2019. július 18. Csütörtök, Frigyes.
 
Tesztelik az ûrsiklók újabb generációjátForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2013-11-02 20:45:01
Úgy tûnik a kereskedelmi ûrrepülés idõnként még mindig inkább az álmok kergetésérõl szól, persze a nagy elõdök, a kormányzati ûrprogramok is sok kudarc után értek csak révbe.

Szombaton a NASA egykori ûrsiklóinak egy kicsinyített mása, a Dream Chaser szenvedett balesetet leszálláskor egy pilóta nélküli teszten. A gép most repült elõször. A Sierra Nevada Corporation Dream Chasere is egyike a NASA által finanszírozott projekteknek, amivel az ûrsikló-korszak utáni orosz függõséget szeretné az Egyesült Államok megszüntetni. A három magáncég már ért el sikereket, ketten is eljutottak a Nemzetközi Ûrállomásra, embert azonban még nem küldtek a világûrbe. Az amerikai ûrügynökség reményei szerint erre 2017-re sor fog kerülni.

A Sierra Nevada mini-ûrsiklója eddig csak egy helikopterhez csatolva repült. A szombati próbarepülés során a gépet azonban 3,8 kilométeres magasságban el is eresztették, ahonnan siklórepülésben kellett volna megérkeznie a leszállópályájához, majd egy automatikus landolással zárult volna a program. A repülés egészen az utolsó pillanatokig rendben zajlott. "A teszttel azt szerettük volna megtudni, képes-e a jármû a tényleges repülésre" - nyilatkozott a Sierra Nevada részérõl Mark Sirangelo egy hétfõi sajtótájékoztatón. "Úgy repült, mintha már évek óta repülne".

A gondok akkor kezdtek testet ölteni, amikor a gép baloldali futómûve nem nyílt ki. A sikló a jobboldali kerekére érkezett, majd megdõlt balra és lecsúszott az Edwards Légitámaszpont 22L kifutópályájáról. A repülésrõl egy videót is közzétettek, az azonban a leszállás elõtt véget ér. A csapat jelenleg is vizsgálja, miért nem sikerült beüzemelni a futómûvet. A fedélzeti számítógép megkapta az utasítást a kerekek kieresztésére, tehát a probléma mechanikus lehetett, tette hozzá Sirangelo. Az elõzetes repülési adatok szerint a Dream Chaser önrendelkezésû leszállási szoftvere még megpróbálta ellensúlyozni is a féloldalas érkezést és amíg csak lehetett egyensúlyban tartotta a gépet.

A Dream Chaser nem borult fel, ahogy attól a meghibásodást látva többen is tartottak, és a sérülések sem jelentõsek. Egyetlen fontos alkatrész sem szakadt le és a fedélzeti számítógépek is sérülés nélkül vészelték át a földet érést, folyamatosan rögzítve az adatokat a baleset alatt. Ugyanez a gép képes lesz legközelebb is repülni, amire várhatóan jövõ év elején kerül sor, tájékoztatott Sirangelo. "Sok tekintetben nagyon elégedettek vagyunk a gép viselkedésével" - mondta. "Az egyik dolog amiben az ember soha nem lehet biztos, hogy hogyan fog reagálni egy jármû, ha valami balul sül el. Nem volt jó a leszállás, de segített, hogy a gép a lehetõ legkevesebb sérülést szenvedje el. Ez egészen különleges".

A Sierra Nevada Corporation (SNC) cégnél épülõ Dream Chaser (Álomvadász) tulajdonképpen a három évtizeden át használt amerikai ûrrepülõgépek (Space Shuttle) kisebb és hatékonyabb változata. Akárcsak a Shuttle, ez is 7 ûrhajós szállítására lesz alkalmas, azonban hiányzik belõle a hatalmas rakodótér. Hossza mindössze 9 méter, szárnyainak fesztávolsága pedig 7 méter (szemben a Shuttle 37 méteres hosszával és 24 méteres fesztávolságával).

Fontos különbség az is, hogy a Dream Chaser - kisebb, 11,3 tonnás tömegének köszönhetõen - egy Atlas-V hordozórakétával is Föld körüli pályára állítható. Küldetése végeztével a Dream Chaser is repülõgépként, közönséges kifutópályára száll le (szemben a többi magánfejlesztésû - kapszula rendszerû - ûrhajóval). Az ûrhajósok a Földön a törzs tetején, középen kialakított ajtón keresztül tudnak ki- és beszállni, míg a dokkolóegység és az átjáró az ûrállomás felé a törzs végében, középen kapott helyet.

Az üzemanyagtartályok a törzs hátsó része mellett, kétoldalt kaptak helyet, ezek végében helyezkednek el a hajtómûvek. A gép legérdekesebb tulajdonsága, hogy a törzs olyan aerodinamikai kialakítású, hogy siklórepülés közben felhajtóerõ ébred rajta. Ez szükségtelenné teszi a szárnyak használatát. Ami a képeken a gép szárnyának látszik, az valójában csak a repülés stabilizálását szolgálja. A gép hõvédõ burkolatát a NASA Ames Kutatóközpontjában fejlesztették. Több repülést is kibír, és akkor sem csempénként, hanem nagyobb táblákban lehet cserélni.

A Dream Chaser fejlesztésének fõ célja, hogy a NASA részére megbízható, kereskedelmi alapon üzemeltethetõ szállítóeszközt biztosítson a Nemzetközi Ûrállomás (ISS) kiszolgálására. A gép ûrhajósok és rakomány oda-vissza szállítására egyaránt alkalmas lesz, legkorábban 2017-tõl. A gép akár több hónapig is a világûrben maradhat, így önálló mini-ûrállomásként - szintén kereskedelmi alapon - már kormányzati szervek és cégek rendelkezésére bocsátható. Végül, de nem utolsósorban, a fejlesztõk az ûrturizmus piacán is látnak lehetõségeket a gép hasznosítására.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!