2024. április 25. Csütörtök, Márk.
 
Megszünteti az M4-es támogatási szerzõdését a kormányForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2015-04-17 08:49:17
A kormány egyetért az M4-es autópálya fejlesztési projektjének leállításával az Európai Bizottság jelzése alapján, amely szerint az uniós testület a projekt finanszírozását európai uniós források terhére nem javasolja, egyben felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy azonnali hatállyal gondoskodjon a projekt támogatási szerzõdésének megszüntetésérõl - az errõl szóló kormányhatározat a szerdai közlönyben jelent meg.

Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelõs helyettes államtitkára április elején jelentette be, hogy az Európai Bizottság regionális fõigazgatóságának munkatársai jelezték a magyar kormánynak, hogy az M4-es autópálya fejlesztésénél felmerül a kartellgyanú, amely lehetetlenné teszi a projekt uniós finanszírozását. A projekt keretében építették volna meg az M4-es autópálya Abony-Fegyvernek közötti szakaszát és egy új Tisza-hidat.

A szerdai kormányhatározatban a kabinet felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztõ Zrt.-n keresztül gondoskodjon a projekt kivitelezésére irányuló vállalkozási szerzõdések megszüntetésérõl - figyelemmel a költségvetési kockázatok és kiadások csökkentésére, az ár- és belvízi védképességre, valamint a szükséges élet- és vagyonvédelemre -, ezenkívül tegye meg a szükséges intézkedéseket a munkaterület biztosítása érdekében. A kormány felkéri a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy május 31-ig vizsgálja meg, miként lehet bekötni Szolnokot a gyorsforgalmi úthálózatba.

Kartellgyanúról érkezett bejelentés a GVH-hoz az M4-es autópálya ügyében

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megerõsítette az MTI-nek, hogy az M4-es autópálya Abony-Fegyvernek közötti szakaszának építése során érkezett bejelentés a felmerült kartellgyanúval kapcsolatban a versenyhatósághoz.

Arra a kérdésre, hogy a bejelentést ki tette, illetve hogy indít-e vizsgálatot a versenyhatóság, a GVH nem válaszolt. A múlt kedden Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelõs helyettes államtitkára az MTI-nek kifejtette: az Európai Bizottság regionális fõigazgatóságának munkatársai jelezték a magyar kormánynak, hogy az M4-es autópálya fejlesztésénél felmerül a kartellgyanú, amely lehetetlenné teszi a projekt uniós finanszírozását.

Az M4-es autópálya építését a kormány európai uniós források felhasználásával építette volna meg, mivel egy több mint 100 milliárd forintos beruházásról van szó. Az Európai Bizottság 2013-ban nem értett egyet a kormány tervével, hogy Szolnok felé autópálya épüljön, ezért a kabinet visszavonta a benyújtott tervezetet, és a bizottság szakértõivel együttmûködve megkezdte a projekt átdolgozását, hogy újra benyújthassa elfogadásra az Európai Bizottságnak - ismertette Csepreghy Nándor.

A helyettes államtitkár hozzátette, hogy az elmúlt másfél évben számos alkalommal tárgyaltak a bizottság szakértõivel, folyamatosan nyomon követhették tehát a projekt alakulását. A bizottság regionális fõigazgatóságának munkatársai jelezték a kormányt képviselõ szakértõknek, hogy az M4-es fejlesztésénél felmerül a kartellgyanú, amely lehetetlenné teszi az uniós finanszírozást.

Az uniós szabályok szerint ugyanis, ha egy beruházás értéke meghaladja az 50 millió eurót, akkor a tagállamok támogató döntésén kívül az Európai Bizottságnak is hozzá kell járulnia ahhoz, hogy a projekt a késõbbiekben uniós forrás terhére elszámolhatóvá váljon - magyarázta Csepreghy Nándor.

Lázár János, a Miniszterelnökséget vezetõ miniszter március 26-án elrendelt egy belsõ vizsgálatot, amelynek április végén lesz eredménye, és ezzel párhuzamosan a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztõ Zrt. leállította az építkezést - emelte ki a helyettes államtitkár.

A miniszter a múlt csütörtöki sajtótájékoztatóján kifejtette: az Európai Bizottság idén márciusban végérvényesen megvonta a támogatását az M4-es autópályától. Jelezte: a kormány mindent elkövetett a 110 milliárd forint összegû projekt megvalósításáért, s korábban engedélyt adott a beruházás megkezdésére.

A kormány múlt szerdai ülésén hozott határozata értelmében utasították Seszták Miklós nemzeti fejlesztési minisztert, hogy vezényelje le a tételes elszámolást a kivitelezõkkel és szerezze vissza az elõlegeket. Felkérték a minisztert arra is, tegyen javaslatot arra, hogyan lehet Szolnokot bekötni a hazai autópálya-hálózatba.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!