2024. április 20. Szombat, Tivadar.
 
A kormány nem csökkenti az üzemanyagok jövedéki adójátForrás: haon.hu
Utolsó módosítás: 2012-04-13 09:51:32
  Budapest, 2012. április 12., csütörtök (MTI) – A kormány nem csökkenti az üzemanyagok jövedéki adóját – derül ki Matolcsy György írásos válaszából.      

A nemzetgazdasági miniszter képviselõi kérdésre emlékeztetett rá, hogy a jövedéki adó mértékének változtatását uniós elõírások korlátozzák, az így lehetséges mérséklés pedig a fogyasztóknak nem jelentene érezhetõ árcsökkenést, annál érzékenyebben érintené azonban a költségvetési bevételeket.
Az adó mértéke nem alakítható tetszõlegesen, hiszen uniós elõírás határozza meg azt az adóösszeget (minimumadó), amelyet mindenképp el kell érnie a tagállami adószintnek. Ezen a kereten belül csak néhány forintos adócsökkentésre lenne elvi lehetõség, és az üzemanyagok ára továbbra is jelentõs mértékben meghaladná a „lélektani határként” emlegetett literenkénti 400 forintot – írja a miniszter.
Ferenzi Gábor (Jobbik) a miniszterhez intézett kérdésében megjegyezte, hogy a 95-ös benzin árában a literenkénti 120 forintos, a gázolajéban 110,35 forintos adó nemcsak elviselhetetlenné teszi az üzemanyagárakat, de versenyképtelenné is teszi Magyarországot. A tranzitforgalom a magas árak miatt már elkerüli Magyarországot, a határok mentén élõk külföldre járnak tankolni, hiszen a környezõ országok közül nálunk a legmagasabb az üzemanyagok ára – írja az ellenzéki képviselõ.
Az Országgyûlés honlapján olvasható válaszban Matolcsy György hangsúlyozza azt is, hogy az üzemanyagárak magas szintje nem elszigetelt, kizárólag Magyarországra jellemzõ jelenség. Az árak folyamatos, drasztikus emelkedése az Európai Unió más tagállamaiban és az EU-n kívül is tapasztalható, amelynek elsõdlegesen világgazdasági, világpiaci és külpolitikai okai vannak.
Tekintettel arra, hogy a jövedéki adó nem a termék árához igazodó százalékos adó, hanem fix összegû, tételes adó, ezért az emelkedõ üzemanyagárban a jövedéki adó aránya egyre kisebb, csökkentése az árhoz viszonyítva a fogyasztó számára egyre kevésbé lenne érzékelhetõ.
A jövedéki adómértékek csökkentése révén tehát nem érhetõ el jelentõs, a fogyasztók számára számottevõ üzemanyagár-csökkenés, de az jelentõs mértékben, több tízmilliárdos nagyságrendben csökkentené a költségvetési bevételeket, ami nem támogatható – fogalmaz a miniszter.
Hangsúlyozza azt is, hogy a kormány az üzemanyagok jövedéki adómértékét egy ízben és csupán egy üzemanyagfajtánál emelte. A gázolaj adómértékének 2011. november 1-jei emelése a benzin adómértékéhez történõ közelítést szolgálta az egyes
üzemanyagfajták közötti igazságosabb adóterhelés érdekében – áll a válaszban.
Emlékeztet ugyanakkor arra is, hogy a jelentõs gázolaj felhasználók, így a fuvarozók és a mezõgazdasági termelõk adókedvezményt vehetnek igénybe, ennek köszönhetõen a hazai áru- és személyfuvarozó ágazat adóterhelése az uniós adóminimumnak felel meg a miniszter szerint.
A fuvarozók által igénybe vehetõ adókedvezménynek köszönhetõen tehát Magyarországon versenyképes a kereskedelmi gázolaj ára Matolcsy György szerint, és ez – írja – a forgalom alakulásában is tetten érhetõ. A tranzitforgalom hatása nem egyértelmûen pozitív a nemzetgazdaság szempontjából, hiszen az átmenõ forgalom egyrészt rontja a közutak állapotát, minõségét, másrészt a károsanyag-kibocsátás, illetve a zajszennyezés révén jelentõs mértékben terheli a környezetet – fogalmaz a miniszter.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!