2024. március 28. Csütörtök, Gedeon, Johanna.
 
Drágulni fog az olaj, itt vannak a nyertesek és a vesztesekForrás: index.hu
Utolsó módosítás: 2016-09-29 19:33:02
Címkék: Bihari hírek
Szerdán megszületett a sokak által várt OPEC-megállapodás az olajkitermelés visszafogásáról. Bár elemzõk szerint a látványos bejelentés egyelõre nem több, mint egy elõzetes megállapodás, és a tényleges korlátozásig még sok kemény egyezséget kell megkötni, a piacok már élénken reagálnak a fejleményekre: szerda óta õrület van a tõzsdéken és a nyersanyagpiacokon is, és nagyjából már azt is látni, kik lehetnek a nyertesi és vesztesei a változásnak.

A bejelentésre több mint 5 százalékos pluszban zárt a kõolaj ára szerdán, igaz, csütörtök délelõtt újra csökkenésbe kezdett, mert sok elemzõ szerint még elhamarkodott az öröm. Az olajcégek részvényeinek árfolyama viszont tegnap óta kifejezetten jól teljesít, a Stoxx Europe 600 Indexen belül az olaj- és gázindex 4,9 százalékot ugrott, ami február óta a legmagasabb érték.

Az egyezséggel - már ha létrejön egyáltalán ebben a formában - azonban nem mindenki jár ugyanolyan jól. Az olajkitermelés korlátozásának következményei teljesen másként fognak lecsapódni az államok, a gazdasági szereplõk, következésképpen a különbözõ országok állampolgárai szempontjából.

 

A nyertesek

Eladósodott olajkitermelõ országok: 

Erre a kategóriára a legkézenfekvõbb példa Venezuela, amelynek egyoldalú gazdaságát más tényezõkkel együttmûködve teljesen kicsinálta az alacsony olajár. De említhetnénk Szaúd-Arábiát is, ahol a masszív olajbevételek fedezik az államapparátus fenntartását és szociális büdzsé nagy részét. Az olajárzuhanás következtében a közel-keleti ország mára az elsõ helyet foglalja el eladósodottság szempontjából a világ 20 legnagyobb gazdasága között, ez meg is magyarázza, miért lettek hirtelen engedékenyebbek.

Nem OPEC-tag olajkitermelõ országok:

Az olajországok, amelyek nincsenek benne az alkuban - mint például Oroszország és Mexikó -, abszolút jól járnak: hasznot húznak az ár növekedésébõl, miközben még a kitermelésüket sem kell visszafogniuk. Persze vigyázniuk kell, hogy ne essenek túlzásba, mert az könnyen elmérgesítheti a helyzetet és alááshatja az OPEC-megállapodást is, azzal pedig õk is visszakerülnek az eredeti, nekik sem kedvezõ helyzetbe.

 

Központi bankok:

A közelmúltban több nagy központi bank is erõfeszítéseket teszt, hogy elérjék az inflációs céljukat és kihúzzák a pénzügyi krízisbõl a vergõdõ gazdaságokat. A japán jegybank és az Európai Központi Bank is ezt az utat járja, amelyben jelentõs segítség lehet, ha emelkedik az olajár.

Energiavállalatok:

A nagy energiacégek természetesen profitálnak belõle, ha jobb áron tudják adni a kõolajat. Az ázsiai piacon a China Oilfield Services árfolyama 11 százalékot ugrott tegnap óta és a Petrochina is a legjobb teljesítményét nyújtotta május óta. Európában a BP 4,8 százalékot, a Royal Dutch Shell 4,9 százalékot, a Total pedig 4,4 százalékot nõtt.

Palaolaj-kitermelõk az USA-ban:

A költséges, rétegrepesztéssel kitermelhetõ palaolajbiznisz az olajárcsúcs környékén virágzott, mióta azonban újra olcsó az olaj, nem éri már meg ilyen nagy erõfeszítéseket tenni a bányászathoz. Ennek eredményeképpen az ágazat durván le is hanyatlott, az USA-ban teljes városok néptelenedtek el, amelyek erre tervezték alapozni a jövõjüket. Ha viszont újra felszökik az ár, az üzlet is újra beindulhat.

 

Megújuló energia és elektromos autógyártás:

Ha drágulnak a hagyományos energiahordozók, az lökést adhat a megújuló energia-iparnak is. Az olaj esetében a közlekedés a leginkább érintett a benzinen keresztül, így különösen az elektromos autók gyártását lendítheti fel az olajárboom, de ezen keresztül a nap- és szélenergiás áramtermelésre is hatást gyakorolhat.

 

A vesztesek

Légitársaságok:

A légitársaságok hatalmas hasznot húztak az elmúlt években az alacsony üzemanyagárból, amely még így is költségeik legnagyobb részét tette ki. Ha a költségek csökkennek, olcsóbban lehet adni a jegyeket, és növelni lehet az utasszámot, de a kerozin árának növekedése most véget vethet ennek a trendnek. A jelek már a tõzsdén is mutatkoznak, a Lufthansa 2,9 százalékot, a Ryanair 2,4 százalékot esett.

Autóvezetõk: 

Ha drága az olaj, drága a benzin is, és ez bizony nem örömhír az autózóknak - hacsak nem váltanak elektromos kocsira, amit most már a magyar kormány is egyre inkább támogat.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!