Bõvíti a hírközlési elõfizetõk jogait a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság decembertõl. A rendelet többek között azt is tartalmazza, hogy a nem újratöltött feltöltõkártyán megmaradt pénzt vissza kell utalni az ügyfeleknek, illetve évente egyszer ingyenes példányt kérhetnek az elõfizetõk a szerzõdéseikbõl.
A legfontosabb intézkedések például, amik az elõfizetõi szerzõdésekre vonatkoznak:
- a hûségidõs díjszabásemelés lehetõségeinek csökkenése,
- a nem újratöltött feltöltõkártyán megmaradt pénz visszautalása,
- az általános szerzõdési feltételekben visszakereshetõ akciós feltételek,
- a ráutaló magatartás pontosabb meghatározása,
- évi egyszeri ingyenes példány a szerzõdésbõl,
- könnyebb felmondás jogszerûtlenül kivett mûsorcsatorna miatt,
- valamint több védelem a kis- és középvállalkozásoknak.
Forrás: Thinkstodk
Az új szabályozás az elõfizetõket a szolgáltatók egyenlõ partnerévé teszi, erõsíti a felhasználók jogi védelmét, valamint csökkenti a fogyasztók szerzõdéseknek való kiszolgáltatottságát. A rendelet révén a szolgáltatók számára is egyszerûsödik a jogalkalmazás a mindennapi gyakorlatban - írta az NMHH.
Határozott idejû szerzõdéskötéskor - ilyenek jellemzõen a hûségidõvel megkötött elõfizetõi szerzõdések - a szolgáltatóknak a szerzõdés megkötése elõtt tájékoztatniuk kell az elõfizetõt a szerzõdés teljes idõtartama alatt jelentkezõ minden költségrõl.
A szerzõdés lényeges tartalmi elemeit - például az alapvetõ díjszabást, a szerzõdés idõtartamát - a szolgáltatók csak akkor módosíthatják egyoldalúan, ha valamilyen jogszabályi változás vagy a hatóság döntése erre kötelezi õket, és ráutaló magatartással nem lehet szerzõdést módosítani.
Az eddig változatos módon értelmezett ráutaló magatartással történõ szerzõdéskötés menetét és feltételrendszerét is újraszabályozták, és a kiszolgáltatott helyzetben lévõ elõfizetõk védelmében rögzítették, hogy konkrétan milyen magatartások, jognyilatkozatok teszik ezt lehetõvé.
Ingyenes dokumentum
A szolgáltatók a nem írásban történõ szerzõdéskötéskor is kötelesek egy, a szerzõdés lényeges tartalmáról szóló írásos dokumentumot átadni az elõfizetõknek, akikévente egyszer ingyenesen kérhetik a szolgáltatóktól ennek a dokumentumnak az átadását.
A szolgáltatóknak a meghirdetett akciós feltételeket és azok módosításait szerepeltetniük kell az általános szerzõdési feltételekben, az elõfizetõknek pedig a szerzõdéskötéstõl számított három hónapon belül lehetõvé kell tenniük a szolgáltató számára a szolgáltatás bekötését, ellenkezõ esetben megszûnik a szerzõdés.
Kártyás elõfizetésnél a szolgáltatók a fel nem használt összeget kérésre kötelesek visszafizetni,ha a szerzõdés azért szûnt meg, mert a felhasználó nem töltötte fel az egyenlegét a szerzõdés szerinti gyakorisággal.
Forrás: AFP
Elégedtelen? Felmondhat!
Határozott idejû szerzõdések eseténbõvül a jogkövetkezmények nélküli felmondási esetek köre:az elõfizetõk akkor is felmondhatják a szerzõdést, ha a szolgáltatás minõsége hosszabb idõn keresztül rendszeresen rossz, ha a szolgáltató a szerzõdés lényeges tartalmát jogsértõen módosítja - például díjat emel -, vagy a szerzõdésben szereplõ mûsorcsatornák közül akár csak egyet is jogsértõen kivesz a kínálatból.
A jövõben a kisebb üzleti elõfizetõk kiterjedtebb védelmet, a nagyobbak több szabadságot élveznek - hangsúlyozták. A nagyobb üzleti elõfizetõk számára - jobb érdekérvényesítõ képességük miatt - az eltérés lehetõsége jóval szélesebb körûvé válik.