2024. április 25. Csütörtök, Márk.
 
Magyar cég gyártja a BMW elsõ villanyautójának váltóházaitForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2013-11-10 20:27:16
A BMW vadonatúj, i3-as villanyautójához az alumínium váltóházakat az egyik magyarországi beszállító, a békéscsabai Csaba Metál Kft. gyártja.

A BMW kétnapos sajtóúton mutatta be az újságíróknak a magyarországi beszállítókat. Ezen kiderült, hogy a régióban Magyarország a BMW legnagyobb beszállítója, összesen 54 itteni cég gyárt különbözõ alkatrészeket a cégcsoportnak és további 42 vállalatot potenciális jövõbeli beszállítói partnernek tartanak.  Baudouin Denis, a BMW Magyarország ügyvezetõ igazgatója "láthatatlan gyárnak" nevezte a magyarországi beszállítói bázist, akiknél összesen mintegy egymilliárd eurót költenek el alkatrészekre.

A BMW régiós beszerzéseit koordináló Mátyus Péter elmondta, hogy a cég folyamatosan keresi a régióban és Magyarországon is az új beszállítóit, az autóipar rendkívül magas követelményeinek azonban nehéz megfelelni. Minden szerzõdéskötést komoly minõsítési eljárás elõz meg és az is szempont, hogy a cég a termékfejlesztés kezdeti szakaszában is közremûködjön. Ehhez arra van szükség, hogy olyan mérnököket is alkalmazzon, akik együtt tudnak dolgozni a BMW fejlesztõmérnökeivel. Mátyus Péter szerint Magyarországon egyelõre kevés gyártó látja be, hogy szükség van ilyen mérnöki kapacitásra.

Egyebek között ez az oka annak, hogy az 54 magyarországi beszállító közül nem éri el a tízet a magyar tulajdonú cégek száma, a többi mind külföldi társaság leányvállalata. Az egyik kivétel az 1993-ban alapított békéscsabai Csaba Metál Zrt., amelynél látogatást tehettek az újságírók. A cég tulajdonosa Majoros Béla, aki egy korábbi kovácsmûhelyt bérelt ki, majd nagynyomású alumíniumöntéssel kezdett foglalkozni. Tavaly már 28 millió euró volt a cég árbevétele, az idén pedig 35 millió eurót várnak.

A továbbra is egyedüli tulajdonos kezében lévõ Csaba Metál többek között az Audinak, a BMW-nek, a Chryslernek, a Fordnak, a Jaguárnak, és a Volkswagennek állandó beszállítója, de kis darabszámú megrendeléseket is vállal: készítettek például 5000 darab alumínium vészkioldókart a Ferrarinak és a Maseratinak. Az elmúlt két évben 100 új munkahely jött létre a Csaba Metálnál, jelenleg már több mint 660 ember dolgozik itt. A BMW idén nyáron bemutatott villanyautójához, az i3-ashoz a Csaba Metál gyártja a váltóházat, amelybõl összesen 190 ezer darabra kapott megrendelést, ezt a mennyiséget a tervek szerint 7 év alatt kell legyártaniuk.

A BMW egy másik hazai beszállítója a német tulajdonú egri ZF Lenksysteme Hungária Kft., amely kormányzástechnikai berendezéseket és más alkatrészeket készít személy- és haszonjármûvekbe. A német ZF cégcsoport 18 gyárat üzemeltet a világ 8 országában. A 2008-ban alapított egri cég termelésének 80 százalékát a hidraulikus szervókormánymûvek adják, a maradék 20 százalék pedig kormányoszlopokból és kormánytengelyekbõl áll. A 600 embert foglalkoztató cég az idén 200 millió eurós bevétellel számol. A BMW tavaly közel 1600 BMW-t és 123 Mini-t adott el Magyarországon. A társaság az elektromos autók piacán is sikerre számít, a 170 lóerõs villanymotorral szerelt i3-as modellre például világszerte már 8000 megrendelés érkezett úgy, hogy még nincs a szalonokban az autó.

A BMW villanyautóinak sorsa egyelõre még képlékeny Magyarországon, ugyanis a 2013 év végi piacra lépést csak azokban az országokban tervezik, ahol az elektromos közlekedés iránti igény a legígéretesebb és ahol a közterületi töltési infrastruktúra a leginkább kiépült. Magyarország egyelõre nem tartozik ezen országok közé, de az MTI úgy tudja, több gyártó is igyekszik majd elérni a kormányzatnál, hogy az elektromos meghajtású autók vásárlói kapjanak olyan kedvezményeket - például ingyenes parkolás -, amelyek segítenek elterjeszteni az elektromos közlekedést.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!