2024. április 23. Kedd, Béla.
 
Iszonyú drágán megfizetünk az áruházi pontgyûjtõkértForrás: vallakozoi.negyed.hu
Utolsó módosítás: 2012-12-15 16:25:12
A hûségkártyás programoknál ezer forint kedvezmény eléréséhez legalább ötvenezer, de akár több százezer forintot is el kell költeni. Cserében a cégek lényegében ingyen jutnak vagyonokat érõ fogyasztói adatbázisokhoz, akik így azt is könnyen fel tudják térképezni, hogy kinek melyik a kedvenc bora.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) szerint elsõsorban az üzletek nyernek a különbözõ pontgyûjtõ kártyákon, és nem a vásárlók, mert a vásárláshoz képest a legtöbb esetben még egyszázaléknyi visszatérítést sem adnak. Vagyis az elköltött száz forintból van, hogy egy forint sem jön vissza. Ráadásul a cégek potom áron jutnak hozzá a vásárlók adataihoz, ami nagy kincs, akár maguk használják fel, akár továbbadják más cégeknek.

Az egyesület egy piackutatásra hivatkozva azt mondja, hogy ma a vásárlások 65-70 százalékánál villan meg a kasszánál valamilyen pontgyûjtõ plasztik. "Rendszeresen használom a SuperShop kártyámat. Az év végére összejön olyan 2000 forint körüli összeg, amit le szoktam vásárolni karácsony elõtt. Szeretem, mert tényleg ingyen adnak 2000 forintot, és halál egyszerû, csak oda kell adni a kártyát, és kész" - mondta egy harmincas nõ az [origo]-nak.

Az egyesület számszerûsítette azt is, hogy a különbözõ pontgyûjtõ kártyák esetében 1000 forint kedvezményhez/ajándékhoz mennyit kell költeni. Az Agip-Tigáz Premio Club kártyánál ehhez 88 ezer, az Auchan Bizalomkártyánál pedig 70-90 ezer forintnyi összeget kell elkölteni. A Brendon babaáruházakban 50 ezer forintos vásárlás után jár 1000 forintnyi kedvezmény.

A Tesco Clubcarddal ezer forint kedvezményhez 200 000 forint, a SuperShopnál (az üzemanyag, a gyorséttermi költés és az élelmiszerbolti költés kombinációját véve) 202 000 forint, míg a Multipontnál (üzemanyag, gyorséttermi költés, élelmiszerbolti költés és banki tranzakció kombinációját véve) 205 000 forintot kell a pénztáraknál hagyni. A ClubSmart-kártyánál ezer forint kedvezményhez 328 000-460 000 forintot kell költeni.

Kitárulkoznak a kártyatulajdonosok

"Mit képzelnek, hogy megkérdezik, havonta mennyit keresek, és mi a hobbim!" - mondta felháborodottan egy pénzügyi végzettségû, szintén harmincas nõ az [origo]-nak. Kétszer is nekifutott már kártyaigénylõ nyomtatványok kitöltésének, de mindig feladta a személyes kérdések miatt. A Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint is az a legnagyobb gond, hogy a kereskedõk, vagy az, aki hozzáfér a vásárlási adatokhoz, a törzsvásárlóról rendkívül részletes, a fenti példánál jóval mélyebb, akár pszichológiai személyiségprofilt is össze tud rakni.

Kártya neve Kibocsátó/elfogadó Költés/visszajuttatás aránya
Agip-Tigáz Premio Club Kártya Eni Hungaria (Agip kutak) Tigáz hûségkártyával 1,1% (csak benzinre számolva)
Auchan Bizalomkártya Auchan-áruházak 1,1 - 1,4%
Brendon Brendon-áruházak 2%
Nivea Vásárlói Kártya Nivea Szépségpont üzletek 2 - 3,3%
Tesco ClubCard Tesco-áruházak 0,5%
ClubSmart Shell-benzinkutak és shopok, McDonald's 0,2 - 0,3%
Multipont Mol, CBA, KFC, OTP 0,4%
SuperShop Spar, OMV, OBI, Burger King, Wellness-Szállás.hu 0,4%
Forrás: Tudatos Vásárlók Egyesülete

Bár a kereskedõcégek kiemelik, hogy betartják az adatvédelmi jogszabályokat, a hazai pontgyûjtõ rendszerek mûködési szabályzatai néhol hézagosan szólnak az adatvédelemrõl. Vagy egy szó sem esik bennük arról, hogy mi lesz az így begyûjtött adatok sorsa, vagy annyival intézik el, mint például a Tesco, hogy a résztvevõ hozzájárul ahhoz, hogy az adatait a Tesco egy piackutató cégnek, ám indokolt esetben akár külsõ országban lévõ cégnek is továbbadhatja.

