2024. április 23. Kedd, Béla.
 
Hogyan vegyünk GPS-t?Forrás: origo
Utolsó módosítás: 2009-06-23 15:33:34
TMC, Garmin, iGo, TomTom és Mio, DreimGO és Navon: egy rakás különbözõ rövidítéssel, márkanévvel találkozhat bárki, aki manapság navigációs eszköz vásárlására adja fejét. Segítünk eligazodni a GPS-ek között, utánajártunk, mire érdemes odafigyelni vásárláskor.

A mûholdas navigátorok közül választani nem egyszerû dolog, számtalan különbözõ modell sorakozik a boltok polcain,  ráadásul túl sok különbség sincs ezek között - legalábbis elsõ ránézésre. Mint körképünkbõl kiderült, számtalan aprónak tûnõ, de valójában jelentõs dologban különböznek a GPS-ek, sorra vesszük, mire érdemes figyelni, mielõtt kiválasztunk egyet.


Autóba vagy túrázáshoz?

 

Az egyik legfontosabb szempont azt eldönteni, hogy csak az autóban vagy mondjuk túrázáshoz szeretnénk-e használni a mûholdast navigátort. Elõbbi célra az ún. PNA-k (personal navigation assistant) a megfelelõk, ezek leginkább az egykori PDA-kra (personal digital assistant) hasonlítanak,  nagy képernyõjük van, melyet ujjal vagy érintõpálcikával, esetleg mindkettõvel lehet böködni. Kiránduláshoz ezek az eszközök nem igazán alkalmasak, mivel akkumulátorról általában elég rövid ideig mûködnek, elemet sem lehet bennük cserélni, és nem tûrik jól a vizet vagy a nedvességet sem. Túrázáshoz érdemes kifejezetten erre a célra tervezett modellt választani, ezek azonban drágábbak, hiszen például nagyobb kapacitású akkumulátor, speciális, napfényben is látható képernyõ és masszív készülékház kerül ezekre.

 

TMC-vel vagy anélkül?

 

Már jó egy éve mûködik Magyarországon a  TMC, vagyis a forgalmi információs szolgáltatás (traffic message service), amely a Petõfi rádió frekvenciáján továbbítja a közlekedéssel kapcsolatos információkat a navigációs eszközöknek. A szolgáltatást ingyenesen lehet használni, ám a dugókról, útlezárásokról, balesetekrõl szóló információk vételéhez egy rádióadóval kell felszerelni a GPS-eket, valamint a térképszoftverüket is kompatibilissé kell tenni a szolgáltatással. Ez régebbi készülékek esetében nem lehetséges, egyes újabb készülékeket alapból TMC-vevõvel szállítanak, másokhoz külön lehet venni. Az iGO, a TomTom, a Garmin/NaviGuide térképekbõl már készült forgalmi információs verzió, de a Mio cég szoftverébõl egyelõre nem.

Több héten át próbálgattuk Budapesten a TMC-szolgáltatást, amelynek hatékonyságát az üzemeltetõk nemrégiben helyi mobiltarifával hívható információs vonallal kívánják javítani. Összességében azonban úgy találtuk, lomha reakcióideje miatt a rendszer egyelõre nem alkalmas arra, hogy a torlódásokat elkerüljék vele az autósok - volt, amikor épp a GPS által adott útvonalon kerültünk dugóba -, viszont a néhány napon, héten át tartó útlezárásokat elég jól kezeli, például a sokáig lezárt Szabadság híd megnyitását követõen rögtön jelezte, arrafelé is járható az út, míg a TMC nélküli készülékek esetében jelentõs késéssel, a többnyire negyedévente kiadott frissítésben fogják csak megnyitni a hidat a szoftverek készítõi.


Melyik szoftvert szeressük?

 

Az eltérõ gyártók más-más térképpel és navigációs szoftverrel szállítják az egyes készülékeket, ezek közül az iGO, a Garmin, illetve a cég itthon forgalomba kerülõ eszközein a NaviGuide Magyarország, a TomTom és a Mio a legismertebbek. A digitális térképek esetében több lényes paramétert érdemes figyelni: például hány kilométer lefedett úthálózattal bír, vagy hány érdekes pontot (POI), például hotelt, benzinkutat vagy bankautomatát tartalmaz. Táblázatunkban a négy ismert gyártó térképeinek paramétereit gyûjtöttük össze.

