2024. március 29. Péntek, Auguszta.
 
Autózás mínuszokbanForrás: origo
Utolsó módosítás: 2008-11-19 09:24:12
  Hétvégére megérkezik a tél: itt a megfelelõ pillanat, hogy gondos autósként még idõben felkészüljünk a megváltozó körülményekre. Az autó téli felkészítése nem merül ki annyiban, hogy a gumikat télire, a hûtõfolyadékot pedig fagyállóra cseréljük. Rengeteg apróságra érdemes odafigyelni - ehhez nyújtunk egy kis segítséget.

Reggelente már fagypont környékén alakul a hõmérséklet, de még mindig sokan nem gondoskodtak autójuk téli felkészítésérõl. Nem sok idejük van, hiszen az idõjárás elõrejelzések szerint hétvégére megérkezik a tél. Érdemes tehát átvenni, hogy mikre kell odafigyelni.

Ahhoz, hogy a szeretett autónk ne menjen napok alatt tönkre.

A legfontosabb a fagyálló beszerzése, ami nem csak a hûtõvízbe kell, hanem az ablakmosóba is. A különbözõ rendszerek mûködése szempontjából nagyon fontos, hogy az autó hûtõrendszerét legalább -25 fokos dermedéspontú fagyálló folyadékkal töltsük fel - ha tudjuk, hogy még hidegebb helyekre utazunk télen, akkor még alacsonyabb legyen a fagyáspont -, és az ablakmosó tartályába is körülbelül ugyanilyen hõmérsékletig fagytûrõ ablakmosó-folyadék kerüljön. Érdemes lecserélni a hûtõvizet, mert ezzel a rendszert is tisztítjuk, de ha mégsem cserélünk, akkor az utántöltés után érdemes a fagyáspontot megméretni (ezt akár egy benzinkútnál is megteszik nekünk). Itt azonban nem ér véget a felkészítés, sõt igazából itt kezdõdik.

Ha már az ablakmosónál tartottunk, arra is oda kell figyelni, hogy az ablaktörlõ lapátok jó állapotúak legyenek, hiszen télen sokkal többet utazunk ködös, nyálkás, nedves idõben, tehát többet lesz koszos a szélvédõ, amikor már nem mindegy, hogy hogyan töröl. Az ablakmosó folyadékból is érdemes a teljes mennyiséget leengedni, és helyére bekevert fagyálló ablakmosót tölteni, így biztosak lehetünk a megfelelõ fagyáspontban. A csere után érdemes a rendszert pár másodpercig mûködtetni, hogy a csövekben lévõ folyadék is a fagyállóra cserélõdjön.

Az ablakmosóból is érdemes plusz készletet tartani az autóban, sõt még néhány eszköz cipelése is ajánlatos. Ilyen például a kis seprû, a jégkaparó, amivel ugye a havat, jeget lehet eltávolítani az autóról. Ebbõl nem árt, ha hosszú nyelût veszünk, hiszen akkor kaparás közben nem hullik a kezünkre a rengeteg jég, hó. Kell egy kis jégoldó, vontatókötél, extrém nagy hó esetére hólánc. A hóláncot a megvétel után mindenképpen vizsgáljuk meg, és próbáljuk ki, fel tudjuk-e szerelni az autóra. Ez azért fontos, hogy ne zord idõjárási körülmények között kelljen kísérletezni, hogyan kell ezt a fontos kiegészítõt feltenni a kerekekre.

Ha nem akarjuk, hogy a kezünk lefagyjon, érdemes csak erre a tisztítási, szerelési célra egy kesztyût is rendszeresíteni télre az autóba. Békés környéken, ahol nem divat letörni az ablaktörlõlapátokat, célszerû éjszakára felhajtani õket, így megelõzve odafagyásukat és károsodásukat. Az említett felszerelések kapcsán fontos megjegyezni a csomagtartóba pakolt eszközök rögzítését - ahogy erre már kitértünk. Praktikus tanács az is, hogy a zároldót ne a csomagtartóban tartsuk, hanem a zsebünkben, hiszen ha szükség van rá, akkor a raktérbõl nem tudjuk kiszabadítani.

 

Amint beköszönt a tél, motoros szempontból is nehéz idõszak kezdõdik, hiszen lassan alkalmatlanná válik a terep a motorozásra. Persze a futárok még ilyenkor is dolgoznak, de egyre kevesebb örömük van benne. A hobbi motoros számára azonban nem ér véget azzal a szezon, hogy meglátja az elsõ havazást, hiszen a gondos tulajdonos gondol kedvencére is. Nem mindegy, hogy a szezon végén hogyan tesszük el arra a pár hónap pihenõre a szeretett motorunkat. A legfõbb szabály, hogy teletankolva, letisztítva, a kellõ helyeken beolajozva tegyük el a motort, az akkumulátort pedig ki kell szerelni.

 

A tél beállta elõtt ellenõriztessük az akkumulátor állapotát, mert az alacsony hõmérséklet káros hatással van a teljesítményére. A nyáron még tökéletesen mûködõ akkumulátor nem biztos, hogy télen is így problémamentes. Ilyenkor az fokozott igénybevételnek van kitéve, hiszen az utastér fûtése, a hátsó szélvédõ páramentesítése, a ködlámpa használata vagy az éjszakai fagytól dermedt motor indítása komoly megterhelést jelent. Egy ma kapható átlagos akkumulátor már nem igényel törõdést, nem kell a folyadékot utánatölteni, de 3-4 év után biztosan jelentõsen veszít a teljesítményébõl, tehát egy ilyen korú akkumulátort már tél elõtt is érdemes cserélni. Az akkumulátor állapotának felméréséhez érdemes szakszervizbe látogatni, a szimpla feszültségmérés nem ad teljes képet az állapotáról.

Az akkumulátorhoz kapcsolódóan az elektromos rendszerre is érdemes figyelmet szentelni, arra is nagyobb feladat hárul. Az izzókat ellenõrizni kell, de talán még ennél is fontosabb, hogy maga az armatúra ne legyen sérült, hiszen a beszivárgó víz komoly pusztítást végezhet. Mindig legyen nálunk tartalékizzó, és nem árt, ha már elõre begyakoroljuk, hogyan lehet gyorsan cserélni (amelyik autón egyáltalán lehet házilag). Abba is érdemes belegondolni, hogy a fényszórók sokkal elõbbre, a talajhoz közelebb helyezkednek el, ezért jobban szennyezõdnek. Ez jelentõs fényerõ-veszteséget is okozhat, ezért egy nedves, koszos napon gyakran álljunk meg, és tisztítsuk le a lámpaburákat.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!