2024. április 20. Szombat, Tivadar.
 
A gazdagok kétszer annyit költenek karácsony elõtt, mint a szegényekForrás: origo.hu
Utolsó módosítás: 2015-12-15 20:10:27
A december hagyományosan erõs forgalmat jelent a kiskereskedelemben, a háztartások az átlagos havi költésüknél 20 százalékkal többet fordítanak ilyenkor élelmiszerre és háztartási vegyi árura. A karácsonyi ajánlatok és a széles árukínálat a hipermarketeknek hoznak a legtöbbet, ugyanakkor a többi csatorna forgalmára is jó hatással vannak az adventi elõkészületek.

Hagyományosan a december a kiskereskedelem legnagyobb forgalommal bíró idõszaka. Az élelmiszer- és háztartási vegyiáru-piacon ebben a hónapban értékesítik az üzletek az éves forgalom 10 százalékát. Kiemelten nagy arányban költenek a háztartások a karácsonyi sütés-fõzés alapanyagaira, úgymint csokoládéra, majonézre, hagyományos kakaóporra, sütõporra, vanília cukorra, mustárra vagy tejszínhabra. Hasonlóképpen magas az ajándéknak szánt és megvásárolt testápolási termékek, illetve csokoládék, szeszes italok és borok decemberre esõ értékesítési aránya is, írja közleményében a GfK gazdaságkutató.

A gazdagok kétszer annyit költenek

Egy háztartás átlagosan 74 ezer forintot költött 2014 decemberében élelmiszerre és háztartási vegyi árura, ami 20 százalékkal magasabb, mint az éves szinten egy hónapra vetített átlagos költése (61 ezer forint). A háztartás jövedelme alapján a legmagasabb és a legalacsonyabb 20 százalékba sorolt csoportok decemberi költései között jelentõs különbség van: közel dupláját költik a magas jövedelmû háztartások december hónap során élelmiszerre és háztartási vegyi árura (97 ezer forint) a legalacsonyabb jövedelmû háztartásoknál mért 52 ezer forinttal szemben.

Fõleg a hiperekben

A karácsonyi bevásárláshoz a háztartások elõszeretettel keresik fel a hipermarketeket, ahol nagy választékot és rendszerint hívogató akciókat találnak. A tavalyi évben még a hét hét napján nyitva tartó hipermarketek részesedése a háztartások költéseibõl az élelmiszer és vegyiáru-piacon 2014 decemberében 29 százalékra ugrott az év során mért átlagos 24 százalékról.

Egyre több szaloncukor fogy

A szaloncukor tipikusan karácsonyi édesség. A költések alapján a 2011-ben regisztrált visszaesést követõen évrõl-évre növekszik a háztartások által megvásárolt szaloncukor mennyisége. A növekedést általában az olcsóbb kimért termékek generálják, míg a csomagolt szaloncukrok piaca fokozatosan csökkent az elmúlt évek során.

Egyre több szaloncukor fogy karácsony elõtt

Forrás: Halmos Mónika

A vegyes a legnépszerûbb

Ízek tekintetében a vegyes csomagok a legkedveltebbek, a háztartások által megvásárolt szaloncukor mennyiségének közel harmadát adják. A népszerûségi listán a második helyezést hagyományosan a zselés ízesítés érte el a tavalyi év során (16 százalék). A rangsorban a következõ a karamell, majd néhány újabban népszerûségre szert tevõ ízesítés következik, úgymint a kókusz/csokoládé-rum, marcipán/dió, mandula vagy a mogyoró. A bogyós gyümölcsös ízesítések kisebb részesedést értek el, továbbá a cseresznyés, narancsos, meggyes vagy málnás ízek is a lista vége felé szerepelnek.

A kimért olcsóbb

A tavalyi, 2014. évben a vásárlók átlagosan 1405 forintot fizettek egy kilogramm szaloncukorért. A szaloncukor átlagárak 2012-ben emelkedtek jelentõsen: a csomagolt szaloncukrok esetében átlagosan 35 százalékot is elért az áremelkedés mértéke, míg a kimért termékeknél a 15 százalékot nem haladta meg. Az árolló azóta is folyamatosan nyílik a kimért és a csomagolt szaloncukrok között: 2014-ben a kimért szaloncukrok kilonkénti átlagára 980 forint volt, míg a csomagolt termékeké több mint két és félszerese, 2578 forint.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!