H�nyan j�rnak j�l az M4-essel?Forrás: haon
Utolsó módosítás: 2008-09-15 15:01:30 Nyomtatás - Hír webcíme: www.biharlap.hu/hir/113
Címkék: Bihari h�rek, Aut�p�lya
Valamilyen inform�ci�s hiba t�rt�nhetett: �veken kereszt�l nem r�gz�tett�k a rom�n f�llel, hol is lesz a csatlakoz�s? A rom�nok Borsr�l besz�ltek, mi oda tervezt�nk, azt�n �k m�shogy gondolt�k...

– 2003-ban t�rv�ny sz�letett a magyar gyorsforgalmi utak h�l�zat�r�l. E szerint 2015-ig eg�szen a rom�n hat�rig elk�sz�l az M4 aut�p�lya (�s folytat�sak�nt az M8), ahol (a m�r �p�l�) A3 Transilvania (�szak-Erd�lyi) aut�p�ly�val fogj�k �sszek�tni.

Csakhogy 2007. janu�r 1. �ta alapjaiban v�ltozott meg t�rs�g�nk k�zleked�si helyzete Rom�nia �s Bulg�ria EU-ba l�p�se miatt – magyar�zza Kincses L�szl�, az M4-est Biharnak Egyes�let eln�ke.


�rt�nd helyett

– 2005-ben a P�sp�klad�nyt�l a hat�rig tart� szakasz nyomvonal�t elk�sz�tett�k �s beny�jtott�k a K�rnyezetv�delmi F�hat�s�ghoz.

De valamilyen inform�ci�s hiba t�rt�nhetett: �veken kereszt�l nem r�gz�tett�k a rom�n f�llel, hol is lesz a csatlakoz�s?

A rom�nok Borsr�l (�rt�nd) besz�ltek, mi oda tervezt�nk, azt�n �k m�shogy gondolt�k �s Nagykerekihez tervezt�k a csatlakoz�st.

Csak 2008. janu�rban jel�lt�k ki k�z�sen a hat�rmetsz�spontot, ut�bbi telep�l�sn�l. Mi �vekkel el vagyunk k�sve, �k viszont nagyon j�l �llnak az � r�sz�kkel, ez�rt k�nyszerp�ly�ra ker�lt�nk.

A nyomvonal �szaki �s d�li v�ltozata k�z�tt 10-12 km a k�l�nbs�g, ez a szakasz okoz most gondot a d�nt�shoz�knak.

Mi�rt gondolt�k �t a terv�ket a rom�nok? Az A3-as (�szak-erd�lyi) aut�p�lya eredetileg a mostani, E60-as jel�, Kir�lyh�g�n �tmen�, kanyarg�s hegyi �t ment�n (a Sebes-K�r�s v�lgy�ben) haladt volna.

Csakhogy �gy d�nt�ttek, 15-20 km-rel �szakabbra tolj�k, nagyj�b�l a Beretty� v�lgy�t k�vetve, �gy sokkal kevesebb alagutat kell f�rni a hegyeken �t �s k�zelebb lesz elz�rtabb nagyv�rosokhoz is (Zilah, Nagyb�nya-Szatm�rn�meti). Id�k�zben m�r �p�l a Nagyv�radot d�lr�l �s nyugatr�l elker�l� szakasz is, mely �szakon K�gypuszt�n�l csatlakozik az A3 aut�p�ly�ba – a hat�rt�l n�gy kilom�terre (Nagykereki magass�g�ban).


A legr�videbb �ton

– A nagykereki aut�p�lya-csatlakoz�s csak az �szaki ir�nynak alkalmasabb, nyugatr�l kelet fel� haladva Beretty��jfalun�l szlalomp�lya jelleg� kanyarkombin�ci�val lehetne csatlakoztatni az M4 aut�p�ly�t az eddigi nyomvonaltervhez.

Csakhogy ezen k�v�l is t�bb komoly gond van vele. Egyik, hogy ha Lad�nyt�l Nagykerekiig az eddig javasolt utat �p�ten�k, akkor az csak 3-4 kistelep�l�snek lesz j�, de m�sf�l tucatnyi D�l-bihari telep�l�s 28 ezer lak�j�nak nem (a t�rk�pen A jel� szakasz).

