2024. április 20. Szombat, Tivadar.
 
Naftogaz-központ a magyar-ukrán határon?Forrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-10-22 16:33:01
Az Ukrajnába történõ, Nyugat felõli gázszállítás növelése, egy térségi gázközpont és olajipari együttmûködések indítása az ukrán állami gázipari vállalat Budapesten nyílt kereskedelmi képviseletének fõ célja - írja a Világgazdaság.

Négy európai országgal erõsítené gázpiaci kapcsolatait a Naftogaz Ukrajini. A társaság új, budapesti kereskedelmi képviseletét vezetõ Igor Mazjar számít Magyarország ukrajnai gázkivitelének január 1-i újraindítására és lehetségesnek tartja egy térségi gázközpont kialakítását is a magyar ukrán-határ közelében, részben a földrész legnagyobb, Ukrajnában lévõ gáztároló-kapacitásaira alapozva.

Az Ukrajnába történõ, Nyugat felõli gázszállítás növelése, egy térségi gázközpont kialakítása és olajipari együttmûködések indítása a fõ célja az ukrán állami gázipari vállalat, a Naftogaz Ukrajini Budapesten nyílt, kereskedelmi képviseletének. Az elsõdleges pillanatnyilag a gázszállítás Igor Mazjar képviselet-vezetõtõl kapott tájékoztatás szerint, éppen ezért az iroda tevékenysége az ebben érdekelt négy országra terjed ki: Magyarország mellett Ausztriára, Szlovákiára és Lengyelországra. Bár a Magyarországról történõ kivitel közel egy hónapja leállt, de Orbán Viktor miniszterelnök a napokban arról tájékoztatta Angela Merkel német kancellárt, hogy a magyar-szlovák összekötõ gázvezeték 2015. január 1-ji átadása lehetõséget ad arra is, hogy Ukrajnába orosztól eltérõ forrású gázt továbbítsunk. Keleti szomszédunk hónapok óta nem kap orosz gázt, kifizetetlen számlái miatt.

– Már minden tartozásunkat rendeztük, igaz, nem a Gazprom által kért, ezer köbméterenként 485 dolláros áron, hanem a korábbi, 286,5 dolláros tarifával. A Gazprom be is perelt minket a stockholmi választott bíróságon, mert úgy számolja, hogy még 4,4 milliárd dollárral az adósai vagyunk. Ellenkeresetünkben 6,5 milliárdot követelünk rajta a 2009 óta tõlünk beszedett, túlárazás miatti díjtöbbletért. Jelenleg 385 dolláros árról tárgyalunk. Az orosz társaság meg is adná, de az értelmezése szerint ebben már lenne egy 100 dolláros kedvezmény. Mi viszont nem kedvezményt kérünk, hanem átlátható, piac szempontok alapján meghatározott tarifát. Ilyet alkalmaz a németekkel is a Gazprom, akiktõl ezer köbméterenként 310 dollárt kér. Nem akarunk átvételi kötelezettséget (take or pay) sem – fejtette ki Igor Mazjar.

A Naftogaz beperelte a Gazpromot Stockholmban az alacsony, ezer köbméterenként és 100 kilométerenként 3 dolláros tranzitdíjért is. Az orosz társaság ugyanis a Szlovákián keresztüli szállításért 10,9 dollárt fizet. Mellesleg, egyre kisebb az Ukrajnán keresztüli tranzitja is: a képviselet-vezetõ szerint a 2009-ben még 110 milliárd köbméter 2012-ben 81, tavaly 83 milliárd követte, az idei mennyiség pedig ezek alatt várható.

Igor Mazjar elutasította feltevésünket, hogy az Ukrajnába Magyarországon, Szlovákián és Lengyelországon keresztül szállító kereskedõk kihasználhatják a vevõ szorult helyzetét. Mint mondta, átlagosan 350 dolláros, spotpiaci árat alkalmaztak, de a cégenkénti árat, mint üzleti titkokat, nem ismeri. (Mindazonáltal feltehetõ, hogy a Magyarországról szállító Gaz de France a baumgarteni, 320 dollár körüli árral dolgozott.)

A Naftogaz (korábban már ismertetett) javaslata szerint az orosz gáz európai vevõinek olyan szerzõdést kellene kötniük, amely alapján a gázt az orosz-ukrán határon veszik át. A gáznak az Ukrajnán keresztüli, stabil tranzitját több tényezõ is biztosíthatja. Egyrészt az új szabályozás szerint amerikai és nyugat-európai társaságok kisebbségi részesedést vásárolhatnak az ukrajnai gáztárolókban és a gázszállító rendszerben – a Naftogaz már túl van egy amerikai és a brüsszeli road-show-n –, így tulajdonosként is ellenõrizhetik a gázuk sorsát. Másrészt az utóbbi években jelentõs – de még messze nem lezárult – fejlesztéseket hajtottak végre az ország 39 800 kilométer hosszú (Európában a legnagyobb), és 74 kompresszorból álló gázhálózatán. A rendszer minden ki- és betáplálási pontján történõ változásról már azonnali, online-adatok érhetõk el. A tárolók képesek a vevõi igények szerint, például fûtõérték szerinti gázmixet is elõállítani. A korszerûsítés 2010-ben indult EBRD hitelbõl, a munka jelenleg amerikai és európai szakértõk bevonásával folyik. A Naftogazzal való együttmûködést segíti, hogy a társaság 2015. január 1-jétõl mindenben meg fog felelni az EU 3. energiacsomagja elvárásainak.

Európán belül Ukrajna rendelkezik a legnagyobb gáztároló kapacitásokkal. Erre, valamint az orosztól eltérõ gázforrások bevonásával, továbbá kellõ helyi érdeklõdés esetén Igor Mazjar szerint a magyar-ukrán határ közelében középtávon kialakítható egy gázközpont. Az alternatív forrásokat a Lengyelországban hamarosan átadandó cseppfolyósgáz (LNG) terminálon érkezõ, továbbá a türkmenisztáni, az azeri és más gázok jelenthetnék. Ukrajna LNG kikötõi terveinek megvalósítása azon múlik, hogy Törökország hozzájárul-e ahhoz, hogy a terminálra szállító tankerek használják a már amúgy is túlzsúfolt Boszporuszt. A szakember szerint jó lehetõségeket kínál az ukrajnai Nyeftyehimmel való, olajipari együttmûködés a Mol csoportnak, az OMV-nek, de a térség más olajvállalatainak is.

Igor Mazjar szerint fölösleges a Déli Áramlat vezeték lefektetése, mert bõségesek a meglévõ kapacitások is. Az Északi Áramlat kihasználtsága csak 55 százalékos, a fehéroroszországi és lengyelországi útvonalé 48, az Ukrajnán keresztülié pedig 70. A csõ megépülésével Oroszország az eddigi, egy helyett két kézzel szorongatja majd Európa torkát – jósolta. Szerinte az Európai Bizottságnak igazodnia kellene az Európai Parlament álláspontjához, mely szerint az európai cégeknek ki kell vonulniuk a beruházásból.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!