2024. április 24. Szerda, György.
 
Több mint 8 éve változatlanok a rendszámok, jöhet a csereForrás: www.autonavigator.hu
Utolsó módosítás: 2012-09-26 10:04:23
  Jövõre területi, a kistérségeket nyugdíjazó járások alapján kiosztott, 168 különféle régiót jelölõ rendszám kerülhet bevezetésre.  

Régi, de újra és újra visszaköszönõ, nem pedig feledésbe merülõ téma a rendszámcsere. Leginkább 1990-hez kötjük korábbról, akkor váltottunk a két betû, kétszer két szám kombinációról a mostani, 3 betû, 3 számosra. (Volt egyébként korábban is váltás, 1958-ban, a két betû, három számról).

Megmagyarázható volt a '90-es csere, hiszen az Európában megszokott szabványméret került bevezetésre, immár fényvisszaverõ plakettekkel, temérdek új kombinációval, különdíjért egyedi betûkkel, sõt, kiosztással. Elõször természetesen csak az új autók kapták, aztán a mûszaki vizsgákon lecserélték a már futók esetében is.

Egyszer ez, azaz a kötelezõ rendszámcsere még könnyedén lenyomható volt az autósok torkán, legalább ennyi újat kapott vett az is, aki autóját nem tudta lecserélni. Az Európai Unióhoz csatlakozásunkkor, 2004-ben aztán ismét változott a magyar rendszám, a piros fehér zöld felségjelzés helyét átvették az unió csillagai. Azóta kapnak ilyet az új autók, s ezen rendszámok csak a szélvédõre ragasztott érvényesítõvel használhatók. Sokan kívánták korábbi rendszámukat frissíteni, ez − az elõbbiekbõl következõen − csak hivatalos módon új táblák gyártatásával és a matrica felragasztásával volt legális. A cserét azonban nem írták elõ senkinek, így csak azon megrögzöttek hajtották végre, akik térítés ellenében is új táblákat kívántak rakni autójukra. Most azonban újabb, felmenõ rendszerben kötelezõ rendszámváltás következhet, márév eleje óta ismerjük, hogy területi jelleggel. Az év közben kissé elmúlt a vihar és a dobpergés a rendszámmizéria körül, ám most ismét elõkerült. Augusztus végén például Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelõs helyettes államtitkára jelentette be, hogy még az idén döntés születhet a területi alapú rendszámokról, és amennyiben a bevezetés mellett dönt az illetékes tárca, a mûszaki vizsgán egyablakos ügyintézéssel történhet meg a rendszámcsere. Most pedig utóbbi megerõsítése vehetõ ki Németh Lászlóné, nemzeti fejlesztési miniszter, egy képviselõi, a rendszámcsere szükségességét firtató kérdésére adott válaszából: " az új járási rendszámok bevezetésérõl elõkészített szakértõi javaslat egy-két hónapon belül kerülhet a kormány elé, a kabinet támogató döntése esetén pedig felmenõ rendszerben látják el új típusú rendszámmal a jármûveket". Ha tehát döntés születik, az új autók akár már jövõ évtõl területi hovatartozást is jelölõ rendszámot kaphatnak, s a meglévõeknél is cseréleik a plaketteket, a 2-4 évente esedékes mûszaki vizsgán, illetve tulajdonosváltáskor. A rendszámcsere támogatói leginkább azzal érvelnek − az egyéb szempontból még nem szükséges − új rendszámok bevezetése mellett, hogy az Európa számos országában (Ausztria, Németország, Horvátország, Olaszország, Szlovákia) már sikerrel bevezetett. Továbbá segítheti a rendszámtábla-felismerõ rendszerek mûködését, a szmogriadóval és a kijelölt helyekre való behajtással kapcsolatos szabályozás eredményes betartatását, a helyi lakosok által díjmentesen igénybe vehetõ fizetõs útszakaszok használatának ellenõrzését, illetve a Belügyminisztérium elõzetes észrevétele szerint az utazó bûnözõk kiszûrésének megkönnyítését is.

Az ellenzõk szerint pedig a területi rendszám bevezetése csak egy plusz teher lesz az autósoknak. Ráadásul nem elég, hogy a mûszaki vizsgán − az ígéretek szerint ugyan kényelmesen, egyablakos ügyintézéssel, de azért még nem tudjuk pontosan miként − lecserélendõ rendszám számos utánajárást és többlet kiadást is jelent majd az autósok számára. Módosíttatni kell majd az autóra kötött biztosításai és esetleges hitel-szerzõdéseket, a parkolási, behajtási engedélyeket, az autópálya-matricát és minden, a rendszámhoz kötõdõ egyéb szerzõdést, dokumentumot.
A tervek szerint a rendszám nem a tulajdonoshoz, hanem az autóhoz kötõdik majd, ha eladáskor azonos járásban marad, akkor marad rajta a rendszám, ha viszont a 168 járás közül másikban lakó tulajdonos veszi meg, akkor új plakettet fog kapni (Illusztráció: jarasok.com)
A tervek szerint a rendszám nem a tulajdonoshoz, hanem az autóhoz kötõdik majd, ha eladáskor azonos járásban marad, akkor marad rajta a rendszám, ha viszont a 168 járás közül másikban lakó tulajdonos veszi meg, akkor új plakettet fog kapni (Illusztráció: jarasok.com)

Döntés tehát két-három hónapon belül várható, talán akkor megtudjuk, hogy a mai díj szerint 8500 forintos új rendszám, melyre persze érvényesítõ címkét is kell venni 585 forintért, valamint vele új forgalmi engedélyt is ki kell váltani 6000-ért, mibe fog kerülni az autósoknak. Ha a jelenlegi árakból indulunk ki, 15 085 forintba, persze azt még nem tudjuk, hogy a 168 járás számára gyártandó rendszámok nem fogják-e megdrágítani a rendszámgyártásban monopóliumot élvezõ Plaket Kft. árszabását. Indok lenne rá, hiszen a rendszer bonyolódik, nem lehet sorozatban gyártani, hanem mondjuk a hét minden órájában egy másik térség járás tábláira kell majd átállni. Ráadásul nem csupán bonyolódik majd a táblagyártás, jóval többet is kell majd készíteni, hiszen nem csupán a forgalomba helyezett, hanem a 167/168 eséllyel, 99,4 százalékos valószínûséggel más térségbe kerülõ használtan eladott autókra is lehet majd új táblát gyártani és eladni, azután is, hogy 4 év alatt a teljes, több mint 3 millió példányos hazai autópark átrendszámozásra kerül. A Plaket Kft. forgalma tehát rövid távon a mostani több mint hússzorosára, középtávon ötszörösére nõhet. Kit sajnáljunk?

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!