2024. április 20. Szombat, Tivadar.
 
Jönnek az emeletes MÁV vonatok isForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2015-01-22 10:51:57
Jövõre indulhat a MÁV hazai fejlesztésû, nemzetközi használatra szánt IC+ kocsijának gyártása - közölte a Világgazdaság és a Magyar Nemzet szerdai számában.

A lapok szerint a vasúttársaság tavasszal írja ki a vonatok sorozatgyártásához szükséges közbeszerzési pályázatot a beszállítók részére, akiktõl többek között a forgóvázat, az ajtókat, az ablakokat és a légkondicionáló berendezést kívánják megrendelni. A MÁV-Start Zrt. február végéig további 21 elõvárosi villamos motorvonatra, március végéig pedig a hazai gyártású IC+ kocsik egyes berendezéseire ír ki tendert. Jövõre újabb 50 motorvonatot venne, akár emeletest is. Az idén felújít 13 nemzetközi forgalomban közlekedõ CAF kocsit, és nyugdíjba küldi a 384, legrosszabb, legöregebb jármûvét.

A MÁV-Start Zrt-nek tíz év alatt kell felkészülnie a belföldi személyszállítási piac megnyitására, ugyanis ennyi idõre kötött vele közszolgáltatási szerzõdést az állam. A felkészülés egyik fõ eszköze az átlagosan 35 éves személykocsipark korszerûsítése és megfiatalítása. A szakmában ökölszabály, hogy a kocsik harmadának kell 10 évnél fiatalabbnak lennie, harmadának 10-20 évesnek, többi lehet 20 évnél idõsebb, ám a Start esetében csak 5 százalék alatti a 10 évnél fiatalabb kocsik aránya. Ráadásul a meglévõ állomány nagy részénél elmaradt az üzemidõ dereka táján esedékes, korszerûsítõ felújítás, mindezt Zaránd György, a MÁV-Start vezérigazgatója ismertette a tegnapi háttérbeszélgetésen.

A társaság három módon: új kocsik beszerzésével – ezen belül hazaiak gyártásával –, a meglévõk felújításával, és jó állapotú, használt jármûvek beszerzésével szorítaná lejjebb a kocsipark átlagéletkorát, és növelné a jelenleg 70-75 százalékos hadra foghatóságát. Emellett némileg egységesítené az Európa sok országából összevásárolt flottát, és fejlesztené a keleti országrész vasúti közlekedését, részben a pályafelújításokhoz igazodva.

A MÁV-Start az elmúlt években 70 új villamos motorvonatot helyezett üzembe és további olyan 42-re van szerzõdése, amibõl 14 már tavaly üzembe állt. Február végéig megszületik további 21 elõvárosi motorvonat pályázata is. A tervek szerint a 2014-2020-as uniós támogatási ciklusban újabb 50 villamos motorvonatot is beszerezhet, de ezek a meglévõ 200 férõhelyesek helyett 300 férõhelyesek lennének, és nem kizárt, hogy emeletesek.


Március végére várhatóak azok a tenderek, amelyeket a már minden szükséges uniós tanúsítvánnyal és engedéllyel rendelkezõ, hazai gyártású IC+ kocsik beszállítói számára írnak ki. Ezen elõkészületek 6-8 hónapig tarthatnak, vagyis a szolnoki sorozatgyártás – amire a tulajdonosi szándék megvan, de a végsõ döntés elõtt meg kell szervezni a finanszírozást is – 2016-ban indulhat. Egy ilyen kocsi 14-16 hónap alatt készül el, nemzetközi forgalomra alkalmas formában. Késõbb lehet majd kizárólagos belföldi IC forgalomra szánt változatuk is, amelyeknél nem lesz szükséges sem az óránként 200 kilométeres sebességre, sem a többféle feszültség alatti mûködésre.

