2024. március 28. Csütörtök, Gedeon, Johanna.
 
Csütörtökön sem ér véget a vasutassztrájkForrás: origo
Utolsó módosítás: 2008-12-18 13:54:43
Csütörtökön is folytatódik a vasutasok sztrájkja, mert a szakszervezet megint nem tudott megegyezni a MÁV képviselõivel. A Déli pályaudvar ismét mûködik, miután a nappalos mûszakváltás után némileg javult a vasúti közlekedés. Szegeden, Pécsen és több más városban viszont teljesen bizonytalanul járnak a vonatok. A MÁV-nak a sztrájk napi százmilliós veszteséget okoz.

Csütörtök reggel sem tudott megegyezni egymással a MÁV és a sztrájkoló Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ), ezért a munkabeszüntetés folytatódik. Legközelebb csütörtök este ülnek tárgyalóasztalhoz, ekkor többek között a MÁV új javaslatáról lesz szó, mely szerint a sztrájk idején a vonatok húsz százaléka járna, legalább részben kiszámítható idõközönként.

A javaslatot a VDSZSZ szakértõi jelenleg tanulmányozzák, ám elfogadására Gaskó István, a VDSZSZ elnöke szerint kicsi az esély. A sztrájkolók körében Gaskó szerint egyre nõ az elszántság arra, hogy a munkabeszüntetés megállapodásig tartson, viszont azt ígérik, a karácsonyi vasúti közlekedés zavartalan lesz.

A MÁV-START 1270 munkavállalója közül 329-en sztrájkolnak csütörtök nappal, 941-en dolgoznak. A MÁV Zrt pályavasúti területén, a forgalomirányítást végzõ 2502 vasutas közül csupán 59-en nem vették fel a munkát, így 2443-an dolgoznak - közölte Kavalecz Imre, a MÁV sajtófõnöke.

A MÁV szerint a nappalos mûszakváltás után javult a vasúti közlekedés, a Déli pályaudvar ismét mûködik, és - Kavalecz imre sajtófõnök közleménye szerint - "Keleti és a Nyugati pályaudvar is mûködhet". Rákosrendezõn sztrájkolnak, ezért az esztergomi vonatok Angyalföldet, a váci vonatok Rákospalota-Újpestet használhatják. A Budapest-Gödöllõ-Hatvan és a Budapest-Újszász-Szolnok vonal mûködik, eddig hét vonat érkezett Szolnokról. A ceglédi vonatok a Nyugati pályaudvarra érkeznek.

Vidéki helyzet

A miskolci Tiszai pályaudvar egyetlen vágánya mûködik, Hidasnémeti felé egyáltalán nem járnak a vonatok. Debrecen és Nyíregyháza környékén sem jut el minden vonat a végállomására. Szombathelyen nem járnak vonatok, az utasokat autóbuszokkal viszik a mûködõ állomásokra, többek között Acsádra. Szombathelyrõl Kõszegre egyáltalán nem lehet vonattal eljutni.

Szegeden leállt a vonatközlekedés, mert a forgalmi szolgálattevõ és két váltókezelõ is sztrájkol. Ehelyett a szegedi utasokat autóbusszal viszik el Kiskundorozsmáig, ahonnan már el lehet jutni vonattal a fõvárosba. Békéscsaba és Szeged között a szegedi pályaudvar helyett Szeged-Rókus állomásig jutnak el a vonatok. Onnan az utasok a városi tömegközlekedést vehetik igénybe - áll a MÁV közleményében. Továbbra sem járnak a vonatok a Kisszénás-Kondoros, a Mezõhegyes - Battonya, a Mezõhegyes-Orosháza-Mezõtúr és Szeged - Szabadka közötti vonalon.

Zalaegerszegen a nappali mûszakban az átmenõ forgalom biztosított, a forgalmi szolgálatra jelentkezõ munkatársak közül mindenki felvette a munkát - közölte a MÁV. Itt csak a jegyvizsgálók korlátozhatják a közlekedést. Celldömölk állomása újra mûködik, de az itteni jegyvizsgálók kilencven százaléka sztrájkol.Veszprém hasonló helyzetben van.

Nagykanizsa és Székesfehérvár között járnak a vonatok, Kaposvár és Fonyód, Somogyszob és Balatonszentgyörgy, Somogyszob és Nagyatád között viszont nem. Budapest és Pécs, Pécs és a város környéke között bizonytalan a vonatközlekedés a kalauzok sztrájkja miatt. Személyvonatok csak idõnként járnak Pusztaszabolcs és Pécs között. Dombóvár és Kaposvár között egyáltalán nem járnak a vonatok.

A MÁV-START Zrt. honlapján az utazni készülõk folyamatosan követhetik az aktuális vasúti közlekedés helyzetét. Az oldal sárga színnel kiemelt "Sztrájk percrõl-percre" rovatában rendszeresen frissítik a személyszállító vonatok indulására vagy kimaradására vonatkozó információkat.

Február óta idõnként kiújul a sztrájk

A VDSZSZ december 14-én éjféltõl folytatja a februárban megkezdett, és már többször felfüggesztett sztrájkot. A szakszervezet 2008. február 1-jén hirdette meg határozatlan idejû, úgynevezett gördülõsztrájkját, amely bármikor felfüggeszthetõ és újraindítható. Azóta február 1-jén, február 4-7. között, február 25-én, április 7-én, valamint július 15-én sztrájkoltak.

A VDSZSZ  egyik fõ követelése, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételébõl, ami a 102,5 milliárd forintból 8 milliárd forintot tenne ki.  A szakszervezet továbbá - a megajánlott 6,9 százalékos bérfejlesztés mellett - 10 százalékos többlet-bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV-Gépészet Zrt. munkavállalóinak. Utóbb ez kiegészült a december 14-én életbe lépett új menetrend visszavonásával, mivel az szerintük ellehetetleníti a személyszállítást.

A MÁV-társaságok jogszerûtlennek és közgazdaságilag megalapozatlannak tartják a VDSZSZ követelését. A MÁV Zrt. álláspontja szerint a privatizációs törvény nem teszi lehetõvé a más társaságokban dolgozók számára a kedvezményes tulajdonszerzést, így azt csak a MÁV Cargo dolgozóinak ajánlották fel a részvények 5 százaléka erejéig.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!