2024. április 19. Péntek, Emma.
 
Így alakul majd a téli közfoglalkoztatásForrás: richpoi.hu
Utolsó módosítás: 2013-10-09 08:31:07
Korántsem elsõsorban hólapátolás, hanem alapkompetencia-fejlesztõ képzések, üvegházi munka és az önkormányzati intézményekben végzendõ szakipari feladatok is várnak a téli idõszak közmunkásaira.

A kormány 100 ezer ember képzését 24 milliárd forint EU-támogatásból, a szintén 100 ezer munkanélküli közfoglalkoztatását pedig a költségvetési elõirányzat megemelésébõl származó 19 milliárd forintból finanszírozza majd.

Míg tavalyelõtt 20 ezer, idén már mintegy 200 ezer embert von be a téli közmunkába a kormány: az állástalanok ötven százaléka novembertõl jövõ április végéig közfoglalkoztatásban vesz részt, további százezren pedig képzést kapnak december és 2014. március vége között. (Mindez vélhetõen az év végi foglalkoztatási statisztikákon is nagyot dob majd – a közmunkások mind a munkahelyek számában, mind a foglalkoztatottsági adatokban javítják a képet ugyanis, miközben – a szezonalitás miatt – a téli program statisztikailag még szebb kimutatásokat hozhat).

Az átmeneti idõszak tervezésénél kiemelt szempont, hogy értékteremtéshez kapcsolódó foglalkoztatási formákat biztosítsanak. Ilyen például a mezõgazdasági termékek fûtött fóliás, üvegházi termelése, feldolgozása, értékesítése, az önkormányzatok vagy azok intézményeihez kapcsolódó szakipari munkák elvégzése, valamint a szociális és lakossági szolgáltatások nyújtása – tájékoztatta lapunkat a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).

„Nem fog 100 ezer ember havat lapátolni. A Belügyminisztérium bevonásával olyan programon dolgozunk, amilyen eddig még nem volt” – mondta Czomba Sándor, az NGM foglalkoztatáspolitikáért felelõs államtitkára a közelmúltban egy sajtóbeszélgetésen. A nyolc általánost végzettek alapkompetencia-fejlesztõ, illetve betanító jellegû képzéseken, az érettségizettek és diplomások államilag elismert – például OKJ-s – kurzusokon vehetnek részt. Õk a képzés ideje alatt a közfoglalkoztatottakat megilletõ garantált közfoglalkoztatási bért (a legalább középfokú iskolai végzettséget, illetve szakképesítést igénylõ munkakör betöltése esetén ez jelenleg havi 96 800 forint) kapják, de csak napi négyórás elfoglaltságra számítva.

Ebben az évben 300 ezer embert vonnak be a közmunkaprogramokba. Az elsõdleges cél persze továbbra is az, hogy a versenyszférában nõjön az állások száma, de ha az a kérdés, hogy segélyt vagy munkát adjanak a munkanélkülieknek, egyértelmûen az utóbbira szavaznak – ezért is jelentették be a 200 ezer embert érintõ téli programot. „Nagy baj lenne, ha 2017-ben és 2018-ban is több százezer közfoglalkoztatottal kellene terveznünk, de be kell látni, hogy amíg be nem indul a gazdaság, szükség van ezekre az átmeneti megoldásokra” – mondta az államtitkár. Szavainak némileg ellentmond a Policy Agenda napokban publikált elemzése. Eszerint ugyanis az adatok mutatják, hogy az Európai Unió által biztosított forrásokon kívül a kormány alig fordít további összegeket új munkahelyek létrehozására.

Míg 2012-ben 17 ezer új munkahelyet támogattak mobilitási programmal, munkahelyteremtõ pályázattal, a pályakezdõk és az önfoglalkoztatóvá válás segítésével 13,5 milliárd forintból, addig ugyanebben az évben 131,9 milliárd forintot költöttek – a KSH adatai szerint havi átlagban – 90 700 közmunkásra.

Azaz az állam egy új munkahelyhez vagy a régi megtartásához átlagosan 800 ezer forintot adott, a közmunkásokra viszont fejenként 1,45 millió forintot költött. Miközben a közmunkára fordított forrásokat évente ismét be kell tenni a rendszerbe, addig a nyílt munkaerõ-piaci álláshelyek létrehozása egyszeri befektetést igényel, és tartósabban csökkenti a munkanélküliséget – állapítják meg a Policy Agenda szakemberei, akik elemzéseikben korábban már bemutatták a közmunkaprogramokkal kapcsolatos problémákat. A legfõbb gond az, hogy bár a közmunka politikai értelemben igen látványos, hiszen egyszerre akár 100 ezer embert is érinthet, a tapasztalatok azt mutatják, hogy azok aránya, akik a közmunka letelte után képesek a nyílt munkaerõpiacon elhelyezkedni, 10 százalék alatt van.

Az állam foglalkoztatáspolitikai eszközrendszerének forrása a Nemzeti Foglalkoztatási Alap (korábban Munkaerõ-piaci Alap). Összege 2007–2013 között évente átlagosan 342 milliárd forint volt, amelybõl az álláskeresési támogatást, a foglalkoztatási célú uniós programok hazai önrészét, munkaerõ-piaci programok támogatását, képzési programok finanszírozását fizette a kormány. Elvileg ez a forrása annak, hogy ha egy térségben váratlan krízis keletkezik – mint például most Dunaújvárosban a Dunaferr várható leépítése miatt –, akkor legyen eszköz a kormányzat kezében valamilyen átmeneti vagy végleges megoldásra.

Éppen akkor van szükség ezekre a pénzekre, amikor a legnagyobb a válság, hiszen ilyenkor megnõ az elbocsátások száma. Az államnak nem szabad hátrébb vonulnia – olvasható a Policy Agenda elemzésében. Ennek azonban éppen az ellenkezõje történt: míg 2007–2008-ban EU-s források nélkül 60 és 72 milliárdot fordított a kormányzati foglalkoztatási és képzési támogatásokra, ez a szám 2012-re 26,8 milliárd forintra csökkent, és a mostani tervek szerint sem éri el a 35 milliárd forintot.

A mostani kormány alapvetõ szemléletváltozást hozott a foglalkoztatáspolitikában. Az állástalanok támogatási ideje radikálisan – fõszabály szerint 3 hónapra – csökkent, ezzel párhuzamosan pedig egyre nagyobb összegeket fordítanak a közmunkaprogramok finanszírozására. Míg 2010-ben nulla forintot költött az állam közmunkára a Munkaerõ-piaci Alapból, addig tavaly ez az összeg 132 milliárd forint volt, idén pedig a tervek szerint már 154 milliárd forint lesz. Közmunkára és álláskeresési támogatásra 2007-ben még a Munkaerõ-piaci Alap negyedét költötték el, most már 60-65 százalékát – derül ki a Policy Agenda elemzésébõl.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!