Utolsó módosítás: 2019-05-03 06:29:15 |
|
Letették az új gumibitumen üzem alapkövét Zalaegerszegen, a Zalai Finomító területén. A 3 milliárd forintos beruházás 75 százalékát a Mol saját forrásból biztosítja, 25 százalékát pedig állami támogatásból, a Nagyvállalati Beruházási Támogatási Program keretében finanszírozza. Varga Mihály a beruházás alapkőletételén azt hangsúlyozta, hogy meg kell őrizni a magyar gazdaság válságállóságát, aminek egyik biztosítéka maga a Mol, illetve a vállalat beruházása, amelyhez a kormány 750 millió forintot biztosított. A gumibitumen üzem várhatóan a 2020-as útépítési szezonban, évi 20 ezer tonna kapacitással már termelni fog. A Mol-gumibitumennel nagyobb terhelhetőségű, kisebb fenntartási költségű és tartósabb aszfaltutak építhetők. A tartósságot jól mutatja, hogy a gumibitumennel készült utakon még nem képződött kátyú, pedig a legrégebbi, kísérleti útszakasz 15 éves.
A környezetbarát technológiával készülő és kiemelkedő eredményeket mutató gumibitumen elsősorban a hazai piacra készül, és az útépítésben hasznosítják. A szabadalmaztatott technológia a hazai olajtársaság és a Pannon Egyetem szakembereinek közös sikere.
A Mol új beruházásának átadóján a fotón balról jobbra: Balaicz Zoltán polgármester, Vígh László, a térség fideszes országgyűlési képviselője, Hernádi Zsolt, a Mol-csoport elnök-vezérigazgatója, Varga Mihály pénzügyminiszter és Eichinger Attila, az üzem vezetőjeForrás: MTI/Kovács Tamás
A 3 milliárd forintos beruházásban épülő új üzem a gumibitumen gyártásához évi 3 ezer tonna gumiőrleményt használ fel, ami mintegy félmillió használt gumiabroncs újrahasznosításához járul hozzá. Ez a mennyiség az évente keletkező hazai gumiabroncs-hulladék 8-10 százaléka. Az éves szinten legyártott 20 ezer tonna gumibitumen 200 km 2x1 sávos új főút megépítését vagy 600 km 2x1 sávos út felső rétegének felújítását teszi lehetővé.
A gumibitumen olyan szabadalmazott technológiánk, amelyet egyedül mi tudunk a kelet-közép-európai régióban - mondta Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója. Majd hozzátette: számítások szerint a gumibitumen 30 éves életciklusra vetített költsége akár 30 százalékkal alacsonyabb lehet, ez a megtakarítás a gumibitumen széleskörű alkalmazásának nemzetgazdasági jelentőségére is rámutat. Ráadásul ezzel a környezeti lábnyomot is csökkentik, és csöndesebb, kátyúmentes utakon autózhatunk Magyarországon.
Hernádi Zsolt, a Mol-csoport elnök-vezérigazgatója a Mol új gumibitumen-üzemének alapkőletételén a társaság zalaegerszegi finomítójábanForrás: MTI/Kovács Tamás
Eredményes a Nagyvállalati Beruházási Támogatási Program, amelynek eredményeként már 160 milliárd forintnyi fejlesztés valósult meg Magyarországon - jelentette ki Varga Mihály.
A zalai régióban több mint 80 évre nyúlik vissza a Mol szénhidrogén-termelési, és több mint 65 évre a finomítási tevékenysége. A Zalai Finomítóban 2012-ben avatták fel a ma is működő, évi 5 ezer tonna kapacitású gumibitumen üzemet.
Az elmúlt hat évben 60 km útszakasz épült vagy újult meg Magyarországon ennek az építőanyagnak a felhasználásával, ez mintegy 150 ezer darab elhasznált gépkocsi-gumiabroncsból származó gumiőrlemény hasznosítását jelenti.
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
|