2024. április 19. Péntek, Emma.
 
Szexi lesz a Lada, újra eljut külföldre isForrás: napi.hu
Utolsó módosítás: 2013-07-06 19:27:37
Szerethetõ autómárkát akar formálni az orosz Ladából az AvtoVAZ vezetõ formatervezõje, hátrahagyva a márka és cég nyomorúságos múltját. A minta a koreai Kia lehet, amelyet tíz éve senki sem vett komolyan, azonban ma már számolni kell vele.

A svéd Volvóhoz és a koreai Kiához hasonlóan kell hátra hagynia borzalmas múltját az orosz Ladának - mondta a márka gazdája, az AvtoVAZ vezetõ formatervezõje, Steve Mattin. A brit szakember 17 évet húzott le a Mercedes-Benznél, ahol végigjárva a szamárlétrát vezetõ tervezõvé vált, majd 2005 és 2009 között a Volvónál dolgozott. A svéd cég kocka alakú járgányaiból az õ vezetésével csináltak érzelmileg megközelíthetõ autókat. Oroszország legnagyobb autógyártója 2011 októberében igazolta le a 48 éves Mattint, aki kerüli a nyilvánosságot, egy diáktervezõknek rendezett moszkvai verseny alkalmával nyilatkozott a Moscow Timesnak.

A Kiát senki sem vette komolyan egy évtizede, ám ma már minden autószegmensben elér sikereket. Ezt a dizájn megváltozásának köszönheti - éppen ez az, amit a Ladánál is el akarnak érni. Mattin szerint neki és kollégáinak az orosz cégnél sokkal jobb érvényesülési lehetõségei vannak, mintha valamelyik ismert nyugati vagy japán autómárkánál dolgoznának, mivel a Lada még csak most kezdte meg nagy átalakulását. Az e téren is masszív tradíciókkal rendelkezõ autógyártóknál elõfordulhat, hogy egy új modellnél - némi túlzással - csak a lökhárító formájába szólhatnának bele.

Ufó lesz a Nivából

A Lada azonban óriási fordulatra készül, amelyet az egy éve a moszkvai autókiállításon bemutatott Xray hobbi-terepjáróval igyekeztek bizonyítani. A Lada Niva 37 éve lényegében változatlan formája után ez a verda futurisztikus formájával megdöbbentõ változást mutat. Az AvtoVAZ 2016-ban akarja elkezdeni az autó értékesítését a hazai piacon. Ezzel egyidejûleg exportot is terveznek.

A cég 120 tervezõje a Volga menti Togliattiban lévõ gyáróriásban dolgozik, ám egy kisebb, mindössze nyolcfõs csoportnak Moszkvában találtak helyett. Ezt indokolja egyrészt, hogy vannak olyanok, akik nem szívesen mennek vidékre, másrészt az orosz fõváros kulturális-szellemi értelemben jóval inspirálóbb közeg, mint a gyárral egybenõtt autóváros. Mattin minden héten egy napot a hipermodern számítógépes grafikával felszerelt moszkvai bázison tölt, ahol kiszakadva a napi taposómalomból átadhatja magát a szárnyaló fantáziának és a stratégiai tervezésnek.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!