2024. március 29. Péntek, Auguszta.
 
Útdíj: 17 forint lesz a legalacsonyabb kilométerenkénti tarifaForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2013-05-21 12:24:15
Eltérõ díjszabás lesz a fõ- és a gyorsforgalmi utakon a két-, három-, illetve négytengelyes jármûveknek, és 15-20 százalékos különbség lehet a motorok környezetvédelmi besorolása alapján is.

A kormány a tervek szerint július elsején vezeti be a használatarányos útdíjat. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelõs államtitkár a Kossuth Rádió G7 címû mûsorában beszélt arról, hogy mennyit kell fizetni az úthasználatért és mire fordítják a befolyó összeget.

Az e-útdíj bevezetését elsõsorban az indokolja, hogy a közlekedési ágazatban felmerülõ költségek fedezetét a közlekedésben részt vevõk használatarányos útdíj révén eddig nem biztosították. Ausztriában, Szlovákiában, Csehországban vagy Nyugat-Európában mindenhol ez a rendszer mûködik. A magyar fuvarozóknak külföldön fizetniük kell, a külföldi fuvarozók viszont Magyarországon eddig nem fizettek, magyarázta Völner Pál az útdíj bevezetésének szükségességét.

A legfontosabb feltétel ahhoz, hogy a rendszert július elsején bevezessék a kivitelezõ kiválasztása, megtörtént, az Állami Autópálya Kezelõ Zrt. áprilisban megkötötte a vonatkozó szerzõdést, mondta az államtitkár. A kivitelezõ tájékoztatása szerint a bevezetéshez szükséges tárgyi feltételek rendelkezésre állnak, illetve beszerzés alatt vannak.

A törvénytervezet szerint az autósok önbevallásos módszer szerint fizetnek majd, ez külföldön is így mûködik. Egy szerveren összefutnak az adatok, az ellenõrzés során mûködõ kamerák, mozgó ellenõrzõ pontok ezt az adatbázist használják, s ha valaki jogosulatlanul közlekedik, jelzést adnak le, s a bírságoló autók megállíthatják az adott jármûvet. Az autósok több módon tudnak majd fizetni, akár interneten, bankkártyával, üzemanyagkártyával is. A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ honlapján már korábban megjelentek a díjszabással kapcsolatos információk, a fõutakon és a gyorsforgalmi utakon eltérõ díjszabás érvényesül, de a jármûvek a kettõ, három, négytengelyes besorolás szerint is különbözõ díjat fizetnek majd, a motorok környezetvédelmi besorolása pedig 15-20 százalékos különbségre ad lehetõséget. Az alsó határ a kéttengelyes jármûveknél fõutakon körülbelül 17 forint lesz kilométerenként, a legmagasabb kategória a négytengelyeseknél a gyorsforgalmi utakon a legkedvezõtlenebb környezetvédelmi besorolásnál 85 forintot is eléri, tájékoztatott az államtitkár.

A befolyó összeget az uniós irányelveknek megfelelõen a közlekedési szektor kiadásaira, karbantartásokra, felújításokra, a rendszer üzemeltetésére fordítatja a kormány. A Széll Kálmán Terv elõírásaiban szerepel, hogy éves szinten 150 milliárd forint bevételt kell a tehergépjármû forgalomból a 6300 kilométeres úthálózaton a rendszernek kitermelnie, s úgy tûnik, a vonatkozó díjszabással ezek a számok tarthatók, mondta Völner Pál.

Az MSZP több kritikát is megfogalmazott az útdíj bevezetésével kapcsolatban, Kovács Tibor szerint az útdíjfizetés kiépítése törvény nélkül kezdõdött el, és átláthatatlanul folyik, emiatt Európai Bizottsági eljárás várható. Völner Pál erre úgy reagált, már tavaly elkezdték az illetékes igazgatósággal az egyeztetést arról, hogy milyen rendszert és díjszinteket akarnak kialakítani. Egyedül az merülhet fel, hogy a rendszer mennyiben felel meg az uniós irányelv elõírásainak. A jogszabályi háttérnek pedig akkor kell rendelkezésre állnia, amikor a rendszer indul, és ezt az ütemtervet tartják, mondta az államtitkár a Kossuth Rádióban.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!