�ppen arra t�reksz�nk, hogy min�l t�bben ker�lhessenek aut�p�lya-k�zelbe, hiszen �gy lehetne azokat a falvakat a gazdas�gi v�rkering�sbe bekapcsolni; j�l tudjuk, milyen fontos ez, f�leg ilyen szeg�ny ter�leten – mondta a civil szervezet eln�ke.

A m�sik probl�ma Nagyv�rad helyzet�b�l ad�dik. Ez a v�ros hihetetlen fejl�d�sen ment �t az ut�bbi id�ben, hatalmas GDP potenci�lja �s �rdek�rv�nyes�t� k�pess�ge van. K�rnyezet�ben �ri�si logisztikai b�zisok alakultak ki, ahol naponta kamionok sz�zait rakodj�k meg �ruval, azt�n ir�ny Nyugat-Eur�pa!

M�gpedig a legr�videbb �ton, vagyis �rt�nd, azt�n a 42-esen Beretty��jfalu fel�. Nem akarnak gazdas�gtalan t�bblet utat tenni fel K�gypuszt�hoz, hogy az M4-es aut�p�ly�n Beretty��jfalu fel� haladhassanak.

(Egy kamionosnak, aki rossz, kanyarg�s hegyi utakhoz szokott, a 42-es �t t�k�letesen megfelel.) Ha Nagykerekihez �p�ten�k az M4 aut�p�ly�t, akkor nem lehet tehermentes�teni a 42-es f�utat, ugyanakkora marad a kamionforgalma!


Kelet vagy Nyugat?
Tov�bb bonyol�tja a helyzetet, hogy jelent�s dilemm�t okoz az M35 nyomvonal is. Az (A1-
es jel�) nyomvonalterv Derecsk�t nyugatr�l ker�ln� meg. Nagyon �rt�kes (30-40 aranykoron�s) term�f�ldeken halad kereszt�l �s az�rt, hogy a Beretty��jfalu �szak-keleti szeglet�ben l�v� m�eml�k Herp�ly templomot kell� messzes�gben elker�lje (ezzel megsp�rolva az �vekig elh�z�d� k�telez� �sat�sokat), a v�rost�l 5-7 km-re, annak ipari parkj�t�l t�vol csatlakozhatna az M4-esbe.

– Mi, civilek a Derecsk�t keletr�l elker�l� utat (A2-es terv) t�mogatjuk, �s – tudom�sunk szerint – a z�ldek kiv�tel�vel mindenki m�s is: t�bb k�rny�kbeli �nkorm�nyzat, lakosok, az „aut�p�lya szakma”, stb.

Ez az �t a mez�gazdas�g szempontj�b�l �rt�ktelenebb legel�s, mocsaras ter�leten megy �t, egyenesebb, r�videbb �s szinte k�zvetlen�l Beretty��jfalu mellett csatlakozhatna az M4-esbe. �gy m�r „ir�nyban �llna” a hat�rhoz viv� nyomvonalon.

E terv megval�s�t�s�t nehez�ti, hogy Derecsk�t�l keletre term�szetv�delmi ter�letek tal�lhat�k. Csakhogy, sajnos, ak�rmerre vezess�k is az utat, mindenk�ppen �t kell mennie ilyen ter�leteken. Javaslatunk egy olyan �tvonal, amely a lehet� legkisebb m�rt�kben �rinti a v�dett ter�leteket. Beretty��jfalut�l d�lre,

Mez�peterd fel�, a 42-es �t ment�n haladna �s a Biharkeresztest elker�l� szakasz 58. km ut�n el�gazva tartana Nagykerekinek. Ez lenne a legr�videbb �t a hat�rhoz �s �gy kapcsolhatn�nk be a legt�bb telep�l�st (a t�rk�pen z�lddel jel�lve) – tette hozz� Kincses L�szl�.

Galéria
Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Véleménye van? Írja meg!