2024. április 24. Szerda, György.
 
Élesítés elõtt az új fix traffipaxokForrás: origo.hu
Utolsó módosítás: 2015-09-26 11:16:25
Acélkapu a fõutak felett, két-három kamerával – így festenek az új fix traffipaxok, és a gyorshajtás mellett a záróvonal átlépését és sok más vétséget is látni fognak. 365-öt szerelnek fel belõlük, de a rendõrség még titkolja, hogy hová. Jobb híján össznépi vadászattal, telefonos térképpel próbálják felderíteni õket az autósok, de minden mérõpont elõtt lesz árulkodó jel.

Március végén 160 új, mobil szupertraffipax kezdett gyorshajtókra vadászni az utakon, és a rendõrség úgy tervezte, hogy a sebességmérésen túli funkcióikat újabb tesztidõszak után, idén, a harmadik negyedévben élesítik. Mondanunk sem kell, van némi csúszás az eredeti menetrendhez képest, demost úgy tûnik, év végére kiokosodnak a mobil kamerák,és az egyéb szabálysértéseket (záróvonal átlépése, behajtási tilalom megszegése stb.) is büntetik a felvételek alapján.

A 160 új szupertraffipaxot sötétben és saját akkuról is lehet használni. Véda-rendszer néven emlegetik a rendõrök a fix és mobil kamerák új hálózatát

Forrás: Origo

Ezzel még messze nincs vége a renitens autósok kálváriájának, a mobil (rendõrautóba vagy háromlábú állványra rakható) típusok mellett nemsokára365 új, fix helyre telepített eszköz is figyelni kezdi a forgalmat.Nem kaptunk a hatóságtól pontos információkat a koreográfiáról, de kezdetben valószínûleg ezek is csak a gyorshajtást örökítik meg, a többi vétség figyelésének éles üzemét késõbb aktiválják.

A rendõrség is a bürokrácia útvesztõjébe került

Utoljára Jámbor István rendõr alezredes, az ORFK közlekedésrendészeti fõosztályának vezetõje adott érdemi információkat arról, hová kerülnek a fix kamerák.

Jámbor István rendõr alezredes kiemelte, nem pénzbehajtás, hanem a közlekedésbiztonság javítása miatt van szükség a sok sebességmérésre
Fotó: Szabó Gábor - Origo

Akkor 130 helyszínt ígért, és arra panaszkodott, hogy a rendõrség által megálmodott pontokra sok esetben nem, vagy csakhosszas procedúrák árán kaptak engedélyt a társhatóságoktól különféle jogszabályok és közmûproblémák miatt. Olyan utakra, ahol uniós pénzbõl már korábban javítottak a közlekedés biztonságán, a kettõs finanszírozás tilalma miatt szintén nem lehetett kamerát tenni.

Mindenütt tábla fog figyelmezetni

Ismételt megkeresésünkre a rendõrség már 132 helyszínt említett, de azzal kapcsolatban, hogy ezek hol vannak, továbbra is titkolózik. Azt ígérték, hogy a joghatással járó mérések, magyarul az éles üzem kezdete elõtt a police.hu oldalon közzéteszik a fix kamerák pontos listáját. Idõpontról viszont nem esett szó.

Baracskán, a 7-es úton is áll már az állvány, és felkerültek a fix traffipaxok. Kitették elé a KRESZ-táblát is, de aki 90-nel érkezik, aligha tud idõben lefékezni

Forrás: Kismartoni András - Origo

Megerõsítette viszont a hatóság, hogy az új traffipaxok (kacifántos nevükön Komplex Közlekedési Ellenõrzõ Pontok) elé kötelezõen ki kell helyeznie a Traffic controll feliratú KRESZ-táblát. Mivel ez tájékoztató és nem veszélyt jelzõ tábla, nem lesz meghatározva kötelezõ távolsága a mérõeszköztõl.

Itt megint Jámbor úr nyilatkozata irányadó:olyan közel lesz, hogy az elvetemült gyorshajtóknak ne legyen idejük lassítani,a kevésbé száguldóknak viszont igen, bár ez nyilván függ attól, ki hogyan reagál. A kötelezõ elõrejelzõ tábla árulkodó jel, így könnyû megkülönböztetni az új traffipaxokat az egyéb, útdíjfizetést ellenõrzõ, forgalomfigyelõ, lopott autókat keresõ vagy más rendszámfelismerõ kameráktól.

Sokan a forgalomfigyelõt nézik traffipaxnak

De vajon hová kerülnek az új eszközök? A Waze munkatársa, Dr. Nagy Marcell elmondta, hogy a térképszerkesztésnél egyelõre õk is a hivatalos tájékoztatást követik. Amíg nincsenek fenn a police.hu oldalon megerõsített infók a fix kamerákról, csak a sötétben tapogatóznak. Persze a hatóság emberei sorban szerelik fel az új készülékeket, és ezeket a felhasználók bármikor jelenthetik.

