2024. március 29. Péntek, Auguszta.
 
Újabb lépés a lítium-levegõ akkuk feléForrás: hirposta.hu
Utolsó módosítás: 2012-07-22 19:47:24
Kutatók egy csoportja kulcsfontosságú lépést tett a lítium-levegõ akkumulátor kifejlesztése felé, ami akár ötszörös súlyegységre esõ energiát biztosíthat a jelenlegi lítium-ionos technikával szemben.

A lítium-levegõ akkuk egy katalitikus levegõ katódot használnak, ami oxigénnel táplál egy lítium anódot. Sokan tekintik a fémalapú akkuk csúcsának, ami bõséges levegõ ellátással, környezetbarát megoldásokkal és elfogadható biztonsággal büszkélkedhet, azonban fejlesztése koránt sem mentes a problémáktól. Az elsõ prototípusok bár hatékonyak voltak, élettartamuk nagyon rövidnek bizonyult, mindössze pár tucat töltési ciklust vészeltek át, emellett lassan szabadítják fel a bennük tárolt energiát és a légköri oxigén alkalmazása miatt a szennyezõdések is sok gondot okoznak.

A jelenlegi lítium-ion akkukban a lítium ionok a katódtól az anódhoz egy elektroliton, egy kémiai oldaton keresztül jutnak el. Az ionok az akku töltésekor a negatív, szénalapú elektródához vándorolnak, kisütéskor pedig a folyamat megfordul és az ionok a pozitív fém-oxid elektródához áramolnak elektromos áramot generálva. Egy lítium-levegõ akku esetében oxigén lép be a katódba, reakcióba lép a lítium ionokkal és lítium-peroxid keletkezik, ami azonban az akku kisülésével felgyülemlik, egyre jobban gátolva az ionok áramlását.

Peter G. Bruce, a skóciai Szent András Egyetem professzorának és munkatársainak ezen a területen sikerült elõre lépniük, a Science Express online szaklapban tette közzé kísérletük egy olyan kémiai reakciót demonstrált, ami lehetõvé teszi az akku töltését az elektródák kopása nélkül. "Egy fenntartható ciklust demonstráltunk" - mondta Bruce. "Nem oldottunk meg minden gyakorlati problémát, azt azonban sikerült bizonyítanunk, hogy ez a kritikus reakció fenntartható és ciklikus"

A skót csapat elektródaként egy vékony porózus arany hártyát , elektrolitként pedig dimetil-szulfoxidot alkalmazott, amivel sikerült újra és újra elõidézni ezt a kémiai reakciót bomlás nélkül. Az elsõ száz töltés után még mindig 95 százalékos volt az akku kapacitása. "Bruce az elsõ akinek sikerült megfordítható ciklust elérni" - fejezte ki elismerését Steve Visco, az ugyancsak lítium-levegõ akkuk fejlesztésén dolgozó kaliforniai Polyplus vezérigazgatója. "Remélhetõleg nem csak az arany képes erre, mivel az nem lenne praktikus, hacsak nem az ûralkalmazásokhoz használnák, ahol a költség nem számít. Elektromos jármûveknél mindenesetre ez nem mûködne"


Peter G. Bruce
Ha megvalósul, a lítium-levegõ akku akár 800 kilométeres utazásokat is lehetõvé tenne egyetlen feltöltéssel, ami még nagyobb távlatokat nyitna meg az elektromos jármûvek elõtt, gyakorlatilag egyenértékûvé téve a belsõégésû motorral hajtottakkal. Bruce egyfajta mérföldkõként tekint kísérletükre, amit mindenképpen el kellett érni a fejlett akku technológia megvalósításához, hozzátéve, hogy számos ilyen mérföldkõ van még a lítium-levegõ akku felé vezetõ úton. "Még igen hosszú az út" - mondta. "Amit most elértünk, az a terület alapvetõ tudományos tanulmányainak fontosságának demonstrálása. Ha elõre rohannánk és megpróbálnánk megalkotni egy akkut a jelenlegi tudásunkkal, az aligha járna sikerrel"

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!