2024. április 23. Kedd, Béla.
 
Kilencvennel is közlekedhetünk majd az egykori halálútonForrás: dehir.hu
Utolsó módosítás: 2017-08-11 10:20:24
Címkék: Bihari hírek
Majdnem negyed századot kellett várni a 471-es út felújítására, melynek átadását fesztivállal ünneplik meg.

Halálútnak is nevezték a Debrecent Mátészalkával összekötő 471-es utat a sok baleset miatt. Kanyargós, keskeny és rossz minőségű volt, ezért a kormány kiemelt beruházássá nyilvánította a 471-es rekonstrukcióját.


Tasó László a Debrecen Televízióban beszélt az út felújításáról

Szabolcs-Szatmár-Bereg megye felől kezdték el felújítani az utat, Hajdú-Biharban tavaly áprilisban kezdődött a munka Hajdúsámson és Nyíradony között. A 16 kilométernyi útszakasz felújítása már befejeződött, a hétvégén pedig kétnapos fesztivállal ünneplik az átadását. A rekonstrukcióra 24 évet kellett várni. Tasó László, a miniszterelnökség államtitkára a Debrecen Televízió Közügy című műsorában többek között azt is elmondta, miért.

Tasó László ezt az ügyet Nyíradony polgármestereként, a térség országgyűlési képviselőjeként és államtitkárként is végigkísérhette, végiglobbizta.

- 1993-ban láthatta ország-világ a Népszabadság hasábjain, hogy a tíz legveszélyesebb másodrendű út között szerepel a 471-es, ezt pedig az ott élők és az arra haladók élőben is tapasztalhatták. A balesetek sokasága is visszaigazolta ezt a tényt: az elmúlt húsz évben több mint ötven haláleset történt, sokan pedig súlyos, maradandó sérüléseket szenvedtek – emlékezett vissza Tasó László egy 24 évvel ezelőtti statisztikai jelentésre.

Az államtitkár szerint hazánk összes régiójának alapvető joga, hogy „az ilyen jelentőségű főutakat karban kell tartani, fel kell újítani”. Hosszadalmas „kálvária” után végre megkezdődött ez a folyamat, melynek egy üteme jelenleg is zajlik, három pedig még hátravan. Ezek átadásával végre egy korszerű és kevésbé veszélyes úton közlekedhetünk.


Ütemterv szerint haladnak

- Ettől még sajnos lesznek balesetek, és természetesen lenne még mit javítani, de joggal ünnepelhetjük meg azokat, akik ezért megdolgoztak. Láttam az embereket az elmúlt hetekben, hónapokban a 40 fokos melegben 250 fokos aszfaltot teríteni, láttam a verejtékhegyeket – mondta Tasó László, majd hozzátette, hogy bosszúság és elégedetlenség is végigkísérte a felújítás menetét, mostanra azonban már csillapodtak a kedélyek.

Az államtitkár úgy véli, hogy nem csupán azok számára óriási jelentőségű ez a felújítás, akik nap mint nap arra közlekednek, hanem azoknak is, akik csak egyszer mennek végig az úton. „Olyan ívkorrekciókat hajtottak végre a beruházás során, amelyek révén 90 km/órás sebességgel haladhatunk, illetve olyan pályaszerkezetet építettek, amely gyakorlatilag gyorsforgalmi paraméterű.”

Tasó László arról is beszámolt, hogy Nyíradonytól meglehetősen megnő a forgalom, mivel a Mátészalka felől érkezőkhöz csatlakoznak a Balkány, Nyíracsád, Nyírlugos, Nyírbéltek felől érkező járművek is. Nyíradony egyfajta „csatlakozási csomópont”, így fontos volt a körforgalom kialakítása, amely sokkal biztonságosabbá teszi a közlekedést. A polgármester olyan adatokat is megosztott, miszerint Nyíradonyig alkalmanként 6-7 ezer járművet számlálnak, Hajdúsámsont elhagyva ez a szám már 14 ezerhez közelít, Debrecent elérve 17 ezerre, a Kassai útig pedig már 20 ezerre növekszik. Ezek az értékek is bizonyítják, hogy Magyarországon a 471-es a legforgalmasabb főutak közé tartozik.

Tasó László kálváriaként említette azt a hosszú utat, amelyet a tervektől a megvalósításig jártak be. Már 1994-ben, a polgármesteri választásra készülve is kiemelt ügyként kezelte a 471-es út állapotát. Három évvel később az érintett települések polgármesterei szövetséget kötöttek annak érdekében, hogy felújítsák a főutat. Horn Gyula akkori miniszterelnökhöz fordultak segítségért, majd elindult egy folyamat, 1999-ben már tanulmánytervük is, azonban 2002-ig nem sok változás történt. A kormányváltást követően bíztak abban, hogy Magyarország is csatlakozni fog a közösséghez és pályázhatnak az uniós forrásokra. A 2007-2013-as programtervek között szerepelt ugyan az út felújítása, viszont „a 2007-ben hatályba lépő útprogramból törölték”. Számos levelet írtak az illetékeseknek, ez azonban nem bizonyult hatásosnak, így 2008-ban demonstrációt szerveztek, „amely világossá tette, hogy elég volt ebből”. A hazai forrásból megvalósuló tervezetek listájára 2014-ben került fel a 471-es főút felújítása.

- Egy olyan biztonságos útszakasz épül meg, amely valóban egy kalkulált, magasabb forgalomban is biztonságos közlekedési feltételt jelenthet. A komoly beruházás alatt nem csupán a csomópontokat építettük és építjük át, hanem kerékpárutakat is, illetve a csapadékvíz-elvezetést is megoldottuk, buszöblöket helyeztünk át, új várókat alakítottunk ki, valamint több helyen is megújult a közvilágítás – osztotta meg a beruházás részleteit Tasó László, majd hozzátette, hogy a sámsoni elkerülő útszakasz építése jelenleg folyamatban van, várhatóan májusra fejeződik be.

Kora tavasszal a sámsonkerti csomóponttól a Debrecen tábláig tartó út megépítése kezdődik el, amely kétszer két sávos kapacitásbővítést és fizikai – szalagkorlátos – elválasztást jelent. Fontos szempont, hogy a Hajdúsámsontól felgyülemlő forgalmat képes lesz elvezetni ez az útszakasz, ezt követően térnek át Debrecen területére. Két részletben végzik el a munkálatokat, mire elérnek a Kassai úti csatlakozáshoz 2021 végére. A belterületi szakasz megépítése rendkívül nehéz feladat, azonban mintegy négy év múlva már a teljesen felújított útszakaszon közlekedhetünk.

Az eddig elkészült szakasz átadását meglehetősen nagyszabású fesztivál kíséri, az államtitkár pedig hangsúlyozta, hogy nem saját magukat ünneplik, hanem azok tiszteletére szervezték meg, akik hónapokon át dolgoztak és sokat tettek az út felújítása érdekében.

- Azzal, hogy a 471-est felújítjuk, számítunk arra, hogy visszatérnek, hazajárnak majd a fiatalok. Igazából örömünnep, hogy elértünk idáig, és egyúttal erőgyűjtés is, mivel megyünk tovább egészen a Kassai úti csomópontig – mondta el az államtitkár.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!