2024. március 29. Péntek, Auguszta.
 
Magyaros e-ügyintézés: kockás füzetben vezetikForrás: hvg.hu
Utolsó módosítás: 2017-02-21 20:09:40
Címkék: Bihari hírek
Leálló Ügyfélkapu, papíron vezetett netes regisztráció, ügyfelektől elzárt csilivili ügyfélhívó. A e-ügyintézés ugyanolyan nehézkes és idegőrlő, mint korábban a papíros.

 

Kisebb roham indult a Kormányablakoknál, sokan szeretnének időben ügyfélkapus regisztrációt szerezni, mert március 15-e után az eddigi papírozás helyett ott tudják majd intézni az adóbevallásukat, amelyet idén már egészen széles körnek a NAV tölt ki.

Mit tesz a modern magyar állampolgár az ügy érdekében? Természetesen előre időpontot foglal az interneten, hogy ne kelljen várakoznia. Mi is ezt tettük, majd amikor elmentünk az ország egyik legfejlettebb településén lévő Kormányablakhoz, döbbenten tapasztaltuk, hogy az elektronikus ügyintézés papíralapra van vezetve, és az előzetes bejelentkezés tökéletesen felesleges, sőt hátrányos.

Így néz ki 2017 Magyarországán az e-ügyintézés a budaörsi Kormányablaknál:

Az ügyfél az interneten lefoglal egy időpontot. A Kormányablak netes foglaló rendszere ott azonnal ad neki egy (virtuális) sorszámot (esetünkben ez a 005 volt), és arra figyelmeztet, hogy: „Kérjük jegyezze meg a sorszámát, az ügyfélhívón ez a sorszám fog megjelenni, ezzel fáradhat az ügyintézőhöz.”

A lefoglalt időpontban azonban a sorszám nem jelenik meg az ügyfélhívón, és nem történik semmi.

Az ügyfélnek ugyanis a helyszínen szólnia kell, hogy neki ide neten foglalt időpontja van. Ekkor elővesznek egy külön papírlapot, amelyre valaki kézzel szépen sorban már előre felírta az aznapra neten előjegyzett ügyfelek nevét az időpontokkal együtt. Az ügyintéző ezen lecsekkolja, hogy tényleg van foglalásunk, majd akkurátusan kihúzza a nevet a papírról.

 

Ezek után sorszámot kell húzni. Igen, annak ellenére, hogy a netes foglalásnál már adtak egy sorszámot, most egy újat is húzni kell.

Sorszámosztó automata természetesen van, gyönyörű is, de a tetejére egy A4-es lapra nagy betűkkel ki van írva, hogy az ügyfelek meg ne próbáljanak hozzáérni. Az nem azért van ott, csak az ügyintéző nyomhatja meg az érintőképernyőt.

Az ügyintéző tehát a kérésünkre rábök a sorszámosztó automatán a megfelelő ikonra, és nyomtat egy újabb sorszámot (esetünkben ez a 3009 volt).

Ezek után az új sorszámot tartalmazó cédulára kézzel még ráírják a neten foglalt másik sorszámot is. Biztos, ami biztos, mert ők sem tudják, hogy a kettő közül melyik fog megjelenni előbb az ügyfélhívón.

 

Esetünkben ez a procedúra annyi időt vett igénybe, hogy egy utánunk, netes foglalás nélkül érkező ügyfél simán beelőzött minket. Vagyis az előzetes bejelentkezés éppenséggel nem meggyorsította, hanem lassította az ügyintézést.

Az ügyfélhívón végül nem a netes, hanem a helyben kiadott sorszám jelent meg, így már be is jutottunk a Kormányablak tényleges ügyintézőjéhez.

Aki sajnos önhibáján kívül nem tudta elintézni a regisztrációnkat, mert az Ügyfélkapu „éppen nem működött”. A szerencsétlen ügyintéző megbecsülni sem tudta, hogy öt perc múlva helyreáll-e a szolgáltatás, vagy akár egész nap is ott rostokolhatunk, akkor sem tudjuk ezt a bonyolult, öt percig sem tartó feladatot megoldani. Neki ugyanis erről semmilyen információja nincs. (A rendszer pár óra múlva már működött, így mi végül sikerrel jártunk, sikerült egy fél napos időtöltéssel elintézni az ötperces ügymenetet.)

A NAV egyébként azt közölte, hogy a kormányzati portál és az Ügyfélkapu nem az ő hibájából állt le hétfőn, de az emiatt késve beérkező bevallásokat elfogadja. Olvasóink tapasztalatai szerint az Ügyfélkapu idén rendszeresen leáll, ami megnehezíti a különböző bevallások határidőre való leadását, a késést ugyanis csak a 4 óránál hosszabb üzemszünet esetén fogadják el. A pár órás rendszeres lefagyások azonban azt jelentik, hogy az ügyfelek (különösen a könyvelők) kénytelenek azzal tölteni a munkaidejük nagy részét, hogy időről időre kénytelenek megnézni, megjavult-e már a rendszer. Ha mondjuk egy nap többször leáll a portál rövidebb időszakokra, az nagyon idegölő tud lenni, hiszen az ügyfélnek meg kell találnia azt az időpontot, amikor működik, különben a késést a NAV nem fogadja el.

A vis major esetek mellett olyan karbantartásokkal is borzolják a kedélyeinket, amelyeket valamiért az éves adóbevallások elé időzítettek, most csütörtökön is lesz például egy ilyen tervezett leállás. Ha minden jól megy, akkor ez négy órán keresztül tart majd.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!