2024. március 29. Péntek, Auguszta.
 
Ajánlások a téli közlekedéshezForrás: haon.hu
Utolsó módosítás: 2013-11-20 09:00:51
A közlekedésben a téli idõszak igényli a legtudatosabb felkészülést, az autósoktól és a gyalogosoktól egyaránt. Egyre rosszabbá és kiszámíthatatlanabbá válnak az út- és látási viszonyok, amelyekhez minden közlekedõnek alkalmazkodni kell.

Esõben jobban megcsúsznak a kerekek, megnõ a féktávolság, esetenként a nagyobb vízfelületen a vízen csúszás veszélye fenyeget. Ha a hõmérséklet 0 fok és mínusz tartományba süllyed, akkor számítani kell arra, hogy a vizes-nedves útfelület lefagy, ami tovább növeli ezt a veszélyt. A jeges-havas úton már a menetstabilitás, valamint a látási viszonyok is tovább romlanak.

Elengedhetetlen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenõrzése. A téli közlekedés fontos kelléke a jól mûködõ ablaktörlõ, a jégkaparó, a jégoldó spray, a megfelelõ ablakmosó folyadék vagy a páramentesítõ. Az ablaktörlõ gumikat már a tél beállta elõtt érdemes kicserélni, hiszen az elhasználódott gumi nem töröl, hanem maszatol.

A téli idõszakban a látási viszonyok gyakran rosszak, korán sötétedik, hosszabb ideig kell használni a gépjármû világítóberendezéseit, ezért is nagyon fontos, hogy azok megfelelõen mûködjenek. A fényszórókat és a többi lámpát ilyenkor rendszeresen kell tisztítani. Ugyanakkor a rosszabb látási viszonyok miatt nagyobb követési távolságot tartva lassabban kell vezetni, így kisebb a balesetek bekövetkeztének kockázata, rossz manõverezés esetén pedig a hibák könnyebben korrigálhatóak.

A síkos utakon való fékezés teljes összpontosítást kíván, ráadásul a fékút télen általában hosszabb. Amennyiben a kocsiban nincs blokkolásgátló (ABS), úgy a kerekek gyorsan leblokkolnak, a jármû kormányozhatatlanná válhat és könnyen kicsúszhat. Ilyenkor lábunkat vegyük le a fékrõl, hozzuk egyenesbe az autót és csak akkor fékezzünk, amikor a jármû már újra a kívánt irányban áll.

Ezen évszakban a biztonságos közlekedéshez téli gumikra van szükség. Még akkor, ha éppen nincs hó. A nyári gumi már +7 fok alatt csúszni kezd, fagypont körüli hõmérsékleten megmerevedik, nagyon kis tapadással rendelkezik, így használata veszélyes lehet. A téli gumit ezzel szemben úgy fejlesztették ki, hogy alacsony hõmérsékleten megnõ a tapadási értéke. Ezek az abroncsok különleges anyagból készülnek, speciális bordázattal vannak ellátva és rendkívül alacsony hõmérséklet esetén is rugalmasak maradnak, ezekkel a fékút is rövidebb. A nyomás a téli gumikban 0,2-0,3 bárral legyen magasabb, mint a nyári abroncsokban, mert a túl alacsony nyomás befolyásolja a profil öntisztuló képességét.

Balesetmentes közlekedést kívánunk és ne feledjék, mindenkit hazavárnak!

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!