2024. március 29. Péntek, Auguszta.
 
130 Ft/km-rel a sztrádánForrás: privatbankar.hu
Utolsó módosítás: 2013-05-23 09:43:49
Uniós rekordtarifákkal szembesülhetnek majd a fuvarozók az elektronikus útdíj startjánál.

A legnagyobb kamionok kilométerenként akár 130 forintot is fizethetnek július 1-jétõl a magyar autópályák használatáért. A díjköteles úthálózat hossza 6513 kilométer lesz, és több ezer fizetõs szakaszból áll majd. Feltéve, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) nem írja át teljesen rendelettervezetét a kormány jövõ hétre ígért döntéséig. És persze, ha a díjszedés megkezdéséig hátralévõ 39 nap alatt a nemzetbiztonsági védõernyõ alatt kiválasztott i-Cell Kft. csapatának sikerül üzembe helyeznie a titokban fejlesztett útdíjrendszert, a forgalmat országszerte alig harminc helyen figyelõ ellenõrzõ infrastruktúra berendezéseivel együtt.

A fejlesztési tárca irodistái mindenesetre megteszik a magukét: egymás után kerülnek ki kezük alól a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsik kilométer-alapú díjfizetésének mikéntjét rendszerbe foglaló jogszabályok. Az útdíjtörvény tervezete után az útdíjak mértékérõl és a díjköteles utakról szóló rendelet következett a sorban.

A közúti fuvarozók aligha örülnek majd, amikor szembesülnek az ezekben szereplõ rideg számokkal: a mintegy húszmilliárd forint közpénz felhasználásával kiépülõ magyar elektronikus útdíjrendszer tarifatáblázatának rubrikáit ugyanis az Európai Unió talán legmagasabb kilométerdíjaival töltötte fel az NFM. A használatarányos díjfizetésre kötelezett legkisebb, kéttengelyes tehergépkocsik például július 1-jétõl a gyorsforgalmi utakon 49,9 forintot, a fõutakon 21,23 forintot fizetnek majd kilométerenként. A nagyobb, háromtengelyesek kilométerdíja a sztrádákon 70,02 forint, a fõúti szakaszokon 36,75 forint lesz. Igazán mélyen azonban a négy- vagy többtengelyes kamionokat üzemeltetõ cégek pénztárcájába nyúl bele a kormány, a legnagyobb kamionok ugyanis ezerméterenként 108,38 forintot fizethetnek az autópályákon, 67,6 forintot a fõutakon.

És ezek még csak az alapdíjak. A szaktárca rendeletének fogalmazói környezetvédelmi alapon is különbséget tesznek kamion és kamion között. Méghozzá úgy, hogy javaslatuk szerint a tarifatáblázatban szereplõ alapdíjak kizárólag az Euro II-es környezetvédelmi besorolású tehergépkocsikra vonatkoznak majd. Az ennél jobb minõsítésû két- és háromtengelyes jármûvek az alapdíjak 0,85-szorosát, a négytengelyesek a 0,8-szeresét fizethetik az utakon. Ami a korszerû vontatókat üzemeltetõ közúti fuvarozók számára kétségtelen könnyebbséget jelent.

A tõkeszegény, ezért többségében korszerûtlen autókkal a belföldi piacra dolgozó vállalkozások ugyanakkor jól teszik, ha felkészülnek: õket alaposan „megbünteti” a szabályalkotó. Az Euro II-es szinttõl elmaradó két- és háromtengelyesek az alapdíjak 1,15-szorosáért, a négytengelyesek 1,2-szereséért furikázhatnak majd a fizetõs utakon. Vagyis a kényszerûségbõl még mindig régi, mondjuk kéttengelyes kelet-európai teherautókat használó fuvarosok a fõutakon 24,4 forintot, a sztrádákon 57,4 forintot szurkolhatnak le minden megtett kilométerért. Ha pedig netán jármûvük után pótkocsit kapcsolnak, és így mindjárt négytengelyesnek számítanak, a fõúti kilométerdíj azonnal 81,12 forintra, az autópályadíj kilométerenként 130 forintra ugorhat.

De hogy a környezetvédõk öröme se legyen felhõtlen, az NFM rendelettervezetének tanúsága szerint az amúgy borsos kilométerdíjakat csupán a közlekedési infrastruktúra használatáért szedi majd be a fuvarosoktól a kormány. A környezeti ártalmak ellentételezésére egyelõre egy fillért sem kérnek, noha a szaktárca az útdíjtörvényben erre a célra külön díjelemet nevesített. A „külsõköltség-díj” mértéke azonban egyelõre nulla forinttal szerepel a tervezetben.

A megszabott kilométerdíjak bruttó összegek, így a forgalmi adót a fuvarosok elszámolhatják, esetleg visszaigényelhetik. Apró szépséghiba, hogy a könyvelési manõverek elõtt a vállalkozóknak az áfát ki kell fizetniük. Mivel megrendelõik általában hatvannapos fizetési határidõt kötnek ki, a fuvarosok az útdíjakat áfával együtt kénytelenek lesznek akár két hónapra elõre megfinanszírozni. Csak legyen erre durván egy-másfél millió forintjuk jármûvenként.

A kilométerdíjak meghatározásánál kellõ alapossággal eljáró NFM figyelmet szentelt annak is, hogy a tehergépkocsik minél több út használatáért fizessenek. Erre utal, hogy míg korábban úgy volt: az elektronikus díjszedés az ország 6318 kilométernyi közútját fedi majd le, az útdíjköteles utakról szóló rendelettervezet mellékletében kilométerszelvénytõl kilométerszelvényig több ezer fizetõs szakaszra bontott úthálózat teljes hossza már 6513 kilométer.

Mindezek után a közúti fuvarozók, ha hivatalosan nem is, de a kiszivárgott hírekbõl tudhatják, milyen utakon és mennyit kell majd fizetniük. Bárhogy is lesz, illúziói senkinek ne legyenek: az elektronikus útdíjrendszer bevezetése nyomán drasztikusan megemelkedõ költségeiket a szakvállalkozások továbbhárítják majd megrendelõikre.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!