 

Paraméter

Garmin/NaviGuide

iGO

MioMaps

TomTom

Lefedett úthálózat (Magyarország, km) 109 823 109 672 105 603 105603
Lefedett úthálózat (Budapest, km) na 5100 na na
Lefedett úthálózat (EU, km) 8,5 millió 10 millió felett 10 830 249 9,7 millió
POI-k száma (Magyarország) 50 715 50 715 49 365 29 338*
POI-k száma (Budapest) na 14 500 na na
POI-k száma (EU) 1,7 millió 2 millió felett 2 983 591 1,9 millió

*kiegészíthetõ felhasználók által beküldött, nem ellenõrzött pontokkal

A fenti táblázatban látszik, hogy az egyes gyártók térképeinek lefedettsége, illetve az érdekes pontok száma között is van eltérés. A szoftverek kezelésükben is eltérnek egymástól, vásárlás elõtt érdemes venni a fáradságot és kipróbálni, melyikük a legszimpatikusabb. Teljes körû tesztet ugyan nem volt módunk végezni mind a négy készülékkel, de mind a négy gyártó termékét kipróbáltuk. A fõvárosban autózva a Garmin és az iGO teljesített legjobban, mivel ezek egy magyar cég helyben végzett mérésekkel kiegészített térképadatbázisát használják. Tavalyhoz képest úgy tapasztaltuk, a TomTom térképe is jóval kevesebbet hibázik, viszont a Mio legújabb, pazar külcsínnel bíró szoftverében például szerkesztõségünk több éve létezõ utcáját sem találtuk, és volt, amikor egy régóta egyirányú utcában akart utat mutatni szembõl.

 

Mindegyik gyártó új térképszoftverein elérhetõ egy új funkció, a sávok jelzése, csupán néhány kivételre bukkantunk a kínálatban. Ez a hétköznapi használatban sokkal jobban bevált tesztelõnknek, mivel elõre jelzi, hogy melyik sávból merre lehet majd kanyarodni, megkönnyítva a kívánt irányba való haladáshoz szükséges besorolást. Sajnos továbbra is csak külföldi országok esetében érhetõk el az utcaneveket beolvasó funkciók, pedig a "300 méter múlva forduljon jobbra" helyett praktikusabb lenne azt hallani mondjuk, hogy: "300 méter múlva, a Lehel utcán forduljon jobbra".

A boltok kínálatában már csak elvétve akad a legolcsóbb, például kifutó modellek között csak Magyarország térképével szerelt típus,ennél gyakoribb, hogy kelet-európai vagy teljes Európa-térképet adnak a készülékhez. Az iGO esetében némileg bonyolítja a helyzetet, hogy többféle változat is piacon van: az Amigo márkajelzésût csak készülékekre telepítve lehet megvenni, az iGO 8-at viszont akár külön, memóriakártyán is, egyes típusokon viszont még az iGO 2006-os verziója mutatja az irányt, melyek képességei eltérõek, viszont mindegyikbõl kapható a teljes kontinenst (43 ország, Oroszország kivételével), illetve Kelet-Európát (7 ország, Ausztria nincs benne) lefedõ változat. A TomTom esetében 17 és 42 országos térképeket lehet megvenni tartalmaz (viszont hazánktól keletebbre egyik országhoz sem biztosítanak lefedettségét). Ezzel szemben a Garmin forgalomban lévõ készülékeit vagy a NaviGuide Magyarország térképével, vagy ezen felül teljes Európa térképpel lehet megvenni, ez azonban nem tartalmazza Románia utcaszintû térképét, amit külön kínál megvételre a cég. A Mióból ugyancsak 7 országos  kelet-európai, 44 országos európai verzió kapható, elõbbiben Ausztria igen, Románia viszont nincsen benne.


A frissítés kulcsfontosságú

 

A vásárláskor manapság arra is kell figyelni, hogy miként lehet frissíteni a navigációs eszközök térképeit, hiszen ezek igen hamar elavulnak: hiába olcsó tehát egy ketyere, ha nem készül hozzá friss térkép, képtelen lesz követni az úthálózaton bekövetkezett változásokat. Az árlistákat böngészve kiderült, a friss verziókat pedig nem mindig bocsátják korlátlanul és ingyen a vásárlóknak. Az iGO Amigo esetében a Navon márkajelzésû készülékekhez 1 éven át jár díjmentes frissítési lehetõség, más, a szoftvert alkalmazó gyártók esetén ettõl lehet eltérés. Az ingyenes idõszak letelte után a Naviextras.com honlapon lehet vásárolni friss térképeket. Az önmagában, SD-kártyán is megvásárolható iGO 8 esetében a Kelet-Európa-térképhez díjmentesen jár a frissítés.

