2020. augusztus 14. Péntek, Marcell.
 
Drágább lesz autózni jövõreForrás: origo.hu
Utolsó módosítás: 2011-10-21 12:01:53
Pár ezer, de akár pár tízezer forintot is bukhatnak jövõre az autótulajdonosok az új adószabályok miatt. A baleseti adó mindenkit érint, a cégautóadó is sok vállalatnak fáj majd, de emelkedik jövõre a regadó és az átírás is. A legrosszabbul az új hibrid autót vásárlók járnak.

A kormány a feszített költségvetési helyzetben részben az autósokon próbál több pénz bevasalni jövõre. A költségvetési terv szerint az autófenntartókat és -vásárlókat érintõ adóterhekbõl várt bevétel az ideinél 40 milliárd forinttal magasabb lesz, mint idén.

Minden autóst érint a baleseti adó bevezetése, ami várhatóan harminc százalékkal vagy azt megközelítõ értékkel növeli az eddig kötelezõ biztosítási díjat. Ez például egy Skoda Octavia esetben évi plusz 3, de akár plusz 22 ezer forintot is jelenthet. Évente plusz 48 ezer forintos cégautóadó sújtja azokat a vállalatokat, akik Octaviát tartanak. Az új autó vétele és az átírás is drágul a legtöbb esetben, az elõbbivel különösen a hibrid autót vásárlók járnak rosszul, õk 2012-tõl 380 ezer forintos regisztrációt fizetnek az államnak.

Cégautóadó

A cégautóból 46 milliárd forintra számít jövõre a kormány, ami 17,9 milliárd forintos, 64 százalékos emelkedés az idei tervhez képest. A cégautóadóra vonatkozó rendelkezés az adóteher esetleges emelkedése mellett azért is érinti érzékenyen a cégeket, mert az adót egy összegben év elején kell befizetni.

A cégautóadó idén az 1600 köbcentisnél kisebb motorral szerelt autóknál havi 7 ezer forint volt, egyéb autókra pedig 15 ezer forintot kellett fizetni havonta. A 6-10 környezetvédelmi besorolású, 1,4 vagy 1,6 literes motorral szerelt Skoda Octaviák esetében a havi 7 ezer forintos adó 14 ezer forintra emelkedik.

Cégautóadó (forint, havonta)

Motorteljesítmény (kW)

0-4-es környezetvédelmi osztály

6-10 osztály

5-ös, 14-15-ös osztály

0-50 16 500 8800 7700
51-90 22 000 11 000 8800
91-120 33 000 22 000 11 000
121-tõl 44 000 33 000 22 000


A tízezer cégautót kezelõ cég, a LeasePlan a portfóliójában többnyire 4-5 éves idõszakra bérelt, többségében Euro-3-asnál jobb környezetvédelmi besorolású autók találhatóak. A cég arra számít, hogy az általa kezelt autók ötöde után kell majd a jövõben kevesebb cégautóadót fizetni, mint idén, de az autók négyötödénél emelkedik az adóteher. Az átlagos cégautóadó körülbelül 10 ezer forintról 13 ezer forint fölé emelkedik a LeasePlan szerint.

Átírási illeték

Az illetékekbõl jövõre 102,5 milliárd forintos bevételre számít a költségvetés, ez 14 milliárddal haladja meg az idei tervet. Ezen belül a költségvetési terv a gépjármûvek adásvételénél fizetendõ átírási illetékekbõl az ideinél 6,5 milliárd forinttal nagyobb bevétellel számol.

Hasonlóan a cégautóadónál az átírási illeték jövõre nem a motor méretétõl, hanem az autó teljesítményétõl függ majd. Egy - három évnél fiatalabb - 1,4-es vagy 1,6-os Skoda Octavia átírása idén - a köbcentinként fizetendõ 18 forintos illeték szerint - 25-28,7 ezer forintba került. Jövõre a gyengébb teljesítményû modell átírásáért 35,4, az erõsebbéért 54 ezer forintot kell fizetni (attól függõen, hogy 59 vagy 90 kilowattos modellrõl van szó), az 1,6 literes autó átírása 45 ezer forint lesz.

Jármû kora

Teljesítmény (kw)

0-3 év

4-8 év

8 évnél idõsebb

0-40

0-24 ezer forint

0-19,2 ezer forint

0-12 ezer forint

41-80

29,5-57,6 ezer forint

24-48 ezer forint

19,7-38,4 ezer forint

81-120

72,9-108 ezer forint

58,3-86,4 ezer forint

48,6-72 ezer forint

120 felett

minimum 144 ezer forint

minimum 108 ezer forint

minimum 86,4 ezer forint

Baleseti adó

A parlamentnek benyújtott adócsomag szerint jövõre életbe lép az úgynevezett baleseti adó, amely a kötelezõ felelõsségbiztosítási díjra vetítve 30 százalékos lesz. A Biztosítás.hu alkuszcég szerint a motorok esetében 0,9-2,8, a személyautóknál körülbelül 7,2, a kishaszon- és tehergépjármûveknél 20-40, a vontatóknál 80-120 ezer forintos tételt jelenthet évente a kötelezõ biztosítás díján felül.

