2024. április 19. Péntek, Emma.
 
Utak, sztráda, lehajtó: ez az év is az útépítéseké lesz a megyébenForrás: haon.hu
Utolsó módosítás: 2019-04-24 20:50:02
Címkék: Bihari hírek
Hajdú-Bihar – A lendület a következőkben sem hagy alább.

A határidőknek megfelelően zajlik az M4-es autópálya II. szakaszának építése  - Fotó: Kovács Péter

 

Az idén megépül az M4-es autópálya Berettyóújfalu és az országhatár között; megújul számos mellékút; hozzákezdtek a 48-as főút teljes szakaszának korszerűsítéséhez; előkészítés alatt az M35-ös görbeházi lehajtója, kapcsolatot teremtve ezzel a Budapest felé vezető oldalnak az M3-as irányába – mindez a Nemzeti Infrastuktúra Fejlesztő Zrt. (NIF), valamint a megye megkérdezett országgyűlési képviselői tájékoztatásából derül ki.

Az M4 autópálya Berettyóújfalu-országhatár közötti szakasz II. ütemének munkálatai a tervezett ütemezés szerint haladnak, és várhatóan 2020. január végére befejeződnek. Jelenleg anyagbeszállítás, szerkezeti cölöpözés, alaptest- és pillérépítés, műtárgyak acél felszerkezet gyártása, helyszínre szállítása és összeszerelése, töltésalapozás és töltésépítés, átereszépítés, kereszt- és hosszcsatorna építése, valamint a pályaszerkezeti réteg építése zajlik – válaszolta kérdésünkre a NIF, hozzátéve, hogy a komplex határátkelőhely mindkét oldalon 10–10 ki-és belépő ellenőrző sávval (4-4 sáv a személygépjárműveknek, 2 sáv a buszoknak) az M4 autópályával egy időben valósul meg.

 

Ha most nem, akkor csak nagyon soká


Vitányi István, a térség országgyűlési képviselője az M4-es autópályához kapcsolódó útépítésről is tájékoztatott. Mégpedig a sztráda országhatár metszéspontja előtti kiindulóponttal az ártándi közúti határátkelőhelyig tartó 2×1 sávos, néhány kilométer hosszú út szükségességéről. Ezt az állatokat szállító kamionok számára építik, ugyanis az ilyen szállítmánnyal közlekedő teherjárművek a sztráda határátkelőjét nem használhatják majd.

 

Fotó: Kovács Péter

– Giricz Béla Lászlóné, Görbeháza polgármesterével közösen kértük, mindenképpen csinálják meg a görbeházai lehajtót az M35-ös autópályáról, ezzel meglenne a kapcsolat a sztráda Debrecenből Budapest felé vezető szakaszának az M3-asra, tehát Nyíregyháza felé az áthajtásra. Kérésünkre azt a visszajelzést kaptuk, hogy meg fogják vizsgálni, és megtervezik a lehajtót – ezt mát Tiba István országgyűlési képviselő válaszolta a Napló kérdésére, hogy hogyan áll most a lehajtó építése, annak előkészítése. – Szerintem ha most nem készül el, akkor csak nagyon soká lesz meg. Mindenképpen azon vagyunk, hogy megépüljön a görbeházai lehajtó, a településnek ez nagyon fontos lenne. Döntésről, a tervezésről időpontjáról nem lehet tudni. Ha a tervezés megvan, onnantól kezdve már biztos a megvalósulás – fogalmazott Tiba István.

A lehajtóról érdeklődve Hideg András, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) kommunikációs igazgatója azt válaszolta a Napló kérdésére, hogy a társaság tavaly áprilisban kapott elrendelést a csomópont hiányzó ágainak megvalósítására. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium 2018 nyarán egy olyan elvi lehetőség megvizsgálását írta elő, amellyel a csomóponton keresztül közvetlen kapcsolat biztosítható Görbeháza település számára a gyorsforgalmi hálózathoz. A beruházás megvalósításának időzítése a felülvizsgálat eredményétől és az ezt követő esetleges újabb tervezési feladatok elvégzésének időigényétől függ. Az M3-M35 megtervezett csomóponti ágak csonkjait a korábbi beruházás során már kiépítették annak érdekében, hogy az autópályák forgalma a későbbi építés ideje alatt is zavartalan legyen.