A Garmin eszközök esetében a NaviGuide Magyarország-térképet gyakorlatilag korlátlanul lehet díjmentesen frissíteni, ám a külföldi országokat tartalmazó City Navigator Europe esetében már 30 ezer forintos egyszeri díjat kell fizetnie az ügyfélnek, ez az adott eszköz esetében korlátlan frissítésre jogosít, ám új modell vásárlása esetén ezt a díjat is újra ki kell fizetni. A Mio GPS-ek esetében két évig jár díjmentes frissítés, ezt követõen nem, viszont a procedúra akár modellenként is eltérõ, és elég kacifántos. A TomTom ugyancsak kétéves frissítési lehetõséget kínál a GO jelzésû készülékeihez (melyben összesen 8 alkalommal adnak ki friss adatbázist), ennek lejárta után a Map Update szolgáltatásra elõfizetve durván évi 13 ezer forintos díjért lehet letölteni friss térképeket a navigátorhoz.

Extrák és praktikumok

 

A fent taglalt alapszolgáltatásokon kívül vásárlás elõtt érdemes áttekinteni a készülékek extráit is. A GPS-ek alsó szegmensét képezõ 20-30 ezer forintos típusok többnyire semmilyen extra funkciót nem biztosítanak, tízezerrel drágábban már megjelenik a mobiltelefon-kihangosítására is használható Bluetooth, illetve a zenefájlok lejátszásának lehetõsége.  Egyes GPS modellekbe olyan FM-jeladót is beépítettek, amely a ketyere memóriájában lévõ mp3-fájlok hangját tudja továbbítani az autórádiónak, ez szintén hasznos lehet. A TMC forgalomfigyelõ funkció negyvenezer forint körüli modellekben jelenik meg, 50-60 ezer forint körüli áron pedig már óriás, 5 colos képernyõvel szerelt típusok is kaphatók.

 

Kiragadtunk néhány szimpatikus extra funkciót az általunk kipróbált típusokból is: a boltokban a napokban debütáló Spirit nevû szoftvert futtató Mio Moov eszközök például támogatják a Google Térképet, bár a mûholdképes megjelenítéshez egy mobilinternetet támogató, Bluetooth-kapcsolatra is képes telefonra is szükség van. Ebben a szoftverben a másik kedvencünk a kulcsszavas keresés volt, ezt kiválasztva nem kell azzal veszõdni, hogy a megfelelõ mezõbe írjuk az utcanevet és a házszámot, vagy az érdekes helyek között kutassuk a hotelt, egyszerûen be kell írni egy szót, a gép minden lehetséges találatot listáz - persze a lista így sokszor nagyon hosszú lesz.

A TomTom egyes készülékeiben érhetõ el, de tesztünk során nagyon jól bevált a QuickGPSFix nevû funkció, amely hét napra elõre kikalkulálja a GPS-mûholdak helyét, így a bekapcsoláskor villámgyorsan használatba lehet venni a  navigátort. A gyors mûholdkeresés elõfeltétele, hogy a készülékre legalább hetente letöltsék a mûholdak pozícióját elõrejelzõ adatfájlt (hasonló megoldást a Garmin is ajánl bizonyos típusaiban HotFix néven).

 

Elsõként az iGO készítõi építettek be 3D-s épületmaketteket szoftverükbe, mostanra ez már bizonyos Garmin modellek esetében is elérhetõ, de ez utóbbi esetben a hazai térképen még nemigen találhatók modellek, csak a tõlünk nyugatabbra lévõ országokban. A két gyártó termékeibe bekerültek még olyan praktikus extrák is, mint a valuta- vagy mértékegység-konverter: ezek apróságok, de utazás közben jól jöhetnek.

 

Végezetül egy praktikus tanács: autóba szánt GPS esetében vásárlás elõtt a boltban mindenképpen érdemes kipróbálni az eszköz tartóbölcsõjét, ezt ugyanis sokat fogja használni a leendõ tulajdonos, nem mindegy, hogy egyszerûen boldogul vele, vagy sem. A legtöbb készülékhez szélvédõre cuppantható tartót adnak, de egy csomó különbözõ megoldással találkoztunk már, melyek közt jó pár irritálónak bizonyult, mert mondjuk alig lehetett belõle kirobbantani az eszközt, vagy épp a töltõ drótját lehetett komplikáltan beledugni.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!