2024. április 16. Kedd, Csongor.
 
Egymásra vigyáznak a jövõ autóiForrás: origo.hu
Utolsó módosítás: 2012-08-23 09:28:35
Kétezer-nyolcszáz autóval indul közlekedésbiztonsági program Amerikában. A kocsik nagy része csak a saját helyzetét és sebességét fogja sugározni, de tesztelnek a környezetükre is figyelõ autókat is.

 

Kétezer-nyolcszáz autóval, busszal és teherautóval zajlik Michiganben a világ legnagyobb közlekedésbiztonsági tesztje - adta hírül a The Verge informatikai szaklap. A résztvevõ autók sugározni fogják helyzetüket, sebességüket és gyorsulásukat a közlekedés többi szereplõje felé. A jármûvek egy része kétirányú rendszerrel lesz felszerelve, és venni is képes lesz a jelzéseket, a nagyobb hányad viszont csak a saját adatait szórja. A rádiós rendszer másodpercenként tízszer küldi ki a balesetmegelõzõ adatcsomagot.


Az autók nagyobb részét utólag szerelik fel a rádiós rendszerrel. A város azonban 64 olyan kocsit is kifizetett, amelyekbe a gyártás során kerülnek bele a biztonsági berendezések. A kommunikáció az 5,9 gigahertzes tartomány autók közti kommunikációra kijelölt 75 megahertzes sávjában történik, így az otthoni wifis eszközök, rádiós játékok vagy babaõrzõ rádiók nem zavarhatják meg. A rádiós megoldás gyorsabb kommunikációt tesz lehetõvé, mintha wifin beszélgetnének az autók. Míg a háztartási megoldásoknál értékes másodperceket vesz igénybe, hogy az eszközök megtalálják egymást, a DSRC nevû autós szabványt úgy tervezték, hogy gyors legyen.

Száguldó autóban is mûködik a rádió

Az autós rádió hatósugara háromszáz méter. A rendszer egészen a 190 kilométer per órás sebességig mûködõképes. Az amerikai közlekedési minisztérium szerint a rendszer erõs adatvédelmi funciókkal rendelkezik. Csak két kilométerig lehet az egyes autókat követni általa, nem tudja megmondani, hogy melyik sofõr szabálytalankodott, és nem lehet általa azonosítani a sofõröket. A közlekedésben résztvevõ autók mellett a közlekedési hatóság eszközei is fogni fogják a rádiójeleket, így a központi rendszer folyamatos képpel rendelkezik a város útjainak telítettségérõl.

Forrás: US Department of TransportationBüntetést nem osztanak ki az autós rádiók adatai alapján

A balesetek és az emiatt kialakuló dugók számának csökkenése mellett azt is várják a rendszertõl, hogy jó hatással legyen a környezetvédelemre. A rádiózó autókkal több teljesen pontos szenzor kerülne az utakra, az általuk gyûjtött adatokból pedig pontosan lehetne látni melyik útvonalak lassúak, és merre célszerû kikerülni a gócpontokat.

Gyerekeket fuvarozó anyukák tesztelnek

A közlekedésbiztonsági teszt elsõ fázisa 2011-ben kezdõdött, idén pedig újabb 14,9 millió dollárt ítéltek meg a kísérlet folytatására. A kísérleteket a Micigani Egyetem közlekedéskutatási tanszéke folytatja. Olyan sofõröket toboroztak, akik gyakran autóznak a felmért területen: gyerekeket hurcoló anyukák és apukák, az egyetemi kórház és iskola alkalmazottai, és a környékbeli iskolák tanulóinak szülei.

A vizsgálat során felépített adatbázis gazdagabb lesz, mint amire a mindennapi üzem során szükség lehet. A sebesség, irány és gyorsulási információk mellett a kormánykerék állását, a fék és gázpedál használatát is mérik a mûszerek.  A vizsgálatban résztvevõ autók egyelõre nem képesek arra, hogy kitérjenek egymás elõl, maguktól fejtsék meg a jobbkezes keresztezõdéseket. Vészjelzést is csak azok jelenítenek meg, amelyek kétirányú kommunikációs eszközzel vannak felszerelve. Az adatbázis alapján a jövõben kifejlesztendõ rendszer egymásra jobban figyelõ kocsikat és sofõröket fog eredményezni.

 

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!