2024. március 28. Csütörtök, Gedeon, Johanna.
 
Bulijármû lett a budapesti közbringaForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-11-16 11:39:11
Péntek este viszik a legtöbben, de hétköznapokon is gyakori, hogy napi ötezer fölé nõ a zöld kerékpárt használók száma.

Bulijármû lett a közbringa. A legforgalmasabb idõszak ugyanis a péntek este, de hétköznap is jól teljesít a BuBi. Az elmúlt két hónap alatt ugyanis több mint kétszázezer alkalommal béreltek zöld kerékpárt. Tavaszra még több BuBi jelenik meg Budapest utcáin.

Télen se tûnnek el az utcákról a közbringák. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) folyamatosan figyeli a forgalmat, és a kihasználtság függvényében vonják ki a felesleges zöld bringákat a forgalomból. A téli pihenõre vitt biciklik egy vállalkozói telephelyen várják a tavaszi szezonkezdést. A tárolásért nem fizet külön a BKK. Az enyhe idõ miatt azonban az eredeti elképzelések szerint november elejétõl március elsejéig tartó téli üzemet bizonytalan ideig kitolta a közlekedésszervezõ cég.

De szezonhosszabbítás nélkül is jól teljesít a közbringa. Jó idõben gyakran emelkedik ötezer fölé a napi bérlések száma, de még az esõs napokon is átlagosan több mint háromezren használják. Sokan élnek azzal a lehetõséggel is, hogy egy regisztrációval egyszerre több kerékpárt is kivehetnek a gyûjtõállomásokról, így akár családok, baráti társaságok együtt is tudnak kerékpározni Budapesten. A legnépszerûbb idõszakok a hétköznap délutánok, valamint a péntek este hét és a szombat hajnal kettõ közötti idõszak. Az öt legnépszerûbb állomás a Kálvin tér, Városháza Park, Fõvám tér, Szent Gellért tér, Erzsébet tér, de hétvégenként nagyon népszerû a Margitsziget és a Városliget is.


A BKK adatai szerint a szeptemberi átadása óta több mint 206 ezer alkalommal bérelték ki a zöld kerékpárokat. Az eladott bérletek száma a napokban lépi át az ötezret, a regisztrált felhasználók száma pedig meghaladta a kilencezret. A BKK tavasszal további forgalomnövekedésre számít.

A sikerben vélhetõleg az is közrejátszik, hogy a közbringák nagyon megbízhatóak. A kerékpárokat az üzemeltetõ folyamatosan ellenõrzi és karbantartja, a használatból eredõ kisebb hibákat a szerelõk a gyûjtõállomásokon azonnal kijavítják. A nyilvános próbaüzem alatt a nagy gördülési ellenállású tömör gumikkal kapcsolatban, vagyis a biciklik nagy súlya miatt kapott jelzések eredményeképp megkezdték a vékonyabb tömör gumik tesztelését. Ugyanakkor a közbringákon most fent lévõ gumik a BKK szerint számos jó tulajdonsággal bírnak, így strapabíróak, defektmentesek, télen is jól használhatóak. A BKK az elsõ két hónap éles üzeme alatt komolyabb karbantartási hiányosságot, típushibát nem tapasztalt.

A sikeres kezdet, illetve a vállalkozói kötbérezésbõl befolyt tetemes – 180 milliós – összeg a rendszer fejlesztésére inspirálta a BKK-t. A pénzbõl új kerékpárokat vásárolnak és további állomásokkal bõvítik a hálózatot. Jövõ tavaszig 21 új gyûjtõállomás épül meg. Az új dokkolók és kerékpárok várhatóan fél év múlva jelennek meg Budapest utcáin. Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója már intézkedett a vállalkozói szerzõdésben szereplõ opció lehívásáról.


Az új dokkolók helyszínét az érintett kerületi önkormányzatokkal egyeztetve ezekben a hetekben véglegesítik. A hálózat Pesten elérheti majd a II. János Pál pápa teret, a Corvin sétányt és a Millenniumi városközpont térségét. Budán pedig a Kosztolányi Dezsõ tér, a Millenáris környéke kapcsolódhat be a közbringarendszerbe, de a szükséges engedélyek beszerzése után a Margit hídtól északra is épülhet új gyûjtõállomás a Komjádi Béla uszoda és a Kolosy tér térségében. Sõt a BKK tervei között ennél jóval nagyobb szabású elképzelések is szerepelnek, de ehhez elõbb forrást kell szerezni.

A kerékpáros közösségi közlekedési rendszereknek egyébként éppen az a sajátossága, hogy – hálózati jellegükbõl adódóan – annál hatékonyabbak, minél nagyobb területen, minél sûrûbb gyûjtõállomás-hálózattal mûködnek.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!