2024. április 20. Szombat, Tivadar.
 
Szakértõ: rövid távon biztonságosabbá teheti a közlekedést az új ellenõrzõ rendszerForrás: haon.hu
Utolsó módosítás: 2015-03-28 09:10:38
Bizonyított, hogy rövid távon biztonságosabbá válik a közlekedés, ha a jármûvezetõk állandó rendõri jelenlétet, ellenõrzéseket tapasztalnak, ez várható a traffipaxokat felváltó Véda közúti intelligens kamerahálózat csütörtöktõl élesben mûködõ egységeitõl is – mondta Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértõ szerdán az MTI-nek.

Pausz Ferenc szerint ha a rendõri ellenõrzés gyakori és nagy területre terjed ki, akkor javul a baleseti statisztika. Ennek a módszernek azonban csak addig van visszatartó ereje, amíg fenntartják az intenzitását, egy idõ után viszont mindenképp “kezd kifáradni”. Ezért mindig újabb és újabb módszert, eszközt, jogszabályt kell alkalmazni – vélekedett a szakértõ.

Azzal kapcsolatban, hogy a rendõrség részben a Véda segítségével kívánja elérni, hogy 2020-ra – 2011-hez képest – a felére csökkenjen a halálos közlekedési balesetek és áldozatok száma, azt mondta: ez vállalható célkitûzés. Megjegyezte: ahhoz, hogy ez sikerüljön, minden összetevõnek rendben kell lennie, vagyis az utak állapota jelentõsen nem romolhat, a jármûveknek biztonságosabbá kell válniuk, és az ellenõrzéseknek is állandósulniuk kell.

Pausz Ferenc arról is szólt: a hosszú távú megoldás az emberek hozzáállásának megváltoztatása, vagyis annak tudatosítása, hogy a közlekedési szabályok megszegése a szabálytalankodóra és másokra nézve is veszélyes. Az ellenõrzések mellett tehát arra is nagy szükség van, amit az Országos Balesetmegelõzési Bizottság tesz – fûzte hozzá.

Mindemellett a fejlett közlekedéskultúrájú országokban – így Ausztriában, Hollandiában, Németországban és Franciaországban – is rendszeresen ellenõrzik az autósokat, utóbbiban például a 2000-es évek elején indítottak átfogó közlekedésbiztonsági programot több ezer sebességmérõ alkalmazásával. A magyar rendszer újdonsága, hogy az egységek nem csupán sebességet mérnek, ilyen Európában nagyon kevés helyen van – jegyezte meg.

Az Országos Rendõr-fõkapitányság kommunikációs szolgálata az MTI érdeklõdésére azt közölte: a Véda rendszerhez tartozó úgynevezett komplex közúti ellenõrzõ pontok (kkep) magyar fejlesztésûek, azokat az ARH Informatikai Zrt. gyártja Magyarországon. A mobil eszközök 600 méter távolságból is képesek dokumentálni adatokat, illetve sebességellenõrzést végezni. A közeledõ és a távolodó jármûvek sebességét is képesek mérni, ám menet közben nem használhatók.

A tájékoztatás szerint lézerblokkolóra, radardetektorra nem tesztelték az eszközt.

A kamerahálózat elsõ 160 egysége csütörtöktõl élesben mûködik, vagyis az általuk rögzített sebességtúllépésekért már büntetést szabnak ki az ország teljes területén. A mobil kkep-k egyelõre csak a sebességtúllépést mérik, de az eszközök alkalmasak automatikus rendszámfelismerésre, forgalomszámlálásra, torlódások észlelésére is. Várhatóan a harmadik negyedévben jelennek meg a kiegészítõ funkciók: az eszközök képesek lesznek érzékelni és rögzíteni például azt, ha valaki jármûvével áthalad a tilos jelzésen, átlépi a záróvonalat, jogosulatlanul veszi igénybe a buszsávot vagy nem kapcsolja be a biztonsági övet.

Azt írták: a Véda eredetileg indiai eredetû nõi név; rövid, könnyen megjegyezhetõ, továbbá összhangban áll a projekt céljaival, szerepel benne a “véd” szó. A Véda várhatóan 2015 végére épül ki teljesen, addig kiegészül egyebek mellett fix telepítésû kkep-kkel, az eszközök adatait feldolgozó és rendszerezõ informatikai rendszerrel, valamint a különbözõ adatbázisokat és intézkedõ szerveket összekapcsoló adatkommunikációs hálózattal.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!