2024. április 25. Csütörtök, Márk.
 
E-útdíj: nagy ára van a bizonytalanságnakForrás: fn.hir24.hu
Utolsó módosítás: 2013-05-15 10:37:02
Az elektronikus útdíj bevezetésével kapcsolatos, év eleje óta tartó bizonytalanság és az információhiány nemcsak a fuvarozói szektort, de a megbízókat is sújtja.

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a NiT Hungary számításai szerint a belföldi szállítás költségei 30 százalékkal is megemelkedhetnek, aminek a részleges vagy teljes áthárítása elkerülhetetlen. Ez a többletkiadás – ha eltérõ mértékben is, de – valamennyi szektort érinteni fogja, ám nem minden cég lesz képes ezt az áraiban azonnal érvényesíteni. Azon társaságok pedig fizetésképtelenné válhatnak, amelyeknek nincs likvid tõkéjük az átmeneti idõszak áthidalására.

Az ipartestület már tavaly megkezdte tagsága felkészítését a változásokra. A néhány gépkocsival dolgozó mikrovállalkozások és a jelentõs flottával rendelkezõ cégek is egyaránt nehezményezik, hogy csak a sajtóból tájékozódhatnak a szabályozás részleteit illetõen, és sem õk, sem a megbízóik nem tudják elõre tervezni a költségeiket. Ez egy olyan piaci szegmensben, ahol jellemzõen hosszabb távú szerzõdések is születnek, komoly hátrányt és veszteséget jelent. A szervezet szerint az is aggasztó, hogy a rendszer indulása elõtti hónapokban még nem ismertek a pontos díjtételek, és a sajtóban megjelenõ kormányzati nyilatkozatok is csupán intervallumokat határoznak meg. Új elemként került a törvényjavaslatba a napszakonként, naptípusonként és évszakonként történõ differenciálás is. A részletek ismerete nélkül viszont a fuvarok hosszú távú tervezése is bizonytalanná válik.

A NiT Hungary továbbra sem vitatja, hogy Magyarország közúti infrastruktúrája szempontjából nem tartható fenn az a helyzet, hogy a környezõ országok közül idehaza kell messze a legkevesebbet fizetni az úthasználatáért. A szervezet egyetért azzal is, hogy az infrastruktúra fejlesztéséért és a közutak fenntartásáért a használók fizessenek, ahogy az sem kérdéses számukra, hogy a tehergépjármûvek környezeti terhelése jóval nagyobb, mint a személyautóké. Ugyanakkor szerintük nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy egy belföldi fuvarozó költségszerkezetében eddig 1-2 százalékot kitevõ úthasználati díj a bevezetés után az üzemanyagot követõen a második legnagyobb költségelem lesz. Úgy vélik, hogy a nem vagy csak részben áthárítható költségek (mint például a telephely és rakodás helyszíne közti távolság vagy az üresjáratok) sok vállalkozást taszíthatnak a csõd szélére.

Az ipartestület más érdekvédelmi szervezetekkel közösen egy olyan versenyképesség-javító csomagot dolgozott ki tavaly, amely segítheti a hazai vállalkozók talpon maradását. A NiT Hungary amellett, hogy továbbra is szorgalmazza ennek elfogadását, kéri a kormányzatot, hogy adjon haladéktalanul tájékoztatást a várható díjtételekrõl és a kedvezmények rendszerérõl, valamint az ellenõrzés technikájáról, kikerülhetetlenségérõl, továbbá az úthasználatarányos díj megfizetésének eszközeirõl – olvasható a testület közleményében.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!