2018. október 17. Szerda, Hedvig.
 
Taxis számtan: mibe kerül ma egy sárga autó?Forrás: privatbankar.hu
Utolsó módosítás: 2013-05-31 09:26:11
Õsztõl minden taxinak sárgának kell lennie. Bár azt még nem tudni, hogy a sárga melyik árnyalata lesz a nyerõ, az biztos, hogy a taxisoknak rendesen zsebbe kell nyúlni, ha nem akarnak kilógni a sorból - ezt egyébként nem is tehetik. A nagy kérdés csak az, hogy fényeztessék vagy fóliáztassák az autót. A taxisok már eldöntötték.

Áprilisban fogadta el a Fõvárosi Közgyûlés az októbertõl életbe lépõ taxirendeletet. Ahogy a Privátbankár korábban többször is beszámolt róla, nemcsak a tarifák változnak õsztõl, hanem az autókat is egységesítik.

Az új szabályok szerint csak olyan autóval lehet majd taxizni, amelyiknek legalább 430 literes csomagtere van, a motorja minimum 80 lóerõs és a környezetvédelmi besorolás alapján Euro IV-es, 2018-tól pedig Euro V-ös normákat teljesíti. Taxizni pedig legfeljebb 10 éves autóval lehet.

Azonban bizonyos paraméterek még változhatnak. Azt egyelõre nem tudni, hogy mikor, mert a fõpolgármester szerdán visszavonta a taxirendelet módosítására vonatkozó javaslatát, mert még egyeztetnek az érintettekkel. A most visszavont javaslat egyébként engedte volna, hogy bizonyos feltételekkel csak 2015 júliusától lenne maximálva 10 évben az autó kora. Addig maximum 15 éves autóval is lehet utasokat szállítani. A fõvárosban jelenleg mûködõ, több mint 3700 taxisának  azonban egyvalami - legalábbis a jelenlegi állás szerint - nem változna. Minden autót sárgára kell festeni.

Festeni? Azt is lehet

A taxisok, ha folytatni akarják, két megoldás közül választhatnak. Az egyik, hogy átfényeztetik az egész autót. Ez ugyan radikális választásnak tûnik, de vannak elõnyei. Például az, hogy normál esetben csak olyan karosszéria-elemet lehet fényezni, ami megfelelõen lett elõkészítve, vagyis az elemek sérüléseit, korrodálódását is kijavítják. Így mire elkészül az autó, újabb éveket nyerhet a tulajdonos, hiszen a karosszéria - legalábbis kívülrõl - teljesen megújul. Ez pedig ránézésre is feltûnõ lesz - bár természetesen ennek ára van.

Halló! Mennyiért fényeznének le egy Borát?

Több cégnél is érdeklõdtünk, hogy mennyibe fájna egy komplett fényezés. Mi egy Volkswagen Bora 1.6-os személyautóra kértünk ajánlatot a méretek miatt - a képen látható autó ugyanis megfelel a már említett paramétereknek, legalábbis a karosszéria szempontjából. A motor környezetvédelmi besorolása meg most úgyis lényegtelen. A Bora egy olyan "sem nem nagy, sem nem kicsi" autó ebben a kategóriában.

 

Feltételezve, hogy egy 6-8, esetleg 10 éves autónál nem múltak el nyomtalanul az évek, számolni kell a különbözõ sérülésekkel. Ezek lehetnek kõfelverõdések, sárvédõ-horpadások, esetleg egy-egy elem karcolódása, vagy a festék lepattogzása. Ezeket a fényezés elõtt természetesen javítani kell. A már említett Borára így több mint 375 ezer forint plusz áfás ajánlatot  kaptunk, ami akár csaknem a duplája is lehet, ha olyan elemeket is lefényeztetünk, amiket eleve gyárilag sem fényeztek le, de nekünk tetszene. Az ár akril festékre és normál lakkozásra vonatkozik, egy évre szóló garanciával.