A biztosítók még nem tették közzé a jövõ évi díjaikat, ezért egyelõre nem lehet pontosan megmondani, hogy mennyivel emelkedik az egyes autók díjterhelése az adó miatt. Az alkuszcég becslése szerint az átlagos díjcsökkenés 5 százalékos lehet, ami valamelyest mérsékli a baleseti adó miatti többletet. Az Octavia kötelezõje a Biztosítás.hu kalkulátora szerint - harmincöt éves budapesti vagy vidéki kisvárosban élõ férfi tulajdonos esetén - évi 15-73 ezer forint lenne, ez az összeg emelkedhet 20-30 százalékos mértékben, ami 3-22 ezer forintos többletet is jelenthet.

Regisztrációs adó

A költségvetési tervezet szerint a kormány jövõre 39 milliárd forintos bevételre számít a regisztrációs adóból, ami több mint 20 százalékkal haladja meg a 32,3 milliárdos idei elõirányzatot.

A regadó mértéke jelenleg A regadó mértéke a javaslat szerint Változás

1101-1400, illetve 1301-1500 köbcentis benzin- vagy dízelmotor és 11-esnél jobb környezetvédelmi besorolás (Euro-V. - Euro-VI.)

361 ezer forint

350 ezer forint

-3%

1101-1400, illetve 1301-1500 köbcentis benzin- vagy dízelmotor, 9-11 közötti jobb környezetvédelmi besorolás (Euro-IV.)

361 ezer forint

400 ezer forint

+11%

1101-1400, illetve 1301-1500 köbcentis benzin- vagy dízelmotor, 6-8 közötti környezetvédelmi besorolás (Euro-IV.)

542 ezer forint

700 ezer forint

+29%


A modernebb motorral felszerelt, Euro-V-ös normát teljesítõ, 1,4-1,5 liternél kisebb motorral hajtott Octaviák regisztrációs adója minimálisan csökken, míg az ennél nagyobb motorral szerelt modelleké 22 ezer forinttal emelkedik.

A regadó mértéke jelenleg A regadó mértéke a javaslat szerint Változás

1401-1600, illetve 1501-1700 köbcentis benzin- vagy dízelmotor és 11-esnél jobb környezetvédelmi besorolás (Euro-V. - Euro-VI.)

478 ezer forint

500 ezer forint

5%

1401-1600, illetve 1501-1700 köbcentis benzin- vagy dízelmotor, 9-11 közötti jobb környezetvédelmi besorolás (Euro-IV.)

478 ezer forint

580 ezer forint

21%

1401-1600, illetve 1501-1700 köbcentis benzin- vagy dízelmotor, 6-8 közötti környezetvédelmi besorolás (Euro-IV.)

722 ezer forint

1 millió forint

39%


A regisztrációs adó módosulásával az elektromos meghajtású autók vásárlói járnak a legjobban, ezeknél az autóknál ugyanis nem kell regisztrációs adót fizetni, szemben az idei 190 ezer forinttal. Ugyanakkor a hibrid autók vásárlása jelentõsen drágul, az ilyen típusok regisztrációs adója az idei 190 ezer forinttal szemben 380 ezer forint lesz.

Kérdéses tételek

Néhány másik tétel még költségesebbé teheti jövõre az autózást. Megszûnik az utak karbantartását finanszírozó útpénztár költségvetési támogatása, emiatt 30 milliárd forintot kell elõteremtenie a kormánynak. Egyelõre nem világos, honnan teremti elõ ezt a pénzt a kormány, de elképzelhetõ, hogy a sztrádadíjak megemelkednek.

Az üzemanyagok adótartalma is emelkedik. A gázolaj ára elsõ körben a novembertõl életbe lépõjövedékiadó-emelés miatt növekedhet, januártól pedig mindkét üzemanyag drágulhat az áfaemelés miatt. Ez akkor okoz drágulást, ha tovább gyengül a forint, vagy emelkednek a nemzetközi olajárak. Ha a gázolaj mostani, literenként átlagosan 398 forintos árával számolunk, akkor ez az üzemanyag novembertõl 411 forintba fog kerülni, januártól pedig a benzin 404, a gázolaj 417 forintba kerülhet.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!