Gyorshajtást sosem rögzítenek a közterület-felügyelõk kamerái. Sok más szabálytalanságot viszont igen, és keményen bírságolnak is

Forrás: Marton Szilvia - Origo

Csakhogy az átlagos autósok nem tudják megkülönböztetni a forgalmat figyelõ kamerák típusait,általában mindet jelentik. A térképen viszont csak azután jelennek meg, ha a szerkesztõ elfogadta és paraméterezte õket, aszerint, hogy melyik irányt figyelik, illetve mi az adott sebességhatár.

Nyilván nem lehet figyelmen kívül hagyni a mostani dömpinget: a Waze folyamatosan frissíti térképét, az aktuális frissítést követõen (ez néhány naponta történik) ezek az alkalmazásban is láthatóak. Engedélyezik a Facebookon vagy más fórumokon jelzett új típusú kamerák bejegyzését is.

Vigyázz, kamera - szól az okostelefon

Mivel a bejelentések nagy részét személyesen nem tudják ellenõrizni, ezért mindig hivatalos támpont, illetve alternatív forrás (például újságcikk) alapján fogadnak el egy kamerát valóban sebességmérõnek, ezután pedig egybõl jelzik is rendszerükben.

Közösségi navigációs alkalmazásként az útlezárások, dugók mellett a traffipaxokról is tájékoztat a Waze

Forrás: Origo

Az alkalmazásban tehát már látható az összes bejelentett és jóváhagyott fix kamera, és megkülönböztetik a dummy típusúakat is, amik nincsenek hatással a vezetésre - ilyenek a forgalom- és térfigyelõk.Jelzik ezeken kívül a piros lámpán áthajtást ellenõrzõ kamerákat(a fõvárosban ilyen volt néhány hónapig az Állatkerti körút és az M3 bevezetõ keresztezõdésénél) és a meglévõ fix radarokat is.

 

Forrás: MTI/Füzesi Ferenc

Mi az, ami már most is mûködik?
A rendõrség megerõsítette, hogy ma az M1-es autópályán 8 dobozban 4 sebességmérõt, az M0-s autóúton 5 mérõhelyen 2 kamerát, a 7. számú fõútvonalon és Kõröshegy településen pedig 2-2 helyszínen 1 traffipaxot mûködtet. Tehát egyszerre 7 fix kamerával tudnak gyorshajtókra vadászni, de az autósok nem tudják pontosan, melyek hol dolgoznak, ezért minden doboznál érdemes figyelni. Ezek a készülékek a szupertraffipaxok bevetése után is üzemben maradnak.

Ha nincs Traffic contoll tábla, hitelesített sebességmérõ sincs, vagyis a több településen (például Diósdon és Nagyvázsonyban) a forgalomra meredõ készülék nem rögzíthet gyorshajtást. Egyéb szabálytalanságokat viszont bárhol felvehetnek, és a tulajdonoson behajthatnak immár a közterület-felügyelõk is. A tilosba való behajtás és a gyalogos zónában való szabálytalankodás például 30 ezer forint.

Ha a megfigyelt irányból, de megengedett sebességgel közelítjük meg a fix kamerát, egy felugró ablak jelenik meg telefonunkon, hangjelzés nélkül. Gyorshajtásnál viszont szóbeli figyelmeztetést is kapunk, autópályán 1000, közúton kb. 700 méterrel a mérési helyszín elõtt. Ez extrém eseteket kivéve elég a biztonságos lassításhoz, a kamerák általában két-háromszáz méterrõl mérnek, és készítenek képeket.

Baleseti gócokban mérnek, mint Nyugaton?

Borbély Roland, a Traffi Hunter munkatársa szerint a fix traffipaxok telepítése hosszú távon meghozza a gyümölcsét, be fogják tartani az autósok a sebességhatárokat e helyszíneken.Oda kerülnek, ahol eddig is rendszeresen mértek,éppen az útszakaszok veszélyessége miatt. A fix kamerák megnövelik a rendõrség kapacitását, így a többi zûrös útszakaszra, keresztezõdésre koncentrálhatnak.

A Traffi Hunter térképére már felkerültek az új kamerák is. Az interaktív változathoz kattintson a képre!

Forrás: Traffihunter.hu

Jó példa a Sörédre telepített fix traffipax. Az itteni keresztezõdés elõtt a fõúton nem véletlenül van kint a 60-as tábla, ezzel védik ugyanis a mellékútról érkezõket. Eddig rendõrautóból mértek, most ezt váltják majd ki egy fix traffipaxszal.