Az elejét biztosan javítani kell

Egy sokat használt autónál, mint egy taxi, vannak sérülések - mondta a Privátbankárnak Kárpáti Gábor, a Dukko 205 Kft. ügyvezetõje. A leggyakrabban ugyanis a két elsõ sárvédõt, a lökhárítót és a motorháztetõt kell javítani. Kárpáti Gábor, anélkül, hogy látta volna a már említett autót, azt mondta, hogy 3-400 ezer forint plusz áfába kerülne a fényezés - ebben már említett javítások is benne vannak. Viszont 3-4 nap múlva újszerû autóval távozhatunk a mûhelybõl. 

Van más út is

A taxisok azonban nemcsak a fényezõmûhelyekbe indulhatnak el: akár sárgára is matricázhatják az autójukat. Sõt, már most is van olyan cég, ami kifejezetten a taxisoknak kínál különbözõ fólia-csomagokat. Egy olcsóbb csomag akár már 150 ezer forint plusz áfáért elérhetõ, amiben garantálják, hogy két nap alatt új köntöst kap az autó. Ráadásul 3 éves garanciát is adnak, ami azt jelenti, hogy három év múlva, ha leveszik a fóliát, akkor nem sérül az eredeti fényezés. Persze ettõl van drágább csomag is, amire már hosszabb garancia jár.

Az autót ugyanis teljesen át lehet színezni karosszéria-fóliával is. Ezt ugyanúgy ragasztják, mint az üvegre való fóliát. Ez az eljárás egyébként a tuningõrültek körében is egyre népszerûbb - nem csak olcsóbb, hanem ha megunják a színt, csak le kell szedni a fóliát. Persze ennek az eljárásnak is ára van. 

100-200 ezer forint - nagyjából ennyiért lehetne a Borát lefóliázni. Matus Gergely, a kocsiszin.hu munkatársa elmondta, hogy ez csak egy becsült összeg, ami nem veszi figyelembe a karosszéria állapotát, az esetleges javítások ugyanis ezesetben is növelhetik az árat. Kisebb hibákat, például karcolásokat viszont el lehet takarni a matricával. Ha viszont jó minõségû fóliát rakatunk az autóra, akkor az korlátlan ideig maradhat fenn, az eredeti fényezést nem roncsolja, állítja Matus Gergely. Hozzáteszi, hogy az árak akár csökkenhetnek is, hiszen, ha nagy tételben vásárolnak fóliát, akkor õk is olcsóbban kapják meg. Azzal kell számolni, hogy egy autót 2-3 nap alatt tudnak lefóliázni.

Sárga, de milyen?

A fényezõk könnyû helyzetben vannak, mert bármilyen sárgát ki tudnak keverni. A fóliás cégeknek azonban nem mindegy, milyen sárgát rendelnek. Egyelõre ugyanis nincsenek meg az adott színsémák. Sok taxis is csak erre vár - név nélkül többen is elmondták, mitõl sárgulnak õszre. Egyikük már az "új" autót is megvette, ami egyelõre áll a garázsban, hiszen nem tudja megcsináltatni a szükséges módosításokat. Az viszont biztos, hogy fóliáztatni fogja az autót, mert olcsóbb. Addig meg használja a mostani autóját.

 

Forrás: kocsiszin.hu
Forrás: kocsiszin.hu

Egy másik taxis most még azt sem tudja, hogy milyen autóra cserélje a mostanit, merthogy azzal már nem dolgozhat tovább, hiába van jó állapotban. Az viszont biztos, hogy szintén a fóliát választja majd. Több társa is ezt nyilatkozta. A nem reprezentatív felmérés szerint a taxisok szinte kivétel nélkül a fóliát választják majd. Még akkor is, ha ugyanannyiba kerülne, mint a fényezés. A magyarázat pedig nagyon egyszerû. 

A fólia elõnye, legalábbis a taxisok szerint, pont az, hogy relatív könnyen és olcsón - körülbelül 40-60 ezer forintért - leszedhetõ. Ennek igazából akkor van jelentõsége, ha mondjuk új autóval akar taxizni a régit pedig eladná. Gyaníthatóan egy "taxisárga" autóért, amirõl lerí, hogy mire használták, nem tolonganak majd a vevõk. Az újrafényezés pedig semmivel sem kerülne kevesebbe, mint most.


Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!