Utolsó módosítás: 2016-09-11 16:59:36 |
|
Közúti ellenõröket toboroz a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) a honlapján megjelentetett felhívásban, mert „a jogkövetõ magatartást tanúsító fuvarozók védelme érdekében" fokozni kívánja az ellenõrzéseket. A fuvarozók szaklapja szerint a hatósági szigor a telekocsi-szolgáltatások ellen irányul majd – szúrta ki a nol.hu. Az Oszkár alapítója viszont úgy látja, nem ellenük irányul a dolog. Az NKH hat régiós központba - Budapest, Nagykanizsa, Csorna, Kisvárda, Nyíradony, Hódmezõvásárhely - keres közúti ellenõröket. Egy új ellenõrzési csoportot is létrehoznak, amely évi egymilliárdos keretbõl gazdálkodik majd, és akár 800 ezer forintos bírságot is kiszabhat.
A fuvarozó szakma Fuvarlevél címû szaklapja szerint ez a telekocsi-szolgáltatások, például a népszerû Oszkár ellen irányulhat. A lap emlékeztet a fejlesztési tárca állásfoglalására, amely szerint "ma Magyarországon személyszállítási szolgáltatást vagy taxis, vagy személyautós személyszállító engedéllyel lehet végezni, ezenkívül kizárólag szívességi alapon, minden juttatás nélkül lehet utast szállítani".
Fotó: Bloomberg / Getty Images Hungary
Úgy vélik, az állam most hadat üzen a klasszikus telekocsizásnak is, amelyet a NAV korábban nem büntetett. A telekocsizást a feketén végzett fuvarozástól például az különböztette meg, hogy van-e a sofõrnek valóban dolga a célállomáson, vagy csak az utasok szállítása miatt indult-e útnak. A döntõ tényezõ pedig a bevétel: ha az utasok által fizetett díj valóban csak hozzájárulás az útiköltséghez, akkor az telekocsi; ha annál nagyobb, az haszonszerzõ üzleti tevékenység.
Most viszont látszólag teljesen törvényen kívül helyezik a telekocsizást, nem kell mérlegelni: aki pénzt fogad el az útért és nincs engedélye, az szabálysértõ, és meg kell büntetni.
Az Oszkár alapítója, Prácser Attila szerint viszont nem ez a helyzet. Cikkünkkel kapcsolatban azt írta: a kormány valódi célja nem a telekocsizás ellehetetlenítése, hanem a hatékonyabb ellenõrzés, és a tiszta viszonyok kikényszerítése.
Azt is aláhúzta, hogy a klasszikus telekocsizók nem tartoznak a hivatásosan, profitszerzés célból személyt szállítók közé (akiket a hatóságnak ellenõriznie kell). Az üzletszerûség kitétele egyértelmûen megjelenik a szabályozásban, és az eddigi tapasztalataink alapján a hátósági ellenõrzéseknél mindig az volt a cél, hogy az üzletszerûséget vizsgálják - fogalmazott.
Egyúttal azt is elmondta, egyetért azzal, hogy a szabályozás nem különbözteti meg kellõ egyértelmûséggel a telekocsizást az üzletszerû személyszállítástól, és jó lenne ha külföldi példák alapján nálunk is lenne egy világos határvonal.
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
|