"Engem ez nem érdekel, használják nyugodtan. Azt viszonyt utálnám, ha zaklatnának reklámokkal, telefonokkal, de erre még nem volt példa" - mondta az a nõ, akinek SuperShop kártyája van.

Az Auchan nem érti a TVE kételyeit, mondván õk többletszolgáltatást kínálnak a vevõknek, ami önkéntes alapon, ingyenesen vehetõ igénybe. Az [origo]-nak azt mondták, hogy a vásárlók adatait csak belsõ célokra használják fel, és azért, hogy õket személyre szóló ajánlatokról tudják értesíteni.

Fölösleges vásárlások a kerek összegért

Több bolt is kínál olyan akciót, hogy ha a vásárló összegyûjt meghatározott számú matricát, akkor valamely terméket - leginkább konyhai eszközöket vagy táskákat - kedvezményesen vásárolhat meg. A Spar most futó akciójában például 20 centis serpenyõt 30 pontért és 3799 forintért lehet megvásárolni. A serpenyõ eredeti ára 17 790 forint, de ehhez 30 000 forintért kell vásárolni, és még kifizetni a termékért a 3799 forintot. Annak megérheti, aki amúgy is az adott boltban vásárol, és az akció nélkül is vett volna edényeket.

A Spar kommunikációs vezetõje, Fehér István azt mondta az [origo]-nak, hogy ez az akció igazán a vásárlónak éri meg, mert olyan termékhez juthat kedvezõ áron, amit amúgy nem biztos, hogy megengedhetne magának. A Sparnak jó, mert növeli a vásárlói kötõdést, a WMF-nek pedig azért, mert ismertebbé teszi a termékét - mondta.

Mit tudhatnak rólunk 1 százalékért?

A TVE szerint a piackutatók vagy a kereskedelmi cégek marketingrészlegei a következõhöz hasonló jellemzést tudnak összeállítani valakirõl, csak a kártyás vásárlásai alapján:

"Gazdag Péter 38 éves, Budapest egy külsõ kerületében lakik, ám a belvárosba jár át dolgozni. Az utat többnyire tömegközlekedéssel teszi meg, autóját csak hétvégenként használja. Péter egyedülálló, korábban ugyan néhány évig volt egy barátnõje, ám a kapcsolat (vélhetõleg) nemrégiben megszakadt közöttük, a barátnõje elköltözött tõle. Azóta Péternek csak alkalmi kapcsolatai voltak.

Míg Péter exbarátnõje a vörösbort szerette, addig Péter sörivó, hetente néhány dobozzal fogyaszt belõle. Péter szabadidejében szeret a természetbe járni, szenvedélyesen sportol - elsõsorban a futás vagy a kerékpározás érdekli - és esténként lefekvés elõtt detektívregényeket olvas."


A Tudatos Vásárlók Egyesülete azt is kifogásolja, hogy a szorgos pontgyûjtögetõ vásárló jobbára csak a költései töredékét látja viszont, miközben a kereskedõ az esetek többségében arra is ráveszi a vásárlót, hogy jóval többet vegyen, mint azt eredetileg tervezte. Mint ahogy azt a negyvenes családanyát is, aki elmesélte: "Volt, hogy azért vettem meg a pénztárnál egy csokit vagy rágót, hogy ezer forintra kerekítsem ki a végösszeget. Ezer forintonként ugyanis matricát kapok, azokat pedig gyûjtöm."

Kerestük a Tescót és a SuperShop Kft.-t is, hogy megkérdezzük, mit szólnak a TVE kritikájához, hogy arányosnak érzik-e az általuk adott kedvezményeket, valamint hogy mi lesz a sorsa a vásárlók adatainak, de nem akartak nyilatkozni.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!