Kifejezetten traffipaxok felderítésére hozta létre Borbély Roland cége a közösségi applikációt

Forrás: Traffihunter.hu

Borbély szerint alkalmazásuk minimálisra csökkenti a büntetés kockázatát, hiszen minden, már ismert traffipax elõtt egyénileg beállítható távolságra jelez. Így lényegében helyettesíti a traffipax-elõrejelzõ táblákat,hangosan figyelmeztet, mielõtt drága fotó készülhetne.Természetesen a hordozható radarokra is figyelmeztet a rendõrség napi listája és a felhasználók jelzései alapján.

Kiszivárgott listák és lakossági infók

A súlyos büntetések és ez eddiginél jóval átfogóbb ellenõrzés árnyékában komoly kutatómunka kezdõdött az új, fixen telepített kamerák helyszíneinek megtalálására. Kiszivárogtatott listák jelentek meg,a Forensis Autóklubét tavasszal meg is cáfolta a rendõrség,de az elsõ tapasztalatok részben máris igazolják.

Többféle lista szivárgott ki arról, hová kerülnek az új fix kamerák. Ez tûnik a legpontosabbnak

Forrás: Forensis Autóklub

A regionális lapok olvasói is folyamatosan szállítják a muníciót az effajta térképekhez, például Hajdú-Bihar és Baranya megyébõl.Pécs és Kozármisleny között, az 57-es úton is elkészült már az út feletti kamerás acélkapu, és ugyanez a helyzet a 47-es, a 42-es és a 4-es út egyes szakaszain is.

Sok egyéb funkció bevezetésérõl beszél a rendõrség, de a lényeg még távoli ígéret: a lopott autók kiszûrése. Azokat ma is fõleg önkormányzati rendészetek, polgárõrök, autóvadászok keresik

Forrás: Origo

Az Origo Autó szerkesztõje nemrég a 7-es úton, Baracskán látott egy kész állványt, elõtte Traffic controll táblával. Ahogy a többi, már felszerelt és beüzemelt fix traffipaxot, úgy ezt is tesztelik még, egyetlen autós sem kaphat büntetést a felvételek alapján. Ennek ellenéremindenki pánikszerûen lassított,ahogy a közelébe ért – hiába, a bírság réme nagy úr. De pontosan mennyi is az annyi?

Gyorshajtás plusz piros lámpa: nyolcvanezer

Gyorshajtásnál ritkán szabnak ki helyszíni bírságot, eleve úgy állítják be az eszközöket, hogy a 30-300 ezres szabálysértési bírságot lehessen kiszabni, és az objektív felelõsség elve alapján automatikusan megy is a csekk a tulajdonosnak. Leggyakrabban a minimumot, vagyis harmincezer forintot fizetnek az autósok, év végétõl azonban további vétségekkel halmozhatják a bírság összegét.

Íme, az egyes sebességtúllépéshez tartozó tarifák táblázata. Kisebb túllépésnél (30 ezer forint) alatt csak helyszíni bírság szabható ki, nem lehet a tulajnak csekket postázni

Forrás: Murányi János - Origo

A piros lámpán áthajtásért ötvenezer, a buszsáv illegális használatáért harmincezer, a biztonsági öv mellõzéséért pedig húszezer forint fizetendõ, a kötelezõ haladási irány megszegése pedig ötvenezer forint.Aki autópályán tolakodik elõre a leállósávban, akár százezret is fizethet.Nyilvánvaló: a lebukás esélye jövõre lényegesen nõ, összesen 525 darab hordozható és fix szupertraffipax lesz hadrendben.

Illegálisak, de terjednek a lézerblokkolók

Javulhat a közlekedési morál, és mindenképpen nõ az állam bevétele, ugyanakkor utópia, hogy kameraerdõ beüzemelése után mindenki elkezd szabályosan közlekedni. A nálunk teljesen legális radardetektorok piacát elvileg élénkítheti a fokozott ellenõrzés. Ezek már két-háromszáz méterrõl érzékelik az ellenfelet, így van idõ lassítani, csakhogy a lézer ellen nem sokat érnek, így egyre inkább dísznek jók.

Maga a detektor nálunk legális, de külföldön elkobozhatják, és komoly bírság jár érte. Blokkolni mindenhol tilos, pedig ez ér valamit a szupertraffipaxok ellen

Forrás: Origo

Egyedül a lézerblokkoló tudja legyûrni a lézeres szupertraffipaxokat: már két kilométerrõl jelzi a 904nm-es hullámhosszon zajló történéseket, igaz, olyankor már a kamera is láthatja az autót. Ezértkörülbelül hat másodpercre megzavarja az ellenõrzést,bõven a fékre taposhat tehát a sietõs sofõr. 2012. szeptember 1-je óta a blokkoló Magyarországon is tiltott eszköz, parkolási asszisztensnek álcázva viszont sok-sok autó lökhárítóján megjelent. Az igazi sikertörténete viszont most fog csak elkezdõdni.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!