világos célként tûzte ki a BKK számára, hogy rövid idõn belül fiatalodjon meg a fõvárosi autóbusz-állomány – kezdte beszédét a miniszteri megnyitó után Vitézy Dávid. A BKK vezérigazgatója felhívta a figyelmet arra, hogy a mostani hibridbuszok érkezését megelõzõen az elmúlt néhány évben több mint 500 korszerû autóbusszal lett gazdagabb a fõvárosi közlekedés. Az eddig forgalomba állított 300 vadonatúj és 200 darab néhány éves, de kifogástalan mûszaki állapotban lévõ buszok mellé most újabb 28 alacsonypadlós, légkondicionált jármû érkezik. A BKK vezérigazgatója jelezte azt is, hogy a hamarosan érkezõ új hibridflotta buszai elektromos hajtómotorral rendelkeznek, ennek köszönhetõen jóval kisebb mértékben terhelik a környezetet, hiszen a megállókból való indulások alkalmával az elektromos meghajtásnak köszönhetõen kevesebb károsanyag kerül a levegõbe. A fõvárosi közszolgáltatásban 2014 végétõl részt vevõ hibrid autóbuszok üzemeltetésére a Budapesti Közlekedési Központ közbeszerzési eljárást írt ki, amelynek nyertese a T&J Busz Projekt Kft. lett.
Az új hibrid buszokról
Az új Rába-Volvo autóbuszok, a Volvo 7900A hibrid változatai a Budapesten is jól ismert Volvo 7700A utódtípusai, melyek 2012-es bemutatásuk óta nagy sikerrel szerepelnek az európai autóbuszpiacon, fõként a skandináv régiókban. EURO 6 környezetvédelmi besorolásúak, hibrid meghajtásuk miatt 25-35%-kal kedvezõbb fogyasztási értékekkel rendelkeznek egy dízel jármûhöz képest.
Mind a 28 darab busz akadálymentesített, lehetõség lesz a kerekesszékek elhelyezésére is, ennek köszönhetõen a fõvárosban közlekedõ alacsonypadlós buszok száma 55%-ra nõ. Terveink szerint 2018-ban már kizárólag alacsonypadlós buszok fognak közlekedni a teljes budapesti hálózaton.
Valamennyi jármû légkondicionálóval ellátott, illetve a FUTÁR kijelzõivel is fel lesznek szerelve. A buszok 107 fõ befogadására képesek, emellett 11 db kamera biztosítja majd utasaink biztonságos közlekedését. A novembertõl érkezõ új hibrid jármûvek az 5-ös, a 7-es, a 9-es vonalakon járnak majd.
Miért jó a hibridbusz?
A hibrid autóbusz elektromos és dízelmotor-meghajtású. A jármû 15-20 kilométer/órás sebességig tisztán elektromos meghajtással közlekedik, ennek köszönhetõen a végállomásról, megállókból történõ indulás zajtalanná és füstmentessé válik. A dízelmotor csak eztán indul be, hogy segítsen a jármû hajtásában. Megállóba álláskor, illetve várakozáskor a dízelmotor leáll, ekkor minden kiegészítõ berendezés a megtermelt, illetve fékezéskor visszatermelt elektromossággal mûködik tovább. A hibrid technológia a gyártói adatok szerint akár 35 százalékkal kevesebb üzemanyag-felhasználást tesz lehetõvé a csak dízelüzemû buszokhoz képest.
Az új buszüzemeltetési modell eredményei
A Tarlós István fõpolgármester által meghirdetett és a BKK által megvalósított program célja a jármûpark jelentõs mértékû megújítása beruházási forrás lekötése nélkül, illetve emellett a szolgáltatási színvonal egyidejû jelentõs növelése. A modell kézzelfogható eredményeként tavaly óta a VT-Arriva üzemeltet 161 db új Mercedes Citaro autóbuszt a fõvárosi utazóközönség legnagyobb megelégedésére. A program folytatásaként idén 167 db új MAN, illetve Volvo típusú jármû állt forgalomba Budapesten és agglomerációjában, a BKK hálózatán, a Volánbusz üzemeltetésében. Az új buszok mellett további 200 darab használt, de nagyon jó állapotú jármû is forgalomba állt a fõvárosban.
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
|