2024. március 29. Péntek, Auguszta.
 
10 ezer forinttal többet költünk ajándékra, mint 2 éveForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2013-12-11 11:00:34
Címkék: Bihari hírek
A magyar lakosság a két évvel ezelõttinél átlagosan tízezer forinttal többet, 54 ezer forintot költ karácsonyi ajándékokra az idén - derül ki a Budapest Bank legfrissebb felmérésébõl.

A reprezentatív kutatást a bank megbízásából a GfK Hungária végezte.
A megkérdezettek átlagosan 7 embert ajándékoznának meg, egynek-egynek az ajándékára közel 8 ezer forintot költve. Mivel a karácsonyi bevásárlás az átlagosnál jobban megterheli a családi kasszát, a megkérdezettek 41 százaléka már a karácsony elõtti hónapokban igyekszik takarékoskodni, míg 25 százalékuk inkább az ünnepek után húzza össze a nadrágszíjat. A felmérés szerint 2011 óta 19 százalékról 25 százalékra nõtt azoknak a számaránya, akik azt mondták, hogy nem szükséges spórolniuk az ajándékozás okozta pluszköltségek miatt.

A felmérés szerint a lakosság fele az aktuális havi fizetésébõl finanszírozza a karácsonyi kiadásokat: 30 százalékuk azért, mert nincs megtakarítása, míg 20 százalékuk azt mondta, ez önmagában is fedezi a költségeket. Az emberek ötödének van erre a célra félretett pénze, míg 34 százalékuk egyéb tartalékaihoz nyúl, amikor az ünnepi bevásárlásra kerül sor. A folyószámla-hitelkeretét 4 százalékuk veszi igénybe, a megkérdezettek egytizede pedig a hitelkártya-keretébõl is költ ebben az idõszakban. Ezzel szemben áruhitel, személyi kölcsön vagy gyorskölcsön igénybevételét szinte egyáltalán nem tervezik a karácsony apropóján a kutatás szerint.

Míg a karácsonyi ajándékokat 2011-ben még több mint 80 százalékuk készpénzzel fizette ki, ez az arány két év alatt 70 százalékra csökkent. Sokkal többen fizetnek az interneten keresztül: míg két éve mindössze a lakosság 13 százaléka használta ki a világháló elõnyeit, ma már az ajándékok közel egynegyedének árát online egyenlítik ki. Jelentõsen nõtt a hitelkártyát használók aránya is, 15 százalékról 27 százalékra, és a kártyahasználat is tudatosabbá vált. A kártyabirtokosok 60 százaléka biztos benne, hogy a felhasznált keret teljes egészét vissza fogja tudni fizetni határidõre, és csupán egytizedük mondta, hogy csak a minimális összeget fogja tudni törleszteni.

Bár az ajándékok 63 százalékát még mindig a bevásárlóközpontokban, plázákban szerzik be a vásárlók, a webáruházak idén már a második helyen állnak 48 százalékkal. Az internet térnyerésének vesztesei jellemzõen a kisebb boltok, szaküzletek, de a karácsonyi vásárok is veszítettek népszerûségükbõl. A megkérdezettek 21 százaléka a lehetõ legtöbb dolgot az interneten keresztül igyekszik lebonyolítani: itt választja ki az ajándékot, amelyet aztán itt is fizet ki. A válaszadók 14 százaléka ugyan interneten keresztül rendeli meg az ajándékokat, inkább készpénzben vagy utánvéttel fizet érte. A többséget azok képviselik, akik az internetet elsõsorban elõzetes tájékozódásra használják, de az árut az üzletekben szerzik be, míg 17 százalék azok számaránya, akik egyáltalán nem használják a világhálót semmilyen célra karácsony elõtt.

A kutatásból az is kiderült, hogy a felnõtt lakosság fele nem tervezi meg elõre pontosan, mi kerüljön a fa alá, inkább az üzletek kínálata alapján dönt. A készülõdést a többség 3-4 héttel a karácsony elõtt kezdi el, míg a lakosság egytizede az utolsó pillanatig halogatja az ajándékok beszerzését.  A legtöbben az idén is ruhanemût (57 százalék), illatszert (51 százalék) vagy könyvet (49 százalék) vásárolnak szeretteiknek. Kivételt alkotnak ez alól azok a férfiak, akik feleségüknek vagy párjuknak vásárolnak, õket ugyanis leggyakrabban mobiltelefonnal, okostelefonnal lepik meg.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!