A már folyó korszerûsítéseken belül az idén a 76, spanyol CAF kocsiból 13 esik át az említett, félidõs korszerûsítõ felújításon. A CAF-oknak, átadásuk után a meglévõ IC kocsikéval azonos arculatuk lesz. A „kisfelújítás” folyamatos, és jelentõs komfortnöveléssel jár. Az ezen átesett jármûvek az elõvárosi forgalomban fecskét ábrázó festést kapnak, a távolságiban tengelicest. A most vásárolt, 55, jó állapotú, használt kocsitól azért vált meg az eladó ÖBB, mert helyettük új, óránként 160 kilométeres sebességre alkalmas villamos motorvonatokat szereztek be. A Starthoz kerülõk magas komfortúak, légfûtésesek, és óránként 140 kilométerrel haladhatnak. Távvezérelhetõ, illetve önmûködõ, úgynevezett lengõtolóajtóval vannak felszerelve. A MÁV az év végéig kivonja a forgalomból 384, legrosszabb állapotú, legöregebb vasúti kocsiját.

A pályafelújításoknak és az új szakaszokon bevezetett új menetrendeknek köszönhetõen rövidült a menetidõ és nõtt az utasok száma is, helyenként 20-40 százalékkal is. A Budapest–Balatonfüred utat például 2012-ben 2 óra 27 perc alatt lehetett megtenni, 2013-ban, a felújítás alatt 2 óra 10 perc alatt, 2014 óta pedig 1 óra 55 perc alatt. Tele kocsikkal futnak a szerelvények két óránként Budapest és Bécs között, 2016-tól pedig várhatóan óránként indulnak vonatok az osztrák és a magyar fõváros között.


Mobiltender a vasúttársaságnál

Mobil távközlési szolgáltatások beszerzésére írt ki pályázatot a MÁV Zrt. és a MÁV-Start Zrt.. A Közbeszerzési Értesítõben megjelent felhívás szerint a MÁV Zrt. számára 4344 hangcélú elõfizetést vásárolnának, de opcionálisan ennek a dupláját is igényelhetik. A kombinált, vagyis hang- és adatszolgáltatást egyaránt tartalmazó elõfizetésekbõl 1007-et vennének igénybe, de ebben az esetben is elõfordulhat, hogy dupláznak. Emellett kizárólag adatcélú elõfizetéseket is venne a cég, de dedikált adathálózati szolgáltatás, valamint tömeges SMS-küldési lehetõség is szerepel a kiírásban.

Még nagyobb mennyiségben igényel mobil elõfizetéseket a MÁV-Start Zrt., amelynek a pályázati felhívás szerint 5270 csak hangcélú, és 308 kombinált szolgáltatásra lenne szüksége. Ahogyan a másik vállalat esetében, itt is opcionálisan 100 százalékkal megnövelhetõk ezek az értékek. A vasúttársaság személyszállítással foglalkozó részlegénél jelentõs mennyiségû SIM kártyára lesz szükség dedikált adathálózati szolgáltatással, ezekbõl több mint háromezret vásárolnak, de a vonatokon elérhetõ wi-fi hozzáférésrõl is a nyertes pályázónak kell majd gondoskodnia.

A hazai mobilcégeknek a jövõ hónap közepéig van idejük arra, hogy döntsenek arról, indulnak-e a pályázaton, amely sok ezer elõfizetõt és három évre kiszámítható bevételt jelenthet számukra. A február 16-i jelentkezési határidõt követõen a tervek szerint március 16-ig tájékoztatják azokat a pályázókat, amelyek érvényes jelentkezést nyújtottak be, az ajánlatok felbontása pedig várhatóan március 31-én történik meg.

A tenderen való induláshoz többek között meghatározott árbevétellel kell rendelkezniük a szolgáltatóknak, emellett azt is bizonyítaniuk kell, hogy komoly tapasztalatokkal rendelkeznek az üzleti elõfizetõkkel kapcsolatban.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!