 

Fókuszban a 48-as főút

– A Debrecenből Nyírábrány közúti határátkelőig tartó 48-as főút burkolatmegerősítő és korszerűsítő munkálatai már megkezdődtek. Jelenleg Vámospércs belterületén dolgoznak. Április 24-én letesszük a Vámospércs határát jelző táblától a Debrecent jelző tábláig tartó főútszakasz felújításának alapkövét, a beruházás pedig több szakaszra bontva épül majd meg – válaszolta a Napló kérdésére Tasó László országgyűlési képviselő, majd a 48-as debreceni részének felújítására tért át: – Kéréssel fordultam Palkovics László fejlesztési és innovációs miniszterhez a megyeszékhelyi útszakasz tervezésének felgyorsítása miatt. 2021 őszén kezdődhet a munka, és 2024-ben fejeződne be. Önálló képviselői indítványban is kérem majd, hogy a jövő évi költségvetésben különítsék el a 48-as főút debreceni szakasza korszerűsítés tervezésének költségét. A beruházáshoz szükséges területszerzés nehéz lesz, tekintve, hogy viszonylag szűk az utca.

Az országgyűlési képviselő azt is elmondta, hogy a debreceni szakasz tervezésével, valamint építésével egy időben el kell kezdeni a nyírábrányi határátkelőterminál tervezését, illetve kivitelezését is. Előtte azonban meg kell egyezni a román felekkel.

A 48-as főút Debrecen-Nyírábrány, országhatár szakasz fejlesztése keretében két vállalkozási szerződést kötött meg a NIF. Mégpedig a főút Debrecen külterületi, Vámospércs külterületi és Nyírábrány külterületi szakaszainak építési engedélyköteles munkáiról, míg a másik a Vámospércs belterületi szakaszának nem építési engedély köteles építési munkáit tartalmazza – tájékoztatott Hideg András. Az engedélyköteles szakaszon előkészítési munkák, fakivágás, cserjeirtás, feltárás folyik. A nem engedélyköteles szakaszon a kivitelező megkezdte a teljes pályaszerkezetcserét. A Vámospércs belterületi szakasz tervezett befejezési határideje 2019 szeptember vége, a teljes külterületi szakaszok tervezett befejezési határideje 2021. március 31. A kormány határozatával biztosította a forrást. A fejlesztés teljes pályaszerkezetcserével jár, így a kivitelezés alatt félpályás forgalomkorlátozásokra kell számítani. A teljes szakaszon egyszerre összesen 5-7 helyen, egyenként 500-700 méter hosszúságban lezárják az egyik sávot, ott jelzőlámpa irányítja majd a forgalmat. A főút teljes hosszán sebességkorlátozás várható.

 

Megyeszerte lesz aszfaltozás

– A Magyar Falu Programban megújul az Újszentmargita és a tiszacsegei elágazás közötti szakasz, valamint a Balmazújváros és Hajdúböszörményi közötti út, ami már szinte „foltút”, annyiszor javítgatták. Nem faluprogramos újítás a választókörzet útjaiban a 33-as főút négysávosítása Debrecentől a Látóképi csárdáig, majd tovább haladva Balmazújvárosig a teljes útszakasz új burkolatot kap. A Balmazújváros és Tiszacsege közötti úton a kishortobágyi csárda utáni szakaszt is rendbe teszik – válaszolta kérdésünkre Tiba István.

Tasó László elmondta: befejeződik a Bagamér-Vámospércs út korszerűsítése és megújul a Bagamér-Álmosd közötti, valamint a budaábrányi útszakasz is. A Nyírábrány és Fülöp közötti út 2022-re kap új aszfaltréteget. Nem faluprogramos a Hajdúsámson és Hajdúhadház közötti út felújítása.

Vitányi István is jelentős útépítésekről beszélt a Magyar Falu Programban. – Nagyrábé, valamint Bakonszeg teljes átkelési szakasza, a Derecske-Konyár út kap új burkolatot. Nem faluprogramos a Berettyóújfalu belterületén 47-es főút Berettyó-hídtól a város déli részén lévő körforgalomig terjedő szakasz aszfaltozása.

Bodó Sándor, az 5. számú választási körzet országgyűlési képviselőjétől megtudtuk, hogy a 42-es főút Bárándi átkelési szakasza, valamint a Püspökladány-Szeghalom út Sárrétudvari előtti része kap új burkolatot. De lesznek útépítések Újszentmargita, Földes, Hajdúszovát, Egyek és Püspökladány környékén, valamint néhány helyen belterületen is.

– Kovács Zsolt –

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!