2024. április 25. Csütörtök, Márk.
 
Élet az Uber után: jönnek az utódokForrás: index.hu
Utolsó módosítás: 2016-07-24 11:45:26
Címkék: Bihari hírek
Vasárnap délben lehúzza a rolót az Uber: a piacfelforgató online taxiszolgáltató feladta a harcot a taxislobbi kottájából játszó kormánnyal és törvényhozással szemben, és határozatlan idõre felfüggeszti a szolgáltatását Budapesten.

Ez természetesen elég nagy érvágás azoknak, akik olcsó, egyszerûen és gyorsan rendelhetõ taxira vágynak, és nem zavarja õket, hogy az Uber szereti kerülni az adózást és (a taxiscégek többségéhez hasonlóan) nem ad munkajogi védelmet dolgozóinak.

A piaci rést azonban több szolgáltató is megpróbálja majd betölteni, megnéztük a kettõ plusz egy legreálisabb opciót. Ezek azt ígérik, hogy a törvényi feltételeknek megfelelõ módon nyújtanak majd az Uberéhez hasonló vagy annál jobb szolgáltatást.

A törvényesség abból a szempontból nem is lesz annyira bonyolult, hogy az ubereseknek már nagyjából mindenük megvan ahhoz, hogy legálisan taxizzanak: van személyszállítói vizsgájuk, pályaalkalmasságijuk, a fóliázást leszámítva tehát kvázi legális taxisok. Azonban az Ubernél sem ezzel, hanem a diszpécserszolgálati követelményekkel volt probléma, ezt nem tudta vagy akarta betartani a cég, kérdés, hogy az új jelentkezõk hogyan fogják megoldani.
Taxify

Az Uber végnapjaiban több sofõr is hirdette utasainak a Taxify nevû, az Uberhez kísértetiesen hasonlító szolgáltatást. Ezt egy észt cég üzemelteti, és eddig 14 városban vannak jelen, három észt hely mellett például Amszterdamban, Belgrádban, Prágában, de még Mexikóban is lehet Taxify-t rendelni.

Maga az applikációs felület szinte teljesen azonos az Uberével, a különbség annyi, hogy tudtunkkal maradéktalanul eleget fognak tenni minden vonatkozó szabályozásnak.

Ezt tükrözi az árazás is, amely a budapesti fix díjakat követi, tehát 450 forintos alapdíj, 280 forintos kilométerenkénti díj és 70 forintos percdíj van.

Az Uber-sofõröktõl azt hallottuk, hogy nagyon sokan átnyergelnek a Taxify-ra, a cég hétfõre ígért szélesebb tájékoztatást. Mindenesetre az uberesek már osztogatják a Taxify-szórolapokat, és az applikáció elérhetõ az App Store-ban és a Google Play-en is, viszont amikor próbáltuk, egyetlen sofõr sem volt elérhetõ az Index szerkesztõsége közelében.

Fotó: Szigetváry Zsolt

És abból is látszik, hogy van még munka a dologgal, hogy a repikártyájukon szerepel a "konfirmáld a pozíciódat" szókapcsolat is, tehát vélhetõen a magyar fordításra nem fordítottak nagyobb energiákat.
Hoopps

Ez egy új, készülõ magyar alkalmazás lesz, amely az ötletgazda, a szombati Uber-búcsúfelvonulást is szervezõ Kollár Steve István szerint az Uberhez képest extra szolgáltatásokat is fog nyújtani.

Kollár azt mondta, nagyjából két hónap múlva indulhat el az alkalmazás, amely mindenben meg fog felelni a speciális magyar személyszállítási törvényeknek. A Hoopps a tervek szerint nem csak Budapesten, hanem az egész országban elérhetõ lesz, viszont a szabályoknak való megfelelés végett ez is fix tarifával fog dolgozni.

Mindazonáltal az ötletgazda azt külön kiemelte, hogy nem "sárga taxiról" van szó, ezt már csak azért sem szeretnék, mert az exuberes sofõrök és az utasok részérõl is negatív elõítéletek kapcsolódnak ehhez. Másrészt az ubersofõrök közül sokaknak nem is lenne pénzük a fóliáztatásra, a korábbi vizsgáikat is általában az Uber fizette. Kollár szerint jogászaik dolgoznak még a részleteken, de a tervek szerint turisztikai cégekkel, hotelekkel is fognak szerzõdni.

Fotó: Szigetváry Zsolt

Azt õ is elismerte, hogy az Uberrel és a Taxify-jal szemben hátrány lesz a nemzetközi ismertség hiánya, hiszen a budapesti uberezõk 30-40 százaléka külföldi  volt. Viszont azt ígérte, hogy a turisztikai marketinggel és a jobb applikációval fognak hódítani.
Taxicéges applikációk

Az utóbbi idõben számos taxiscég is ráállt arra, hogy Uber-klón applikációkat gyártson saját szolgáltatásához. Ezeket néhány hónapja mi is leteszteltük már, és akkor arra jutottunk, hogy ez nem lesz elég az Uber ellen.

Most viszont hogy Uber nincs már, csak ez marad egyelõre, tehát ha valaki a mobilos rendelés tekintetében az Uber-érzésre vágyik, és hajlandó beülni a sárga taxiba, akkor a lehetõség megvan rá.

Viszont az biztos, hogy ezentúl jóval drágább lesz a taxizás Budapesten: az összes létezõ és készülõ alternatíva fix, és az Uber 150 forintos kilométerenkénti alapdíjánál jóval magasabb tarifával dolgozik.

Budapesten 1200 Uber-sofõr járta az utakat, értük a fentiek mellett már két másik cég is bejelentkezett, de ezek közül az egyik egy közösségi futárcég, a másik egy reptéri minibusz-szolgáltató, tehát a városi taxizásra vágyókon egyikük sem fog segíteni.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!